۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
زنگ کتاب خوانی در مدارس احیا شود

رئیس کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان گفت: نظام آموزشی ما پژوهش محور نیست و باید زنگ کتاب خوانی در مدارس احیا شود تا مطالعه به عنوان جزئی جدایی ناپذیر از زندگی پژوهشی هر فرد قرار گیرد.

علیرضا کشانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در خصوص استفاده از منابع کتابخانه دو رویکرد وجود دارد؛ رویکرد پژوهش محور که از ابتدای مهرماه دانش آموزان، دانشجویان و محققان در زمینه امور تحصیلی و پژوهشی خود، به کتابخانه مراجعه می کنند و ما شاهد استفاده روز افزون این قشر جامعه از کتابخانه ها هستیم.

وی افزود: رویکرد دوم مربوط به کتاب هایی می شود که پر طرفدارترین آنها کتاب های حوزه ادبیات، روانشناسی و پزشکی هستند و مردم در اوقات فراغت خود از آنها استفاده می کنند.

رئیس کتابخانه مرکزی شهرداری ادامه داد: مهم ترین الگو برای فرزندان، خانواده آنهاست و برای افزایش سرانه مطالعه باید از خانواده شروع کنیم، همچنین با توجه به اینکه نظام آموزشی ما پژوهش محور نیست، باید زنگ کتاب خوانی در مدارس احیا شود تا مطالعه  به عنوان جزئی جدایی ناپذیر از زندگی پژوهشی هر فرد قرار گیرد.

کشانی تصریح کرد: برای ترویج مطالعه در جامعه باید چند گام برداریم، اولین گام احساس نیاز به مطالعه است در واقع بسیاری از مسائل و مشکلات، مانند مسائل تربیتی، اجتماعی، شهروندی و حقوقی که ما با آنها مواجه هستیم به دلیل نداشتن دانش، آگاهی و مطالعه است لذا با تعیین نقش مطالعه در زندگی باید ذهن مردم را در زمینه نیاز به مطالعه تحریک کرد.

وی ایجاد عادت مطالعه را دومین گام ترویج کتاب خوانی دانست و عنوان کرد: باید در طول شبانه روز ساعاتی را برای مطالعه در نظر بگیریم تا به یک عادت همیشگی در زندگی ما تبدیل شود.

رئیس کتابخانه مرکزی افزود: سومین گام، ارتقای فرهنگ مطالعه است، به این معنی که باید در مطالعات خود رشد تکاملی داشته باشیم و هر روز کتاب های جدید با روند جدید را مطالعه کنیم برای مثال اگر برای مطالعه از رمان های ساده شروع کردیم به مرور خود را ارتقاء دهیم و رمان های کلاسیک و برتر را نیز مطالعه کنیم.

کشانی اضافه کرد: گام چهارم مطالعه حرفه ای است که در واقع فردی که اهل مطالعه است باید برای افزایش آگاهی و دانش خود برنامه ریزی کند و کتاب های بهتر و برتر را در برنامه مطالعاتی خود قرار دهد.

وی ادامه داد: ما برای تهیه کتاب در حوزه های مختلف از کارشناسان و متخصصان موضوعی کمک گرفتیم تا بتوانیم جامعیت کتابخانه مرکزی را تکمیل کنیم. طرح های مختلفی را نیز در کتابخانه راه اندازی کردیم از جمله طرح پیک دانایی که با هدف ارسال کتاب برای گروه های خاص جامعه مانند معلولان، جانبازان و افراد کهنسالی که امکان حضور در کتابخانه را ندارند آغاز شد و تاکنون موفق بوده است.

کشانی خاطر نشان کرد: کتابخانه ی دیجیتال شهرداری اصفهان نیز با قابلیت وب  و از طریق سایت کتابخانه دیجیتال www.dlim.ir امکان دسترسی به کتاب ها و منابع خطی، اسناد تاریخی، مقالات علمی و پژوهشی و کتب حوزه اصفهان شناسی را فراهم می کند، به گونه ای که فرد با عضویت در آن و اتصال به اینترنت در خانه یا هر مکان دیگری می تواند به این منابع دسترسی داشته باشد.

وی با بیان این جمله  مشهور که دانش قدرت است گفت: زمانی ما قدرتمند خواهیم شد که مطالعات خود را افزایش دهیم و اگر مردم ما مطالعه خود را افزایش دهند خواهند دید که بسیاری از مشکلات از همین طریق قابل حل خواهند بود.

کد خبر 389123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.