داستان موفقیت‌های یک کارآفرین؛ از رویا تا واقعیت

"ایلان ماسک" به عنوان سی و هشتمین فرد قدرتمند در جهان و پانزدهمین فرد ثروتمند در حوزه تکنولوژی شناخته می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ماسک، موسس و بنیانگذار شرکت‌های بزرگی نظیر تسلا موتورز، پی‌پال و اسپیس اکس است و تاکنون روی پروژه‌هایی سرمایه گذاری کرده که دنیای اطرافمان را تغییر داده است. ایلان ماسک را جزء ده چهره تاثیر گذار دنیای کنونی می‌دانند. در ادامه شما را با زندگی شخصی این کارآفرین جهانی و موفقیت‌های شغلی او آشنا می‌کنیم:

زندگی شخصی

ایلان ریو ماسک در سال ۱۹۷۱ در "پرتوریا"، پایتخت آفریقای جنوبی چشم به جهان گشود. او در ۱۰ سالگی یادگیری برنامه‌نویسی را به صورت خود آموز آغاز کرد و دو سال بعد درحالی که ۱۲ سال بیشتر نداشت، اولین بازی ویدپویی خود را با نام "Blastar" ساخت. ایلان موفق شد ۵۰۰ دلار از محل فروش این بازی درآمدزایی کند. پس از پایان دوره متوسطه او عازم کانادا شد تا به دانشگاه "کویینز" برود. ماسک دوسال بعد با اخذ بورس تحصیلی از دانشگاه پنسیلوانیا، به آرزوی کودکی خود رسید و وارد خاک ایالات متحده شد. در سال ۱۹۹۵ ماسک تنها پس از دو روز تحصیل در مقطع دکتری، آن را رها کرد تا به دنبال رویاهای کارآفرینانه‌اش برود. او توانست "پی پال"، سیستم پرداخت و انتقال پول جهانی را طراحی و اجرا کند. در سال ۲۰۰۲ ماسک با فروش پی پال، ۱۶۵ ملیون دلار به دست آورد و بدین ترتیب سرمایه اولیه را برای تحقق‌بخشیدن به سایر ایدهای نوآنورانه خود را به دست آورد.

اسپیس ایکس

در سال ۲۰۰۱ ماسک و چند تن از دوستان او برای اجرای پروژه‌های فضایی خود به روسیه سفر کردند تا سه موشک دسته دوم قاره‌پیما خریداری نمایند. ایلان ماسک وقتی متوجه قیمت‌های سرسام آور موشک‌ها شد، تصمیم گرفت شرکتی به نام ‌"Space Exploration Technologies Corporation" یا به اختصار spaceX را برای تولید موشک ارزان‌قیمت تاسیس کند. ماسک دریافته بود که مواد خام تنها سه درصد یک موشک را تشکیل می‌دهد و موفق شد با مهندسی نرم افزار و ساخت ماژولار، هزینه‌ها را تا حدود یک دهم اولیه کاهش دهد. ایلان ماسک که با سرمایه ۱۰۰ میلیون دلاری حاصل از پرو‍‍‍ژه‌های قبلی دست به تاسیس اسپیس ایکس زده بود، به طور همزمان در سمت‌های مدیر ارشد اجرایی (CEO) و مدیر ارشد تکنولوژی (CTO)به فعالیت پرداخت.

 در سال ۲۰۰۸ ناسا طی قراردادی ارسال محموله به ایستگاه فضایی را برعهده گرفت و موفق شد با پرتاب موشک فالکون ۱، نخستین شرکتی باشد که ماهواره را در مدار زمین نصب می کند. چهار سال بعد نیز فضا پیمای دراگون این شرکت، به عنوان اولین حامل سوخت خصوصی به ایستگاه فضایی لقب گرفت. در راستای هدف اولیه اسپیس ایکس برای ساخت موشک ارزان، این شرکت طرح بازگردانی موشک‌ها به زمین به را ارائه کرد و پس از بارها شکست سرانجام در سال ۲۰۱۵ موفق شد یک موشک دراگون ۹ را به جو زمین برگرداند. جاه طلبی‌های اسپیس ایکس به این جا ختم نشد. در سال ۲۰۱۷ ایلان ماسک پرده از رویاپردازی جدید این شرکت برداشت و اعلام کرد اسپیس ایکس قصد دارد برای نخستین بار انسان‌های غیر دولتی را در ازای دریافت وجه، به فضا بفرستد؛ فضاپیمای نسل جدید "کرو دراگون" وظیفه اجرای این مهم را بر عهده دارد. مدیران اسپیس ایکس قصد دارند در آینده این طرح را به ارسال انسان و فرود آن بر کره مریخ نیز گسترش دهند.

تسلا موتورز

یک سال پس از تاسیس این شرکت و در سال ۲۰۰۴، ماسک به عنوان رئیس هیئت مدیره به کمپانی تسلا آمد. تا چندین سال ایلان در جریان فعالیت های روزانه شرکت نبود و تنها در طراحی و اجرای "رودستر" (اولین خودرو الکتریکی تسلا)، حضور داشت. او از سال ۲۰۰۸ تا به امروز مدیرعامل و و طراح ارشد محصولات این شرکت است. با حضور وی در تسلاموتورز، گستره فعالیت‌های این شرکت از صنعت خودرو خارج شد و نام "موتورز" نیز از آخر اسم شرکت تسلا موتورز برداشته شد. سال ۲۰۱۵ تسلا از باتری‌های خانگی "پاوروال" رونمایی کرد. این باتری‌ها می‌توانند انرژی الکتریکی تولید شده در روز توسط پنل‌های خورشیدی و یا برق مورد نیاز مصرف خانگی را در ساعات کم‌بار ذخیره و در مواقع نیاز آن را به سیستم برق خانگی منتقل کند. اکنون تسلا، لقب بزرگترین تولید کننده باتری‌های لیتیومی جهان را به خود اختصاص داده است. ایلان ماسک در ادامه جاه طلبی‌های خود قصد دارد بزرگترین ساختمان روی زمین را با نام "گیگافکتوری" برای تولید باتری‌های خود و استفاده از انرژی خورشیدی در بیابان‌های آمریکا تاسیس کند.

کد خبر 389173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.