روشی نوین برای رفع معضلات ترافیکی زاهدان

بخش مهمی از معضلات ترافیکی شهرها ناشی از فرسودگی آسفالت خیابان‌ها و معابر یا کیفیت نامناسب آن است، به همین دلیل محققان شهرسازی به دنبال یافتن روشی هستند که علاوه بر کاستن از این مشکلات امکان اصلاح آسفالت خیابان‌ها و معابر را در کوتاه‌ترین زمان فراهم کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رشد شتابان شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها ضرورت استفاده از روش‌هایی که قابلیت بالاتری در اجرا و ماندگاری پروژه‌های عمرانی داشته باشد را نشان می‌دهد. حمل و نقل یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مدیریت شهری است و به دلیل آنکه روزانه شمار فراوانی از شهروندان با آن در ارتباط هستند نیازمند زیرساخت‌هایی است که امکان حمل و نقل ایمن و سریع را فراهم کند.

یکی از آخرین روش‌هایی که برای آسفالت و ترمیم معابر استفاده می‌شود، FDR است که به سبب کاستن از هزینه‌های عمرانی، تسریع در اجرای پروژه‌های راهسازی و سهولت اجرا مورد اقبال مدیران شهری و پیمانکاران قرار گرفته است.

برای آشنایی بیشتر با روش FDR و تأثیر آن در کاهش هزینه‌های عمرانی شهرداری، ماندگاری عملیات ترمیمی و آسفالت و تسریع در اجرای پروژه عمرانی ترافیکی با "جمشید میری"، معاون امور زیربنایی و عمرانی شهرداری زاهدان گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید: 

روش آسفالت FDR چه مزیتی بر سایر روش‌ها دارد؟ 

این روش یکی از روش‌های نوین آسفالت و لکه‌گیری بوده که از سرعت و کیفیت بالایی برخوردار است و در شهرهای زیادی از کشور هم به‌کار گرفته شده است.؛ پیمانکاران و کارفرمایان نیز از آن راضی هستند و از نظر ریالی هم مقرون به صرفه است. در این روش دو دستگاه استفاده می‌شود که دستگاه‌ WR بین عمق مشخص ۲۰ تا ۳۰ سانت را شخم می‌زند و دستگاه WM، دوغاب سیمان و آب را با درصد قابل قبول به این لایه‌ها تزریق می‌کند و سپس کوبیدن و تسطیح نهایی انجام می‌شود. 

آسفالت معابر شهر زاهدان در چه وضعیتی قرار دارد و استفاده از روش FDR تا چه اندازه برای اصلاح آن مفید است؟

در بعضی مناطق شهر زاهدان عمر آسفالت به بالای هفت یا هشت سال می‌رسد؛ هم کیفیت آسفالت مشکل دارد و هم زیرسازی‌ها ایراد دارد و باید آسفالت و لایه‌های زیرسازی را جمع‌آوری و اصلاح کنیم یا به آن لایه‌های زیرسازی مقداری مصالح با کیفیت تزریق کنیم، شخم بزنیم، میکس کنیم و مجدداً بکوبیم. جمع‌آوری و انتقال آسفالت و جایگزینی آن با مصالح مرغوب از نظر زمان و هزینه مقرون به صرفه نیست، اما با استفاده از روش FDR تا حد زیادی از این مشکلات کاسته می‌شود.

خیابان‌های زاهدان از نظر ترافیکی مشکلات زیادی را برای رفت و آمد شهروندان ایجاد می‌کند، بنابراین به این نتیجه رسیدیم با روش بازیافت سرد و تثبیت خاک با دستگاه‌های WR و WM این وضعیت را اصلاح کنیم، با این روش سرعت کار بالا می‌رود و لایه‌های زیرسازی شده تثبیت می‌شود؛ در غیر این صورت ناهمواری‌ها و دست‌اندازها به سطح آسفالت جدید منتقل می‌شود.

این روش تاکنون در کدام یک از مناطق زاهدان استفاده شده است؟

سال گذشته برای نخستین‌بار وضعیت آسفالت و زیرسازی یکی از مسیرهای شهری را اسکن کردیم و برای آن راه‌حل پیدا کردیم و تصمیم گرفته شد با روش تثبیت خاک یا FRD به صورت آزمایشی در بلوار امام خمینی(ره) حدفاصل شهید مزاری تا سرداران شهید از این روش استفاده کنیم. 

