بولتون: خودم استعفا کردم

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری بین الملل ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

استقبال رند پل از اخراج بولتون

رند پال نماینده مردم ایالت «کنتاکی» در مجلس سنای آمریکا و یکی از حامیان «دونالد ترامپ» به شدت از اخراج جان بولتون استقبال کرده است.

یک قانونگذار شناخته شده کنگره آمریکا در مصاحبه با رسانه محبوب دونالد ترامپ، ضمن تاختن به مواضع «جنگ‌طلبانه» جان بولتون، اخراج او توسط رئیس‌جمهور آمریکا را ستوده است.

آمریکایی ها ترامپ را برای ۲۰۲۰ نمی خواهند

یک نظرسنجی جدید نشان داد اکثریت آمریکایی‌ها معتقدند دونالد ترامپ شایستگی رسیدن به دومین دور ریاست جمهوری در کشورشان را ندارند.

این نظرسنجی که از سوی سی ان ان- اس اس آر اس انجام نشان داد ۶۰ درصد آمریکایی‌ها می‌گویند به اعتقاد آنها دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شایستگی این که مجددا به ریاست جمهوری برگزیده شود را ندارد.

در این نظرسنجی تنها ۳۶ درصد از پاسخگویان گفتند که رئیس جمهور آمریکا لیاقت رسیدن به یک دوره چهار ساله دیگر ریاست جمهوری را دارد و سه درصد نیز گفتند نظری در این مورد ندارند.

این نظرسنجی به نوعی نشان داده که احساسات آمریکایی‌ها در مورد رئیس جمهور کشورشان در دو سال گذشته حالت پایداری داشته است. پیشتر در نوامبر ۲۰۱۷ در نظرسنجی مشابهی ۶۳ درصد آمریکایی‌ها گفته بودند که ترامپ لیاقت انتخاب مجدد به ریاست جمهوری را ندارد.

براساس پژوهش‌های شرکت گالوپ، باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در مقطع مشابهی از دور اول ریاست جمهوری‌اش و در سال قبل این که برای دومین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود با مخالفت‌های مشابهی از سوی آمریکایی‌ها رو به رو شد. در سال ۲۰۱۱ یک نظرسنجی شرکت گالوپ نشان داد ۵۵ درصد از پاسخگویان آمریکایی اظهار کردند از نظر آنها باراک اوباما شایستگی رسیدن به دور دیگری از ریاست جمهوری را ندارد.

در اکتبر ۲۰۰۳ و در یک مقطع مشابه دور اول ریاست جمهوری جورج دبیلو بوش نیز یک نظرسنجی سی ان ان- گالوپ- یو اس ای تودی نشان داده بود که ۵۲ درصد آمریکایی‌ها همین نظر را درباره بوش داشتند.

در این نظرسنجی جدید درصد محبوبیت دونالد ترامپ نیز تقریبا نسبت به قبل ثابت مانده است.

ونزوئلا قدرت نظامی خود را به رخ کلمبیا کشید

همزمان با تشدید تنش ها میان ونزوئلا و کلمبیا ؛ رزمایش نیروهای مسلح ونزوئلا با دستور رئیس جمهوری این کشور در مرز با کلمبیا آغاز شد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری پرنسالاتینا، هدف این رزمایش که قرار است تا ششم مهرماه ادامه یابد ؛ تقویت امنیت مرزهای این کشور اعلام شده است. 

نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا چند روز پیش در مورد تهدیدها از سوی کلمبیا علیه کاراکاس هشدار داده بود و اعلام کرد دولت تدابیر امنیتی جدیدش را در مناطق مرزی با کلمبیا اتخاذ خواهد کرد.

مادورو بارها سیاست خصمانه کلمبیا علیه کاراکاس را محکوم کرده و گفته است که دولت بوگوتا از اقدامات آمریکا علیه کشورهای چپ گرای آمریکای لاتین حمایت می کند.

مقامات کاراکاس اعلام کرده اند که دولت کنونی کلمبیا به دنبال تقابل میان دو کشور است و با مطرح کردن اتهامات بی پایه و اساس از جمله حمایت ونزوئلا از شورشیان فارک به دنبال تشدید تنش های دوجانبه است.

از سوی دیگر « الیوت آبرامز » نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ونزوئلا اعلام کرد که واشنگتن به مداخله نظامی در ونزوئلا نزدیک تر نشده اما هشدار داد که کلمبیا از حمایت کامل کاخ سفید در صورت اقدام از سوی ونزوئلا برخوردار  است.

آبرامز افزود: ما به تقابل نظامی با ونزوئلا نزدیک تر نشده ایم اما نگران تنش ها در مرز ونزوئلا- کلمبیا هستیم.

برگزاری رزمایش نظامی ونزوئلا همزمان با تشدید تنش ها با کلمبیا

آمریکا: ۳۶ تن بمب بر سر داعش رها کردیم

ائتلاف مبارزه با داعش تحت رهبری آمریکا اعلام کرد، جنگنده‌های وابسته به این ائتلاف به روی یک جزیره "آلوده" به حضور اعضای گروه تروریستی داعش واقع در رود دجله عراق نزدیک به ۳۶۰۰۰ کیلوگرم (۳۶ تُن) بمب ریخته‌اند.

این ائتلاف تصریح کرد، در این عملیات بمباران این جزیره موسوم به جزیره "کنعوص" واقع در استان صلاح‌الدین در مرکز عراق و در شمال شهر بغداد جنگنده‌های اف-۱۵ و اف-۳۵ شرکت داشتند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این حملات که روز سه‌شنبه رخ داد، در چارچوب عملیاتهای نیروهای عراقی و ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه عناصر باقی‌مانده داعش که در سال ۲۰۱۷ شکست آن در عراق اعلام شد، صورت گرفتند.

