جذب ویتامین E بدون مصرف هم‌زمان چربی/ ‌نقش موثر ورزش‌ بر بیماران مبتلا به HIV

کوتاه‌قدها در معرض دیابت، عدم ارتباط تستوسترون با محبت و همدلی، جذب ویتامین E بدون مصرف هم‌زمان چربی، راه‌های پیشگیری از چاقی ‌و نقش موثر ورزش‌ بر بیماران مبتلا به HIV را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ بسیاری ‌از مردم اعتقاد دارند افزایش ‌سطح ‌تستوسترون ‌باعث ‌کاهش ‌حس ‌محبت ‌و ‌همدلی ‌در ‌فرد ‌شده ‌و ‌به‌نوعی ‌سطح ‌تستوسترون ‌با ‌حالات عاطفی افراد در ارتباط است. مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد این باور به‌کلی غلط بوده ‌و منشأ علمی ندارد.

پژوهشگران ‌دانشگاه پنسیلوانیا ‌در مطالعات اخیر خود به دنبال یافتن پاسخی برای این سؤال بودند ‌که چرا نرخ بروز اوتیسم در مردان، پنج برابر بیشتر از زنان است.گیدون نیو (Gideon Nave) از اساتید این دانشگاه و سرپرست این تیم تحقیقاتی، گفت: «مطمئناً وقتی بحث از تمایز جنسیتی است، اصلی‌ترین مظنون و گزینه محتمل که به ذهن می‌رسد، تستوسترون است.»

یک نظریه ‌که برای توضیح این تفاوت جنسی ‌در تشخیص اوتیسم ارائه می‌شود، ‌این است ‌که ‌اوتیسم بیانگر اغراق در تمایلات مردانه‌ای ‌است ‌که ‌با ‌یک ‌سبک ‌تفکر ‌خاص مشخص می‌شود که بیشتر از همدلی داشتن، به سیستم سازی علاقه دارد.

مطالعات پیشین، این فرضیه «مغز بیش‌فعال مردانه» را تائید می‌کند و البته بر اساس پژوهش‌های قبلی انجام‌شده این باور وجود داشت که ارتباطی بین افزایش تستوسترون و کاهش ‌همدلی ‌شناختی ‌و ‌ظرفیت درک احساسات ‌دیگران که ازنظر شخصیتی ‌در افراد مبتلا ‌به اوتیسم بسیار ‌کم است، وجود ‌دارد. ‌این ‌مطالعات ‌در مقیاس ‌کوچک ‌و ‌بر اساس بررسی موردی چند نمونه خاص انجام‌شده و عمومیت نداشتند.

در مطالعات ‌جدید انجام‌شده که بزرگ‌ترین مطالعه صورت گرفته در این حوزه به شمار می‌رود، دکتر گیدون ‌نیو و همکارانش ۶۴۳ مرد مختلف و سالم را موردبررسی قرار داده و به برخی از آن‌ها داروی ‌تستوسترون ‌و به برخی دیگر دارونماها فاقد تأثیر ارائه کردند. پس‌ازاین، سطح همدلی این مردان ‌با استفاده از پرسشنامه‌ها ‌و رصد رفتارهای آن‌ها بررسی شد.

در یکی از این آزمایش‌ها، به شرکت‌کنندگان عکسی ‌از چشمان بازیگری نشان داده‌شده ‌و از آن‌ها خواسته شد توصیف احساسی را که با وضعیت بازیگر مطابقت دارد، انتخاب کنند. در ادامه مشخص شد که هیچ ارتباط مستقیمی بین عواطف و حس همدلی و سطح تستوسترون این افراد دیده نمی‌شود.

ایموس ندلر (Amos Nadler) از اعضای این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه وسترن کانادا اظهار کرد: نتایج مطالعات ما به‌طور واضح نشان می‌دهد که هیچ رابطه‌ای مستقیم و خطی بین قرار گرفتن در معرض تستوسترون و همدلی شناختی وجود ندارد. با این‌وجود، این احتمال را نمی‌توان نادیده گرفت که سطح تستوسترون می‌تواند با روش‌های غیرمستقیم به حس همدلی و احساسات فرد مرتبط باشد. به نظر می‌رسد اگر تستوسترون ‌در این حوزه تأثیری ‌داشته باشد، این اثر به‌طور مستقیم نبوده و بسیار پیچیده است. بااین‌حال، معمای تفاوت جنسی در بروز اوتیسم همچنان ناشناخته و حل‌نشده باقی ماند.

