بسیج آموزش قرآن در پیش‌دبستانی‌ها مورد توجه باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و داور بین‌المللی قرآن با بیان اینکه ایجاد تحول و بسیج قرآنی در پیش دبستانی‌ها ضروری است، گفت: البته این دلیل نمی‌شود که در اقشار دیگر بر این مسئله تأکیدی نباشد، بلکه باید در همه سطوح این موضوع وجود داشته باشد، اما کارایی اصلی در سنین کودکی حاصل می شود.

محمدرضا ستوده نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تأثیر پیروزی انقلاب اسلامی در اقبال مردم نسبت به تلاوت و یادگیری قرآن کریم و تربیت هزاران حافظ و قاری قرآن اظهار کرد: بسیار جای امیدواری بود که این روند ادامه پیدا کند، اما متأسفانه در سال‌های اخیر به دلایل مختلف اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، اقبال نسبت به این موضوع در سطح عمومی کم شده است.

وی افزود: از طرفی تلاوت قرآن در کشورما با محوریت مسابقات پیش می رود و این بسیار جای نگرانی دارد، چرا که تلاوت قرآن کریم در دیگر کشورهای اسلامی در سطح عموم بوده و محافلی را برای تلاوت قرآن دارند و عامه مردم با عشق وعلاقه ساعت‌ها به تلاوت قرآن گوش می‌سپارند.

این داور بین‌المللی قرآن خاطرنشان کرد: همان گونه که مردم ما علاقه به مجالس روضه و ذکرمصیبت و محافلی که منتسب به اهل بیت(ع) است دارند، در دیگر کشورهای اسلامی این علاقه معطوف به محافل قرآنی است.

وی با تأکید بر ضعف نهادهای آموزشی و تربیتی در مأنوس کردن قشر جوان با قرآن کریم تصریح کرد: البته همیشه قشری وجود داشته اند که وظیفه و تکلیف خود را انجام داده و حافظان، قاریان وعاملان به قرآنی همواره حضور دارند که بار مسئولیت اصلی را که همان انس با قرآن است، به دوش می‌کشند.

ستوده نیا با بیان راهکارهایی در خصوص مهجوریت زدایی از قرآن کریم در جامعه گفت: تنها راهکاری که به واقع می‌تواند راهکار اصلی و کارایی باشد، آموزش قرآن و مفاهیم آن در سنین کودکی و به ویژه در سنین پیش دبستانی است، چرا که در این سن مفاهیم در ذهن کودک حک می شود.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه اگر آیاتی که مربوط به عیب جویی نکردن و یا نسبت ندادن القاب به یکدیگر است و یا دیگر آموزه‌های قرآنی در این سن آموزش داده شود، در ذهن کودک حک می ‌شود و تکرار آن در دبستان و مقاطع بالاتر باعث دوام آن خواهد شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ایجاد تحول و بسیج قرآنی در پیش دبستانی‌ها را ضروری دانست و افزود: البته این دلیل نمی‌شود که در اقشار دیگر بر این مسئله تأکیدی نباشد، بلکه باید در همه سطوح این موضوع وجود داشته باشد، اما کارایی اصلی در سنین کودکی حاصل می شود.

وی اضافه کرد: ما مفاهیم والای قرآنی و دریای بیکران از معارف قرآن و اهل بیت(ع) را در اختیارداریم و به نظر می‌رسد اگر در سطح استان، مدارسی زیرنظر حوزه‌های علمیه برای آموزش پیش از دبستان شکل بگیرد و پس از آن همین افراد وارد دبستان و مراحل بعدی شوند انتقال این مفاهیم بهتر صورت خواهد گرفت.

ستوده نیا مسابقات رسمی سازمان اوقاف را به عنوان بهترین شاخص برای تعیین حفاظ، قاریان، مرتلان و مبتهلان برگزیده دانست و افزود: این مسابقات از یک جنبه برای معرفی نفر اول جهت مسابقات بین المللی است و از جنبه دیگر مربوط به مسئله فرهنگی است که در طی آن ده‌ها هزار نفر که در جلسات خانگی و یا در مؤسسات و زیر نظر اساتید سعی و تلاش کرده‌اند، طی این مسابقات خود را تقویت کرده و محک بزنند.

وی خاطر نشان کرد: البته این کار بسیار خوبی است، اما کافی نیست و در حد تخصصی و برای افرادی است که صوت و لحن خوبی دارند و در این مسابقات شرکت می کنند، اما برای عامه مردم و افرادی که فرصتی ندارند تا وارد زمینه تلاوت شوند به طور قطع باید فکری شود.

ستوده نیا تأکید کرد: به نظر می‌رسد این کار باید برآیندی از تلاش حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش، سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات، بسیج و نهادهایی باشد که دست اندرکار آموزش و ترویج مسابقات هستند و باید فرایندی را ایجاد کنند تا عامه مردم بتوانند درمسیر قرآن قدم بردارند.

کد خبر 389088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.