در آستانه پاییز ویتامین D را فراموش نکنید

نزدیک شدن به پایان فصل تابستان و کاهش ساعات روز، به معنای دریافت کمتر نور خورشید و کاهش سنتز ویتامین D از طریق آن است.

به گزارش ایمنا، موضوع قابل توجه اینکه مصرف کافی این ویتامین منجر به جلوگیری از پوکی استخوان، کاهش فشار خون، کاهش خطر ابتلا به دیابت و ... می‌شود. در مقابل فقر ویتامین D زمینه بروز افسردگی را به خصوص در فصول سرد سال فراهم می‌کند. در ادامه شما را با منابع غنی شناخته‌شده ویتامین D آشنا می‌کنیم:

زرده تخم مرغ: استفاده از این خوراکی، یک راه مناسب برای جذب ویتامین D مورد نیاز بدن محسوب می‌شود. یک عدد زرده تخم مرغ حاوی ۴۰ واحد ویتامین D است. از آنجا که یک عدد تخم مرغ حاوی ۲۰۰ میلی گرم کلسترول است و به گفته انجمن قلب آمریکا افراد نباید به طور روزانه بیش از ۳۰۰ میلی گرم کلسترول دریافت کنند، کل نیاز روزانه بدن خود به این ویتامین نباید از طریق خوردن زرده تخم مرغ جبران شود.

قارچ‌ها: این ماده غذایی به خاطر قرارگیری در معرض آفتاب، به طور طبیعی حاوی مقادیر زیادی ویتامین D است و به اندازه مکمل این ویتامین، نیاز بدن به آن را تأمین می‌کند. برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن، محققان توصیه می‌کنند نیم تا یک ساعت قبل از مصرف قارچ، آن را در معرض نور خورشید مستقیم  قرار دهید، زیرا قارچ همانند پوست انسان ، ویتامین D را از طریق نور خورشید سنتز می‌کند.

مکمل‌های ویتامین D: میزان نیاز روزانه به ویتامین D در افراد معمولی و کسانی که دچار پوکی استخوان هستند، حدود ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ واحد است. موضوع قابل توجه اینکه افراد باید در مصرف این مکمل‌ها احتیاط کرده و در خصوص استفاده از آن‌ها با پزشک خود مشورت کنند، زیرا مصرف بیش از حد ویتامین D می‌تواند مسمومیت ایجاد کند.

ماهی‌های چرب: ماهی‌های چرب نظیر قزل آلا، ماهی تن و ماهی ساردین منابع غنی از ویتامین D محسوب می‌شود. همچنین اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در این ماهی‌ها، برای حفظ سلامت قلب مفید است.

 غلات غنی شده: غلات کم کالری غنی‌شده مانند دانه‌ها، در هر یک فنجان و نیم، حاوی ۹۰ واحد ویتامین دی بوده و می‌توان آن‌ها را با شیر و یا آب پرتقال غنی شده با ویتامین D مصرف کرد.

شیرغنی‌شده: تقریباً تمام محصولات شیر گاو غنی شده با ویتامین D، نیاز به این ماده غذایی را تأمین می‌کند. بعضی از انواع شیر سویا و شیر برنج نیز با ویتامین D غنی شده‌ است.

منبع: آوای سلامت

کد خبر 389072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.