راهکار سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با سوء تغذیه

باوجود افزایش بی‌رویه چاقی، گرسنگی جهانی همچنان در سطح قابل توجهی قرار دارد و تعداد مبتلایان به سوءتغذیه شدید و بیماری‌های مزمن تغذیه‌ای همواره رو به افزایش است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تغذیه، هسته اصلی مدیریت سلامت است و بدون تغذیه مناسب، انسان با مشکلات سلامتی فزاینده مواجه می‌شود. به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارشی خواستار اولویت بخشی به تغذیه بوده و از تمامی نهادهای بهداشتی و درمانی خواسته است دستورالعمل‌های تغذیه‌ای مناسب را محور اصلی فعالیت‌های خود قرار دهند؛ هدف این سازمان دسترسی آسان و مقرون‌به‌صرفه برای مراقبت‌های اولیه در تمامی جوامع جهان است.

بخش اصلی این طرح شامل حصول اطمینان از ارائه دستورالعمل‌های صحیح و مفید بهداشت، سلامت و درمان به منظور استفاده پزشکان و سایر افراد در سراسر جهان می‌شود. در جدیدترین بسته پیشنهادی برای تحقق این هدف، لازم است یک فرد در هر مرحله زندگی خود بهترین مراقبت‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های تغذیه‌ای مناسب را دریافت کند. همچنین ضرورت دارد هر کشور نسبت به تغییرات جمعیتی و وضعیت منابع خود، وقوف کامل داشته باشد و دریابد چه مداخلاتی می‌تواند بیشترین سود را برای جوامع در حال رشد فراهم آورد.

بسته‌های پیشنهادی تغذیه‌ای WHO شامل مواردی همچون استفاده از مکمل‌های روزانه آهن و فولیک اسید به عنوان بخشی از مراقبت‌های پیش از تولد توسط مادران، تأخیر در بستن بند ناف تا حداقل مدت یک دقیقه به منظور کاهش خطر فقر آهن، انتروکولیت نکروزان (Necrotizing enterocolitis) و خونریزی مغزی نوزاد، ترویج و حمایت از شیردهی نوزاد توسط مادر و ارائه دستورالعمل‌های دقیق و مشاوره‌های تغذیه‌ای مناسب برای کاهش مصرف قند و نمک به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت است.

موضوع امیدوار کننده اینکه بر اساس برآوردهای این سازمان، چنانچه ملل سراسر جهان روی مداخلات تغذیه‌ای سرمایه‌گذاری کنند، آمار نجات‌یافتگان جهانی از رنج بیماری‌های مربوطه تا سال ۲۰۲۵ در حدود سه‌ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر خواهد بود و در این میان تحقق اهداف سازمان جهانی بهداشت از جمله کاهش ۵۰ درصدی آمار کم‌خونی زنان در سنین باروری و نیز کاهش احتمال افزایش اضافه وزن در کودکان نیز دیده خواهد شد.

کد خبر 389183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.