۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
آشنایی با علائم پارکینسون

پارکینسون یکی از اختلالات مغزی است که معمولاً در سنین ۵۰ تا ۶۵ سالگی آغاز می‌شود و در مردان شایع‌تر از زنان است.

 به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، علائم این بیماری شامل لرزش، کند شدن حرکات بدن، انعطاف‌ناپذیری و ضعف تعادل است که ابتدا در یک سمت بدن ایجاد می‌شود و با گذشت زمان به سمت دیگر هم سرایت پیدا می‌کند. بسیاری افراد ، تشدید علائم بیماری را با افزایش سن مرتبط می‌دانند. مبتلایان به پارکینسون کنترل عضلات خود را به تدریج از دست می‌دهند. این اختلال حرکتی بر اثر نابودی بعضی سلول‌های مغزی ایجاد می‌شود؛ افراد مبتلا به پارکینسون اغلب دچار لرزش می‌شوند، اما این بیماری می‌تواند به فلج و در نهایت مرگ نیز منجر شود. در ادامه شما را با نشانه‌های این بیماری آشنا می‌کنیم:

علائم اولیه پارکینسون

علائم اولیه پارکینسون ممکن است با سایر بیماری‌ها اشتباه گرفته شود. لرزش اندک انگشتان، دست، پا و حتی لب، انعطاف‌ناپذیری، مشکل در راه‌رفتن و بلند شدن از صندلی از علائم اولیه این بیماری است. برای برخی افراد، علائم  بیماری طی زمان ۲۰ سال به آرامی پیشرفت می‌کند. درمان زودرس باعث می‌شود مبتلایان به پارکینسون بتوانند سال‌های بیشتری را تقریباً بدون محدودیت‌های بیماری بگذرانند. 

 لرزش

رعشه یکی از علائم اولیه حدود ۷۰ درصد مبتلایان به پارکینسون است که معمولاً هنگام استراحت دست، در انگشتان یا دست‌ها شروع می‌شود اما در هنگام استفاده از دست‌ها، این عارضه برطرف می‌شود. همچنین لرزش  ممکن است نشانه‌ای از سایر بیماری‌ها باشد، بنابراین به خودی خود به معنای ابتلا به پارکینسون نیست.

 کندی حرکت

با افزایش سن افراد، سرعت حرکات آن‌ها به طور طبیعی کندتر می‌شود، اما اگر این کاهش سرعت به دلیل "برادی‌کینزیا" (Bradykinesia) یا نشانه پارکینسون باشد، زندگی روزمره‌ افراد را مختل می‌کند. در این هنگام ممکن است بدن افراد در هنگام حرکت، فوراً واکنش نشان ندهد و یا به طور ناگهانی متوقف یا دچار فلج شود. 

نداشتن تعادل

خمیدگی بدن، شانه‌های افتاده و خم‌شدن سر به جلو، از نشانه‌های ابتلا به بیماری پارکینسون است. مبتلایان به این بیماری علاوه بر سایر مشکلات حرکتی، ممکن است با ایجاد تعادل در بدن خود نیز مشکل داشته باشند. این امر خطر افتادن و زمین‌خوردن آن‌ها را افزایش می‌دهد.

گرفتگی عضلات

این حالت وقتی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌ها سفت شده و دیگر آزاد نشود؛ به عنوان مثال، بازوها ممکن است در هنگام راه‌رفتن به عقب و جلو حرکت نکند و یا عضلات دچار گرفتگی و درد شود. سفتی یا گرفتگی عضلانی تقریبا در اکثر افراد مبتلا به پارکینسون دیده می‌شود.

علائمی بیش از مشکلات حرکتی

علائم دیگری نیز در بیماری پارکینسون شایع است که همه مبتلایان آن‎‌ها را تجربه نمی‌کنند. بی‌قراری در خواب یا خستگی روزانه، صدای زیر یا تکلم نامشخص، مشکل بلع، اختلالات حافظه، گیجی یا زوال عقل، پوست چرب، شوره سر و یبوست از سایر نشانه‌های این بیماری است.

کد خبر 389202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.