کاهش وزن با رژیم های غذایی سرشار از پروتئین

پروتئین، مهم‌ترین ماده مغذی برای کاهش وزن و تناسب اندام است؛ جالب است بدانید که مصرف زیاد این ماده غذایی باعث افزایش متابولیسم، کاهش اشتها و تغییر هورمون‌های تنظیم وزن می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیروی‌کردن از برنامه‌های غذایی سرشار از پروتئین و دارای کربوهیدرات اندک، نقش موثری در در کاهش وزن افراد دارد، زیرا پروتئین از طریق چندین مکانیسم مختلف (تغییر سطوح هورمون‌های تنظیم وزن) به کاهش وزن و چربی شکم کمک می‌کند. در ادامه شما را با چگونگی عملکرد این رژیم‌های غذایی ومزایای آن آشنا می‌کنیم:

چه میزان پروتئین باید مصرف شود؟

زنان به حداقل ۵۰ گرم پروتئین روزانه و مردان حدود ۶۰ گرم پروتئین در روز نیاز دارند، اما در این رژیم غذایی با پروتئین بالا، اغلب میزان مصرف پروتئین خیلی بیشتر از این مقدار است. پروتئین اضافی می‌تواند از لوبیا، گوشت، آجیل، غلات، تخم‌مرغ، غذاهای دریایی، پنیر یا منابع گیاهی مانند سویا تامین شود. این نوع رژیم‌ها مصرف کربوهیدرات‌هایی مانند غلات، حبوبات، میوه‌ها و  سبزیجات را محدود می‌کند.

 رژیم‌های سرشار از پروتئین چگونه عمل می‌کند؟

این رژیم‌های غذایی با کاهش میزان کربوهیدرات‌ها، وزن بدن را به دلیل از دست دادن آب به سرعت کاهش می‌دهد. سپس، بدن به دلیل نداشتن کربوهیدرات اضافی، شروع به سوزاندن بیشتر چربی‌ها به عنوان سوخت می‌کند؛. این امر می‌تواند منجر به وضعیت "کتوز" شود (تولید بیش از حد کتون در بدن) که ممکن است به علت احساس گرسنگی کمتر ،کاهش وزن را آسان‌تر کند. کتوز در برخی از افراد با سردردهای موقتی، تحریک‌پذیری، حالت تهوع، بوی بد دهان و مشکلات خواب همراه است.

انتخاب یک رژیم‌ غذایی مناسب

با رعایت یک رژیم غذایی پر پروتئین (مصرف گوشت و لبنیات بدون چربی) می‌توان وزن خود را کاهش داد. در عین حال، با انتخاب برنامه‌ای سرشار از سبزیجات، فرصتی برای مصرف فیبر و سایر مواد مغذی مهم ایجاد می‌شود. بهترین برنامه‌های غذایی پروتئینه بر مصرف پروتئین‌های لخم یا بدون چربی، متمرکز بوده و بعضی از کربوهیدرات‌ها را نیز در برمی‌گیرد. یک برش گوشت بدون چربی، تمامی پروتئین‌های مورد نیاز بدن را با کمترین میزان چربی ناسالم فراهم می‌کند. در این برنامه‌ها باید از مصرف وعده‌های بزرگ شامل گوشت‌ چرب پرهیز کرد و سبزیجات را جزء رژیم غذایی قرار داد. پزشک یا متخصص تغذیه می‌تواند در انتخاب یک رژیم غذایی صحیح کمک کند.

نکاتی برای انتخاب ماکیان

هنگام خرید ماکیان، انتخاب گوشت سفید بهترین گزینه است، زیرا چربی بسیار کمتری نسبت به گوشت‌های قرمز و تیره‌رنگ دارد؛ گوشت تیره در پرکاربردترین عضلات بدن پرندگان دیده می‌شود.  همچنین با جدا کردن پوست که دارای چربی اشباع است، افراد از وعده غذایی سالم‌تری برخوردار خواهند شد.  

کد خبر 389201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.