ویتامین E بدون مصرف هم زمان چربی هم جذب می شود

بر خلاف آنچه تا کنون تصور می‌شد برای جذب ویتامین E نیازی به مصرف هم‌زمان چربی نیست ‌و این ویتامین به ‌خصوص ‌برای زنان مفید است.

بر اساس آخرین یافته‌های کارشناسان تغذیه آمریکایی، بدن انسان می‌تواند بدون مصرف هم‌زمان چربی نیز ویتامین E را جذب کند. شرکت کنندگان در این پژوهش زنان ۱۸ تا ۴۰ ساله بوده‌اند. به زنان شرکت‌کننده در طول مدت این تحقیق مکمل‌های غذایی داده شده که برخی شامل ویتامین E و چربی و برخی تنها شامل ویتامین E بوده‌اند.

بر اساس مطلبی ‌که در ارتباط با این مطالعه در مجله تخصصی تغذیه "American Journal of Clinical Nutrition" منتشر شده است نتایج این آزمایش‌ها نشان می‌دهد ویتامین E حتی در مواردی که زنان شرکت‌کننده تا ۱۲ ساعت بعد، چربی مصرف کرده‌اند نیز جذب شده است.

ویتامین E به گروهی از ترکیبات محلول در چربی گفته می‌شود که خاصیت آنتی‌اکسیدان دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که اکسیداسیون را مهار می‌کنند. اکسیداسیون یک واکنش شیمیایی است که می‌تواند رادیکال‌های آزاد تولید و از این طریق به سلول‌های موجودات زنده آسیب وارد کند.

ویتامین E همچنین برای ‌سیستم ایمنی بدن بسیار اهمیت دارد. بدن انسان ‌خود قادر به تولید ویتامین E نیست و این ویتامین با مصرف دانه‌های روغنی مانند فندق، گردو و همین‌طور روغن زیتون و روغن آفتاب‌گردان به بدن می‌رسد.

فواید ویتامین E شامل درمان ‌و پیش‌گیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مانند ‌درد قفسه‌ی سینه، فشار خون ‌بالا و ‌گرفتگی یا انسداد ‌رگ‌ها می‌شود. همچنین مصرف این ویتامین در زنان باعث کم شدن دردهای قاعدگی می‌شود.

کوتاه‌قدها بیشتر در معرض دیابت هستند

مطالعات محققان دانشگاه پوستدام در آلمان نشان می‌دهد، احتمال بروز دیابت نوع دو در افرادی که قد کوتاهی دارند بیشتر است.

محققان با مطالعه اطلاعات پزشکی حدود ۲۷ هزار و ۵۰۰ فرد ۳۵ تا ۶۵ ساله بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ دریافتند هر ۱۰ سانتی‌متر (معادل حدود ۴ اینچ) قد بلندتر، احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را در مردان ۴۱ درصد و در زنان ۳۳ درصد کاهش می‌دهد.

افراد کوتاه قد بیشتر در معرض ابتلا به کبد چرب و بیماری‌های قلبی و متابولیکی از جمله فشار خون و کلسترول ‌بالا و التهاب قرار دارند و ‌تمام این عوامل جزو عوامل خطر دیابت هستند. در ادامه آمده است طول پا با کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است.

محققان معتقدند قد به تنهایی موجب مقاومت نسبت به انسولین نمی‌شود؛ بلکه سایر عوامل مرتبط با رشد در بروز دیابت دخیل هستند و نمی‌توان با قطعیت گفت که افراد کوتاه قد باید بیشتر مورد غربالگری دیابت و بیماری‌های متابولیک قرار گیرند.

پزشکان برای افراد کوتاه قد جای نگرانی نمی‌بینند و معتقدند رژیم غذایی، تحرک فیزیکی، سابقه خانوادگی و میزان قند خون مهمترین عوامل در بروز دیابت هستند.

نقش موثر ورزش‌ بر بیماران مبتلا به HIV

ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی، بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی بدن HIV بروز می کند.

تاریخ های متعددی برای شیوع ابتلا به ویروس ایدز ذکر شده اند. گرچه این بیماری از دیر باز در افریقا وجود داشته اما قدمت یکی از ویروس های هم ریشه با این ویروس به سال ۱۹۳۱ میلادی برمی گردد اما پزشکان امریکایی برای نخستین بار شیوع این اختلال در دستگاه ایمنی بدن را به سال ۱۹۸۱ میلادی می دانند.

