۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
تشخیص ۱۰۰ درصدی نارسایی قلب

محققان از طراحی سیستم هوش مصنوعی جدیدی خبر داده‌اند که با بررسی تنها یک ضربان قلب می‌تواند نارسایی قلبی را با دقت صد درصد شناسایی کند.

به گزارش ایمنا، نزدیک به ۱۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال در جهان از انواع نارسایی‌های قلبی رنج می‌برند که شناسایی آن‌ها کار دشواری است، اما فناوری هوش مصنوعی به حل این مشکل کمک می‌کند. عامل اصلی شکل گیری نارسایی‌های قلبی در سنین بالا، ناتوانی قلب برای پمپاژ جریان خون در سراسر بدن است که برای شناسایی این مشکل، روش‌های مختلفی همچون استفاده از اشعه ایکس، انجام آزمایش خون، استفاده از فناوری‌های مافوق صوت و غیره متداول است.

موضوع قابل توجه اینکه هیچ یک از این روش‌ها از دقت صد درصدی برخوردار نیست و در بسیاری از موارد هم با خطا و اشتباه همراه است. سیستم هوش مصنوعی جدید ابداع شده در دانشگاه سوری انگلستان با بررسی تنها یک ضربان قلب و ریتم و نظم آن، می‌تواند با دقت کامل مشخص کند که فرد به نارسایی قلبی مبتلا است یا خیر.  این سیستم تنها در مورد افرادی با دقت ۱۰۰ درصد عمل می‌کند که یا به طور کامل سالم بوده و هیچ گونه نارسایی قلبی ندارند یا با نارسایی قلبی شدید مواجه هستند.

این دقت در مورد افرادی که نارسایی قلبی آنها ملایم است، کمتر از صد درصد است. پژوهشگران امیدوار هستند در سال‌های آینده از این سیستم در مراکز درمانی مختلف بهره گیرند؛ مزیت دیگر شیوه جدید آن است که برای اعلام نتیجه تنها به ۱۰ ثانیه زمان و نه چند ساعت یا چند روز وقت نیاز دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر 389094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.