نوآوری در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نداشتیم

تیران- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری تیران وکرون گفت: پیشگیری از آسیب های اجتماعی با طرح های نوین و مشارکت اجتماعی نسل جوان همراه نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایزد ابوالحسین در جلسه با جمعی از برگزار کنندگان طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران(مانا) در تیران و کرون با اشاره به اهمیت روش های نوین در پیشگیری از آسیب های اجتماعی اظهارکرد: بیشترین برنامه‌ها و طرح‌های حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مقابله و با روش‌های سخنرانی و قدیمی است که کارکرد آن‌ها اثربخش نیست.

وی افزود: پیشگیری از آسیب های اجتماعی با طرح های نوین و مشارکت اجتماعی نسل جوان همراه نبوده و تنها از روش های مشاوره ای و کم کارآمد استفاده شود و باید تجدیدنظر در طرح های این حوزه برای اثربخشی بیشتر صورت بگیرد.

وی ادامه داد:  استفاده از نوجوانان و جوانان در فعالیت‌های اجتماعی و مشارکتی برای کاهش آسیب‌ها اثر بخش و نتیجه‌های موثری در جامعه دارد اما این مقوله کمتر مورد توجه و رصد متولیان امر بوده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری تیران وکرون اضافه کرد: فعالیت‌های گروهی و اجتماعی کمتر مورد توجه جامعه بوده و باید فرهنگ کارگروهی و فعالیت های اجتماعی فراهم شود که طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان در این مسیر فعالیت های گروهی بوده که نتایج آن در بلند مدت دیده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه باید در امور مملکت همه مشارکت کنند، تصریح‌کرد: جوانان و نوجوانان از قشرهای مولد و موثر در حوزه‌های مختلف اجتماعی هستند اما کمتر از ظرفیت های آن ها استفاده شده و اجرای طرح‌های مشارکتی به تقویت بهره گیری از توان گروه سنی موثر جامعه کمک می‌کند.

ابوالحسنی از خانواده‌های دارای فرزند نوجوان و جوان خواست تا با پشتیبانی و حمایت از بچه‌های خود به آن‌ها خودباوری و انجام فعالیت‌های اجتماعی و کارگروهی را بیاموزند و فراگیری مهارت‌های زندگی را مورد تاکید قرار دهند.

کاهش آسیب‌های اجتماعی به همکاری عمومی نیاز دارد

همچنین معصومه حقیقی، سرپرست اداره بهزیستی تیران‌وکرون دراین جلسه به نگاه عمومی جامعه مبنی بر اینکه بهزیستی متولی رفع نیازهای اجتماعی، پیشگیری از آسیب‌ها و تامین نیازهای افراد معلول جامعه است، اشاره و اظهارکرد: بهزیستی به تنهایی قادر به تامین همه نیازها و انجام ماموریت‌های خود نیست.

وی افزود:کاهش و پیشگیری از آسیب‌های به مشارکت عمومی و تامین زیرساخت ها نیاز دارد و باید ریشه یابی برای آسیب‌ها صورت بگیرد.

سرپرست اداره بهزیستی تیران‌وکرون با اشاره به اینکه در گذشته کمتر به مشارکت جویی برای رفع نیازهای معلولان و افراد آسیب‌پذیر در این شهرستان وجود داشته، تصریح‌کرد: با اجرای طرح‌های مشارکتی و هم افزایی بین بخشی تاکنون مشکلات جامعه مورد هدف بهزیستی بررسی و راهکارسنجی شده است.

وی اضافه کرد: برای کاهش آسیب های اجتماعی که جز وظایف سازمان بهزیستی است همکاری و تعامل سایر نهادها و سازمان های مردم نهاد به ویژه تشکل های جوانان لازم است.

حقیقی در خصوص طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران(مانا) گفت: این طرح در دو گروه در تیران و کرون تشکیل شده و هر گروه مربیان در یک محله فعالیت آموزشی و مهارت های زندگی را به نوجوانان گروه سنی ۱۲-۱۸ سال آموزش می دهند.

وی خاطرنشان‌کرد: طرح مانا در قالب سه محور آموزش مهارت‌های اجتماعی، اوقات فراغت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، ویژه نوجوانان دختر و پسر ۱۲ تا ۱۸ سال جامعه هدف شهری و روستایی به ویژه در مناطق حاشیه‌ای شهرهاست که از طریق پایگاه های سلامت اجتماعی جذب می‌شوند.

کد خبر 389129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.