توافق کارفرما و کارگر برای بیمه نکردن کارگر قانونی نیست

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و قائم‌مقام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در یک پست اینستاگرامی با اشاره به مفادی از قانون اساسی بر صراحت بیمه اجباری کارگر توسط کارفرما تاکید کرد.

محمد حسن زدا ، در یک پست اینستاگرامی بر صراحت  بیمه اجباری کارگر توسط کارفرما تاکید کرد.

متن پست اینستاگرامی بدین شرح است:

"آیا توافق کارفرما و کارگر برای بیمه نکردن کارگر قانونی است؟

یکی از پرسش‌هایی که عموما از سوی بیمه شدگان و یا کارگران پرسیده می‌شود این است که آیا کارگر و کارفرما می‌توانند ضمن توافق از ادامه بیمه پردازی خودداری کنند.

در این رابطه یادآور می‌شوم که در فصل هشتم و ماده ۱۴۸ قانون کار کشورمان به صراحت بر بیمه اجباری کارگر توسط کارفرما تاکید دارد. طبق این قانون بیمه کارگران اجباری و تکلیفی برعهده کارفرمایان است که به هیچ وجه نمی‌توان از آن استنکاف کرد.

ماده ۱۴۸:"کارفرمایان کارگاه های مشمول این قانون {قانون کار}مکلفند بر اساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند."

همچنین در مواد ۳۶ و ۳۹ قانون تامین اجتماعی و آیین نامه نحوه تنظیم لیست نیز کارفرمایان مکلف شده‌اند ضمن کسر حق بیمه سهم بیمه شده و افزودن سهم خود نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام نمایند. بنابراین طبق قانون در هرحال کارفرما مسئول ارسال لیست و پرداخت حق‌بیمه کارکنان شاغل به سازمان تامین اجتماعی می‌باشد."

کد خبر 389141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.