 سید احمد علینقی درباره یکی از طرح‌های پژوهشی مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: در طرحی که اخیرا انجام شد و عنوان آن " بررسی اثر چهار ماه تمرین مقاومتی و انجام فعالیت های ورزشی تفریحی بر سطوح CD۴، ترکیب بدنی و وضعیت روحی- روانی مردان مبتلا به HIV در باشگاه یاران مثبت تهران" بود، افراد مورد مطالعه به سه گروه تقسیم شدند. یکی از این گروه‌ها مشغول انجام ورزش‌های مقاومتی با کش‌های تراباند شدند.

 وی افزود: گروه دوم، مداخله‌ای مبنی بر تغییرات سبک زندگی مانند توصیه های تغذیه ای و ورزشی دریافت کردند و از آن‌ها خواسته شد تا ورزش‌های سبک مانند پینگ‌پنگ، پرتاب دارت و شطرنج انجام دهند. گروه سوم هم گروه کنترل بود که هیچ تغییری در برنامه زندگی روزانه آنها ایجاد نشد. نتایج این پژوهش نشان داد سطح ایمنی افرادی که ورزش‌های مقاومتی انجام می‌دادند بالا رفته و ترکیب بدنی آن‌ها نیز بهبود پیدا کرد.

 عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره نتایج این پژوهش گفت: سطح ایمنی افرادی که در گروه ورزش‌های سبک و اصلاح سبک زندگی قرار داشتند نیز افزایش پیدا کرد اما وضعیت ترکیب‌بدنی و سطح ایمنی گروهی که هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند بدتر شد. این نشان می‌دهد که ورزش و به خصوص ورزش‌های مقاومتی می‌تواند در بهبود وضعیت ترکیب بدن، سطح ایمنی و همچنین روحیه افرادی که با اچ. ای. وی زندگی می کنند، بسیار تاثیرگذار باشد.  

پیش‌بینی ۶۰ هزار فرد مبتلا به اچ. آی. وی

وی با بیان این که براساس مطالعات انجام شده پیش‌بینی می کنیم که حدود ۶۰ هزار فرد مبتلا به اچ. آی. وی در کشور وجود داشته باشند، گفت: از میان ۶۰ هزار نفری که ما تخمین می‌زنیم، حدود ۳۹ هزار نفر شناسایی شده‌اند. با تحقق اهداف برنامه ۹۰، ۹۰، ۹۰ سازمان ملل متحد همچنان فاصله داریم ولی در تلاشیم که این فاصله را کاهش دهیم. فکر می‌کنم به حدود ۴۵ درصد از اهداف برنامه ۹۰، ۹۰، ۹۰ سازمان ملل متحد در خصوص اچ. ای. وی در ایران رسیده ایم و این فاصله باید بسیار کمتر شود.

علینقی درمورد برنامه ۹۰، ۹۰، ۹۰ سازمان ملل تاکید کرد: این سه ۹۰ به این معناست که تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ۹۰ درصد کسانی که با HIV زندگی می‌کنند تشخیص داده شوند، ۹۰ درصد از آنها روی درمان اچ. ای. وی قرار بگیرند و میزان ویروس نیز در بدن۹۰ درصد از افراد تحت درمان، مهار شده باشد.

 وی با بیان اینکه اولین پیوند موفقیت‌آمیز مغز استخوان در یک بیمار مبتلا به اچ. آی. وی با مشارکت مرکز تحقیقات ایدز انجام گرفته است گفت: در حال حاضر در دنیا محققان ایدز بر روی نقش سلول‌های بنیادی در درمان اچ. آی. وی مشغول فعالیتند. در مرکز تحقیقات ایدز هم به دنبال این هستیم که تحقیقاتی درباره استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان اچ. آی. وی داشته باشیم.

راه‌های پیشگیری از چاقی

فوق‌تخصص غدد و متابولیسم گفت: هر مقدار رژیم غذایی تنظیم شده، به روش غذایی فرد نزدیک‌تر باشد، پایبندی به آن و در نهایت کاهش وزن ناشی از آن بیشتر خواهد بود.

