رژیم‌های غذایی موثر برای مبتلایان به"سلیاک"

سلیاک نوعی اختلال خودایمنی است که در آن پرزهای روده باریک آسیب دیده و در جذب مواد غذایی دچار اختلال می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در صورتی‌که بیماران مبتلا به سلیاک، پروتئینی از دسته "گلوتن" (gluten) مصرف کنند، علائم غیر قابل تحمل در آن‌ها بروز پیدا می‌کند. گلوتن نوع خاصی از پروتئین است  که در گوشت یا تخم‌مرغ یافت نمی‌شود، اما در گندم، جو  و چاودار وجود دارد؛ بنابراین زندگی بدون گلوتن به معنای پرهیز از مصرف تمامی این غلات است. رژیم  غذایی فاقد گلوتن برای اکثر مبتلایان به آلرژی‌های گلوتن یا بیماری سلیاک ضروری است. در این گزارش با بعضی نکات مهم برای رعایت رژیم غذایی بدون گلوتن آشنا می‌شویم:

برچسب‌ مواد غذایی بدون گلوتن

افرادی که رژیم غذایی بدون گلوتن دارند، برای بررسی برچسب‌ مواد غذایی نیاز به دقت بالا دارند. بعضی از زنگ خطرها مانند وجود گندم، گلوتن گندم، جو یا چاودار در محصولات به راحتی قابل تشخیص است، اما بعضی غذاها دارای گلوتن مخفی است. دو شرطی که باید پیروی از رژیم‌های غذایی بدون گلوتن در نظر گرفته شود شامل پرهیز از خوردن مالت که از جو تهیه می‌شود و پروتئین گیاهی هیدرولیز شده است. اگرچه جو دوسر حاوی گلوتن نیست، ممکن است علائمی مانند درد شکم، نفخ و اسهال را افزایش دهد.

خداحافظی با مصرف نان 

شاید سخت‌ترین مرحله در رعایت رژیم غذایی بدون گلوتن، کنار گذاشتن انواع نان مانند نان سفید، نان گندم، بعضی از انواع کیک‌ها، دونات‌ها، نان‌های همبرگر و بیسکوییت‌ها باشد. امروزه بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی سالم و اکثر سوپر مارکت‌ها دارای محصولات بدون گلوتن به ویژه نان است. این محصولات اغلب به جای گندم با آرد برنج یا سیب‌زمینی تهیه می‌شود. برای اطمینان از اینکه این محصولات صد درصد فاقد گلوتن است، باید برچسب‌ آن‌ها را به خوبی بررسی کرد.

 شیرینی های بدون گلوتن مصرف کنید

 شکلات آب‌نباتی و آب‌نبات‌های ساده معمولاً بدون گلوتن است. حتی می‌توان نانوایی‌های ویژه‌ای را پیدا کرد که کیک، شیرینی و سایر غذاهای بدون گلوتن را نیز به صورت سفارشی برای مبتلایان به بیماری‌های خاص نظیر اختلالات روده‌ای پخت می‌کنند.

 مصرف غلات ذرت و برنج بجای گندم

این غلات جایگزین‌های خوبی برای صبحانه است، اما بررسی دقیق برچسب‌ها ضروری است، زیرا بعضی از آن‌ها ممکن است حاوی مالت باشد. بیشتر پاستاها نیز صرف نظر از شکل و نامشان از گندم تهیه می‌شود. بنابراین برای رعایت یک رژیم غذایی بدون گلوتن باید از مصرف انواع معمولی اسپاگتی‌، ماکارونی‌، صدفی و مارپیچی خودداری کرد. در عوض، پاستاهای تهیه شده از برنج و ذرت را می‌توان بدون نگرانی مصرف کرد.

پرهیز از گوشت فرآوری شده

لذت خوردن مرغ، ماهی و گوشت گاو تازه با یک تکه نان بر کسی پوشیده نیست. اما برای رعایت یک رژیم غذایی فاقد گلوتن، خوردن تکه‌ای گوشت خالص بدون ادویه توصیه می‌شود. به خاطر داشته باشید که هات‌داگ و کالباس، غذاهای فرآوری شده است، بنابراین قبل از مصرف هر محصولی باید مواد تشکیل‌ دهنده آن را بررسی کنید، زیرا بعضی ادویه‌ها ممکن است حاوی گلوتن باشد.

کد خبر 389203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.