بعد از این، تمهیداتی اتخاذ شد که تا بلوار انقلاب نیز از این روش استفاده تا به این وسیله، کل محور یکنواخت و یک‌دست آسفالت شود. حال باتوجه به این ویژگی‌ها از این روش نوین در بهسازی و آسفالت معابر هسته مرکزی که باید تثبیت زیرسازی و آسفالت خیلی سریع صورت بگیرد و مشکلات ترافیکی به وجود نیاید نیز باید استفاده شود.

امروزه باتوجه به اینکه دانش راهسازی در حال پیشرفت است تلاش می‌کنیم از روش‌های مختلف بهره ببریم؛ اکنون مرمت آسفالت در هر پنج منطقه شهری زاهدان در حال انجام است چراکه استفاده از روش FRD سرعت عمل را بالا می‌برد.

بعد از پایان عملیات گازرسانی و فاضلاب زیباشهر در منطقه پنج و بخشی از منطقه یک بالغ بر ۵۰۰ هزار متر مربع برنامه روکش آسفالت با استفاده از این روش اجرا می‌کنیم و سپس به ترتیب به سراغ مناطق دو، چهار و سه می‌رویم.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد برای زیرسازی و روکش آسفالت در مناطق مختلف اجرای ماسه‌آسفالت و روکش آسفالت به قطر چهار الی پنج سانتی‌متر لازم است که مناقصه آن برگزار شده و امیدواریم تا یک ماه آینده نسبت به گزینش پیمانکار و تجهیز کارگاه و آغاز عملیات اقدام شود.  

استفاده از روش FRD تأثیری در کاهش نخاله‌های ساختمانی پروژه‌های راهسازی دارد؟

بله؛ با این روش بسیاری از هزینه‌ها کاهش می‌یابد. محل دفن نخاله‌های ساختمانی از مرکز شهر زاهدان در حدود ۳۵ تا ۴۰ کیلومتر فاصله دارد، در پروژه امام خیمنی(ره) این فاصله تا حدود ۴۰ تا ۴۵ کیلومتر افزایش می‌یابد. تردد در این مسافت هزینه سنگینی بر روی شهرداری تحمیل می‌کند، اما با استفاده از روش FRD و تزریق سیمان در عمق ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر نیز این هزینه‌ها کاهش می‌یابد و هم مقاومت آسفالت افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر در زاهدان گازوئیل و مواد سوختی کمیاب است به همین دلیل هزینه‌های حمل و نقل در آن تا چند برابر دیگر مناطق کشور افزایش می‌یابد؛ به‌ ویژه اگر خاک زیرسازی نیز مرغوب نباشد و قابلیت تزریق مصالح نیز وجود نداشته باشد این هزینه‌ها بیش از این افزایش می‌یابد.

واحد عمرانی شهرداری در میان‌مدت چه برنامه‌ای را در زمنیه آسفالت معابر در پیش دارد؟

درحال حاضر شرکت گاز عملیات گازرسانی به حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از زیباشهر و معابر جنوبی منطقه یک شامل دانشگاه، دانشجو، بزرگمهر، پرستار، معابر فرهنگ، بلوار فرهنگ و دانش را به پایان رسانده و باید برای آسفالت این مسیرها وارد عمل شویم؛ گازرسانی به مناطق یک و پنج زودتر انجام شده و آسفالت آن نیز زودتر انجام می‌شود؛ وقتی عملیات گازرسانی به مناطق دو و سه به پایان برسد عملیات آسفالت آن‌ها نیز آغاز می‌شود البته امیدواریم تا پایان سال بتوانیم حجم قابل قبولی از این موارد را انجام دهیم.

اگر با مشکلات مالی مواجه نشویم پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۸ دو میلیون مترمربع آسفالت انجام شود البته با تجربیاتی که در سال ۹۸ به دست آوردیم حجم کار در سال ۹۹ بیشتر می‌شود.

طبق قرارداد منعقد شده قرار بود بازسازی میدان امام خمینی(ره) در مدت شش ماه انجام شود، اما در کمتر از ۱۰ روز انجام شد که نشان از سرعت بالای روش FRD در اجرای پروژه‌ها است. این تجارب در سال آینده نیز کمک می‌کند تا طرح‌های بیشتری را در مدت زمان کمتری اجرا کنیم.

کد خبر 389036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.