فهیمه سهیلی‌پور با اشاره به راه‌های پیشگیری از چاقی اظهار کرد: باید دانست که چاقی یک بیماری مزمنی است که مانند بسیاری از بیماری‌های مزمن، عوامل متنوعی در ایجاد آن دخالت دارند و کنترل چاقی در جوامع تنها با کنترل همین عوامل ممکن خواهد بود.

وی ادامه داد: پیشگیری از چاقی مانند هر بیماری دیگری در سطوح اول، دوم و سوم مطرح است. در پیشگیری سطح اول، ارائه برنامه‌های آموزشی به عموم مردم جامعه به ویژه گروه‌های خاص مانند کودکان و نوجوانان، خانم‌های باردار و شیرده و سالمندان ضروری است.

سهیلی‌پور اضافه کرد:‌این برنامه‌ها باید براساس وضعیت سنی، اجتماعی و اقتصادی افراد تنظیم شده و به صورت آسان قابل اجرا باشد؛ بدیهی است که پیشگیری از چاقی در جامعه تنها با توصیه و هشدار به مردم عملی نیست.

وی با تاکید به عوامل ایجاد چاقی در افراد، گفت: کنترل عوامل خطرزا شامل مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب و سبک زندگی کم‌تحرک باید به دقت مدنظر باشد. در این راستا همکاری حوزه سلامت با سازمان‌ها و نهادهای مختلف اجتماعی از جمله رسانه ها، شهرداری، آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان ضروری است.
این فوق تخصص غدد درون ریز کودکان افزود: طبیعی است برنامه‌ریزی‌های مؤثر، برنامه‌ریزی‌هایی خواهد بود که با حضور نمایندگانی از همه سازمان‌های مرتبط و ذینفعان این حوزه و پس از آگاهی و آشنایی این نمایندگان با وضعیت موجود چاقی جامعه و تأثیر عوارض آن بر سلامت عمومی اتخاذ شده باشد.
وی تصریح کرد: در پیشگیری سطح دوم، روش‌هایی برای کاهش وزن افراد چاق گرفته می‌شود که عمدتاً بر رژیم‌های غذایی کم‌کالری و در درجه بعد افزایش فعالیت فیزیکی استوار باشد.

سهیلی‌پور خاطرنشان کرد: هر مقدار رژیم غذایی تنظیم شده به عادت‌های غذایی فرد نزدیک‌تر و با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی فرد قابل اجراتر باشد، پایبندی به آن و در نهایت کاهش وزن ناشی از آن بیشتر خواهد بود.

این فوق‌تخصص غدد درون ریز کودکان گفت:‌ استفاده از رژیم‌های غذایی بسیار کم‌کالری نیازمند مراقبت دقیق تغذیه‌ای و حتی در بعضی شرایط بستری بیماری دارد و در صورت استفاده به صورت خودسرانه و بدون نظارت متخصصان تغذیه می‌تواند منجر به بروز عوارض جسمی و روانی شود.

وی یادآور شد: همچنین احتمال افزایش مجدد وزن بعد از قطع چنین رژیم‌هایی بسیار زیاد است. افزایش فعالیت بدنی دومین جزء لازم در پیشگیری ثانویه از چاقی است؛ اگرچه سهم افزایش فعالیت فیزیکی و ورزشی در کنترل چاقی از محدودیت کالری دریافتی کمتر است، اما می‌تواند تأثیر مستقیمی در پیشگیری از عوارض متابولیکی چاقی داشته باشد.

سهیلی‌پور تصریح کرد: افزایش فعالیت بدنی حتی در زمانی که منجر به کاهش وزن هم نشده است، با کاهش مقاومت به انسولین و سایر مکانیزم‌ها، خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت را کم می‌کند؛ در نتیجه بدیهی است افزایش فعالیت فیزیکی به خصوص در گروه‌هایی از افراد که از بیماری‌های مختلف مانند مشکلات قلبی -عروقی یا بیماری‌های اسکلتی و عضلانی رنج می‌برند، باید پس از هماهنگی و تحت نظر قرار گرفتن توسط پزشک، انجام شود.

این فوق‌تخصص غدد درون ریز کودکان گفت:‌ در پیشگیری در سطح سوم، درمان عوارض چاقی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی - عروقی، عوارض روان‌شناختی، سرطان‌های مرتبط و سایر موارد مطرح می‌شود که معمولاً تحت نظر متخصصان رشته‌های مختلف پزشکی انجام می‌شود.

کد خبر 389080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.