تئاتر ارحام صدر با او شروع و با خودش تمام شد

یک استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر معتقد است: ذهن خلاق ارحام صدر به عنوان بازیگری که بر اساس تجربه تربیت شده بود توانست بر ذهن یک نسل یا دو نسل از اصفهانی ها تاثیر بگذارد.

اسدالله اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا  در رابطه با نقش ارحام صدر در تئاتر اصفهان اظهار کرد: رضا ارحام صدر به روایتی بین بازیگران ایرانی به طور پیوسته ۳۳ سال روی صحنه تئاتر بود و برای مردم نقش آفرینی کرد. مهمترین ویژگی ارحام صدر این است که بازیگری برای مردم بوده و از دل مردم بر آمده، بداهه گویی و بداهه پردازی از ویژگی های اوست و با طیف وسیعی از مردم ارتباط برقرار می کرد.

وی افزود: این نکته را فراموش نکنید او در زمانه ای به صحنه می‌رفت که رسانه های مختلف به قدرتمندی امروز نبودند و شهر به بزرگی امروز نبود. قصه های آن زمان قصه های معمولی مردم بود، نوع نمایشی که آنها به صحنه می‌بردند، یک گونه از نمایش بود که مهمترین خصلتش پندگونه، کمیک و طنز بود که بسیاری از آن به عنوان مکتب انتقادی اصفهان یاد می‌کنند. به عنوان مثال مردم بازخورد مسائلی که در طول روز در ادارات مختلف با آن درگیر بودند، همان شب در تئاتر ارحام می‌دیدند، به همین خاطر محبوب بود.

این کارگردان ادامه داد: به طور قطع همزمان با موفقیت ارحام صدر به عنوان یک بازیگر خلاق، بازیگران و نویسندگان موفق دیگری هم حضور داشتند. قطعا باید از مهدی ممیزان و خانم رجایی یاد کرد که با دل و جان روی صحنه های تئاتر کار می‌کردند.

این استاد دانشگاه با بیان این نکته که تئاتر ارحام صدر با خودش شروع و با خودش تمام می‌شود، گفت: در هیچ کجای اصفهان جایی وجود ندارد که در مورد شیوه او حتی حرف زده شود. نسل امروز چطور می‌تواند درک کند که چگونه در آن زمان بازیگری روی صحنه بود که از سراسر ایران به دیدن کار او می‌آمدند؟ شیوه او منحصر به خودش بود، ارحام اگر تکثیر می‌شد و کسانی که به شیوه نقادی، بازی، طنز و نقادی اجتماعی او علاقه داشتند؛ شیوه او را پی می‌گرفتند می‌توانستیم بگوییم مکتب انتقادی اصفهان، همچنان به حیاتش ادامه داده است. اما امروز هیچ جا، تحقیقی در مورد آن پیدا نمی‌کنید که بتوانید به آن اتکا کنید.

اسدی خاطرنشان کرد: تئاتر اصفهان فقط تئاتر ارحام نبود، تئاتر فرهمند هم بود، کارهای جدی تری مانند بینوایان، نفت، تخت جمشید در آتش هم آثار مهمی بود که در آن زمانه حضور تاثیرگذاری داشت. اما تئاتر ارحام صدر گل سر سبد تئاتری بوده که ۵۷ سال ادامه داشته است. ذهن خلاق او به عنوان بازیگری که بر اساس تجربه تربیت شده بود توانست بر ذهن یک نسل یا دونسل از اصفهانی ها تاثیر بگذارد.

کد خبر 389166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.