از آن زمان تا کنون گروهک‌های وابسته به داعش اقدام به بمب‌گذاری‌های مرگبار در عراق کرده‌اند.

داعش زمانی بخشهایی از عراق و سوریه را در اشغال خود گرفته و در سال ۲۰۱۴ یک به اصطلاح "خلافت" را اعلام کرده بود.

یک ویدیو که از سوی ارتش آمریکا از این بمبارانها انتشار یافت، یک سری انفجارهای بزرگ را همراه با ایجاد ابرهای قارچی نشان میدهد. از این ویدیو برآورد می‌شود که جنگنده‌های آمریکایی علیه این جزیره از تاکتیک بمباران "فرشی" (Carpet Bombing) استفاده کرده‌اند.

واشنگتن پست: بولتون فقط هرج و مرج ایجاد کرد

یک روزنامه آمریکایی در سرمقاله خود ضمن تأکید بر اینکه مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیش از این باید برکنار می‌شد، نوشت که «جان بولتون»، میراثی جز هرج و مرج و اختلال عملکرد نداشت و هیچ دستاورد مهمی برجای نگذاشت.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در سرمقاله امروز (چهارشنبه) خود، میراث «جان بولتون» مشاور مستعفی امنیت ملی کاخ سفید را هرج و مرج و اختلال عملکرد توصیف کرد که هیچ‌گونه دستاورد مهمی نداشته است.

بولتون:خودم استعفا کردم

جان بولتون در توییتی در فاصله کمی بعد از اعلام کنار گذاشته شدن او از سمت مشاور امنیت ملی دولت آمریکا از سوی ترامپ مدعی شد که ترامپ در این مورد دروغ گفته و این خود او بوده که از این سمت استعفا کرده است.

بر اساس نوشته ای از روزنامه دیلی میل، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ابتدا در توییتی خبری از تصمیمش برای کنار گذاشتن بولتون از سمت مشاور امنیت ملی آمریکا خبر داد.

ترامپ در این توییت گفت، او و دیگرانی در دولت آمریکا شدیدا با بولتون مخالف بودند، با این حال جان بولتون دقایقی بعد از این توییت ترامپ و از طریق کامپیوتری متصل به شبکه کاخ سفید مدعی شد که ترامپ هنگامی که او می‌خواسته از سمتش استعفا دهد، این توییت را منتشر کرده است.

بولتون با تاکید بر این که این اول خود او بوده که می‌خواسته استعفا دهد روایت رئیس جمهور از وقایع مربوط به برکناریش را نادرست خواند.

در عین حال بولتون بعد از این توییت ترامپ ابتدا به یک مجری کانال فاکس نیوز در یک برنامه زنده پیامک داد که "من خودم استعفا کردم" و پس از
آن به یک خبرنگار ان بی سی نیوز پیامک داد که رئیس جمهو ر آمریکا هرگز از او نخواسته از سمتش کنار برود.

بولتون ظاهرا در پیامکش به ان بی سی تصریح کرده است: شب گذشته من خودم پیشنهاد کردم که استعفا دهم، او هرگز از من مستقیم یا غیر مستقیم نخواست این کار را انجام دهم. من بعدا خوابیدم و صبح امروز استعفایم را اعلام کردم.

جایگزین موقت بولتون معرفی شد

یک سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، به دنبال برکناری جان بولتون، چارلز (چارلی) کوپرمن به طور موقت مسئولیت مشاور امنیت ملی دولت آمریکا را برعهده خواهد داشت.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هوگان گیدلی، سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مشاور موقت امنیت ملی، چارلی کوپرمن است.

او ادامه داد: واقعیت این است که رئیس‌جمهوری آمریکا شب گذشته از جان بولتون خواست استعفا دهد و این استعفا امروز انجام شد. سیاست‌ها و اولویت‌های جان بولتون با ترامپ همخوانی ندارد.

این سخنگو بیان کرد: هر رئیس‌جمهوری حق دارد فردی را در آن سمت قرار دهد که بتواند دستور کار او را اجرا کند. این امر دیگر شدنی نبود و از این رو رئیس‌جمهوری دست به تغییر زد.

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به اختلافات ترامپ و بولتون، تصریح کرد که موضوع فقط بر سر یک مسأله نبود بلکه آنها روی بسیاری از مسائل با هم اختلاف نظر داشتند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان پش‌تر گزارش داد، ترامپ و بولتون شب گذشته بر سر موضوع مذاکرات با طالبان با یکدیگر اختلاف نظری جدی داشته‌اند.

مسکو: استعفای بولتون در روابط ما با آمریکا بی تاثیر است

طبق گفته یکی از مقامات وزارت خارجه روسیه، این کشور پس از برکنار شدن مشاور امنیت ملی آمریکا، انتظار بهبود ناگهانی روابط با آمریکا را ندارد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیهگفت: ما این مساله را رازیابی نمی‌کنیم چرا که یک مساله داخلی است. بارها در گذشته شاهد بوده‌ایم که برخی تغییرات خاص در داخل بدنه دولت رخ داده ولی در بهبود روابط تاثیری نداشته است    

خروج بولتون از دولت ترامپ پس از آن رخ داد که اختلافات مشاور و رئیس‌جمهور بر سر چالش‌ها و خط‌مشی سیاست خارجی دولت آمریکا در اموری از جمله ایران، کره شمالی، افغانستان و روسیه بالا گرفت.

ریابکوف

کد خبر 389101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.