کشف نخستین سیاره قابل سکونت بعد از زمین

دانشمندان بریتانیایی ادعا می‌کنند نخستین سیاره قابل سکونت بعد از زمین را با دارا بودن جو و آب و هوای مناسب برای زندگی در فاصله ۱۱۰ سال نوری از زمین کشف کرده‌اند.

به گزارش ایمنا، یک تیم تحقیق سیاره‌های فراخورشیدی در کالج دانشگاهی لندن(University College London) مدعی شده است که اولین سیاره فراخورشیدی قابل سکونت پس از زمین را در کیهان یافته است. آب برای حیات بشر بسیار اهمیت دارد و یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که اخترشناسان در سیارات بیرون از منظومه شمسی موسوم به فراخورشیدی به دنبال آن هستند.

اکنون به لطف مشاهدات تلسکوپ فضایی هابل، بخار آب برای اولین بار در جو یک سیاره موسوم به "K2-18 b" مشاهده شده است که پتانسیل قابل سکونت بودن را دارد. سیاره‌های مشتری، کیوان، اورانوس و نپتون همگی دارای H2O  در جو خود هستند، اما وجود آب روی یک سیاره سنگی بسیار نادر است و باعث می‌شود کشف بخار آب و احتمالاً حتی باران در سیاراتی مثل سیاره "K2-18 b" یک پیشرفت شگفت‌آور باشد.

پیش از این بخار آب روی سیارات خارج از منظومه شمسی دیده شده بود، اما هیچ یک از آن‌ها دارای حیات نبود. سیاره مورد نظر با عنوان "K2-18 b" شناخته می‌شود و به دور یک ستاره کوتوله قرمز در فاصله حدود ۱۱۰ سال نوری از ما در صورت فلکی "لئو"(Leo) می‌چرخد. این سیاره، سنگی و شبیه به کره زمین است که ۲.۲۵ برابر وسیع‌تر و هشت برابر پرجرم‌تر از سیاره ما است.

موسسه تحقیقاتی سیارات فراخورشیدی در دانشگاه مونترال روز گذشته یافته‌های خود را درباره این سیاره منتشر کرده است. مطالعه این تیم به رهبری "بیورن بنکه"، به این نکته اشاره دارد که سیاره فراخورشیدی "K2-18 b" به لطف وجود آب و هیدروژن و همچنین محل قرارگیری آن در منطقه "کمربند حیات"، به احتمال فراوان، قابل سکونت است. این سیاره در کمربند حیات یا منطقه "گلدی‌لاکس"(Goldilocks)  قرار دارد که در آن درجه حرارت نه زیاد گرم و نه بسیار سرد بوده و قابلیت پشتیبانی از حیات را دارد.

این مطالعه در مجله Nature Astronomy منتشر شده است.

منبع: ایسنا