حفظ نظام با خلاف شرع، نقض غرض است

انعکاس عزاداری روز عاشورا در سراسر ایران، اظهارات حجت‌ الاسلام و المسلمین سید محمود علوی در شب عاشورای حسینی و پیام عاشورایی سید حسن نصرالله برخی از مهمترین عناوین مطرح شده در روزنامه‌های امروز _ چهارشنبه ۲۰ شهریورماه _ کشور هستند.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، درصفحه نخست امروز خود به انعکاس عزاداری روزعاشورای شیعیان در سراسر ایران پرداخت و در تیتر خود نوشته است: «شور عاشورایی در ایران» روزنامه ایران در ادامه توضیح داده است: نوای سنج و دمام در همه محله‌ها بلند شد از بوشهر تا مازندران. طنین «یاحسین» آسمان ایران را گرفت از خراسان تا خوزستان. حلقه‌های زنجیرزنی و سینه زنی از شمال تا جنوب تشکیل شد. ایران یکصدا در عزای حسین زهرا(ع) گریست. شب ایران با نام اباعبدالله که از دهان کوچک و بزرگ این سرزمین شنیده می‌شد، روشن شد. ایران با صدایی بغض‌آلود، حزن و اندوه‌ خود را در عزای عزیز زهرا(س) نشان داد. مداحان و مرثیه‌سرایان در خیابان‌ها، مساجد، تکایا، اماکن مذهبی و مصلی‌ها به مداحی و مرثیه‌سرایی پرداختند. هر شهر به رنگ و شکلی در غم سیدالشهدا به سوگ نشست و بر سر و سینه‌اش زد. ایران، شهر به شهر و خیابان به خیابان و کوچه به کوچه و دل به دل، سیاه پوش سقای کربلا شد.

روزنامه مردم سالاری، صفحه نخست امروز خود امروز را به اظهارات حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود علوی در شب عاشورای حسینی در حرم امام خمینی اختصاص داده و در تیتر نوشته است: «برای حفظ حکومت اسلامی نباید مرتکب خلاف شرع شد» وزیر اطلاعات با تأکید بر این که دفاع از جمهوری اسلامی باید در چارچوب شرع مقدس اسلام باشد،  گفت: در دفاع از نظام فحش به این و آن بدهیم و با نیش زبان آسیب برسانیم مصداق «اخسرین اعمال» است. گاهی بعضی رفتارهایی می‌کنیم که آدم تعجب می‌کند این‌ها چه ربطی به مکتب امام حسین(ع) دارد؟ اینها چه ربطی به نظام دارد؟ چه ربطی به جمهوری اسلامی دارد؟

حجت‌الاسلام علوی با بیان این که اگر اسلام در خطر باشد، نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم، گفت: کسی که نزدیک‌تر به پیامبر(ص) باشد، بار دفاع از اسلام بر دوش او سنگین‌تر است. لذا امام حسین(ع) می‌فرماید همه باید دین خدا را نصرت کنند و من در خط مقدم نصرت دین خدا قرار دارم.

وی با تأکید بر این که باید از اسلام دفاع کرد، افزود: امام راحل(ره) زمانی که برای اسلام احساس خطر کردند، سکوت را جایز ندیدند. گاهی خطر متوجه اصل اسلام است و دشمن به دنبال این است که نامی از اسلام نباشد. گاهی خطر به این شکل است که احکام اسلام را تحریف و وارونه می‌کنند. آن وقت اسم اسلام باقی می‌ماند اما در مقام عمل از اسلام چیزی باقی نمی ماند.

وزیر اطلاعات با اشاره به این که امام حسین(ع) با قیام خود اسلام را از خطر نابودی نجات داد، تصریح کرد: نقاب زشتی که بر چهره اسلام گرفته بودند، به وسیله امام حسین(ع) کنار گذاشته شد و قیام ایشان سفینه نجاتی شد که اسلام را از امواج اموی نجات داد. در زمان یزید موجودیت اسلام به بازی گرفته و ابزاری برای کسب قدرت شد و برای اهداف سیاسی راحت از احکام اسلام عبور کردند. امام حسین(ع) این را فاتحه اسلام می‌دانست و لذا فرمود در برابر چنین وضعیتی باید واکنش نشان دهیم.

علوی تأکید کرد: اگر با خلاف شرع بخواهیم جمهوری اسلامی را حفظ کنیم، نقض غرض است چون جمهوری اسلامی برای شرع است و نمی‌شود با خلاف شرع آن را حفظ کرد. لذا هر حرکت سیاسی ما باید دین‌پایه و شرع‌پایه باشد؛ وگرنه خدای ناکرده به جای این که در مسیر یک سیاست الهی حرکت کنیم، یک سیاست غیرالهی و دنیایی می‌شود. اگر سیاست ما دنیاپایه شد، ضرر می‌کنیم و خسارت می‌بینیم و به جای این که اسلام را احیا کنیم، به اسلام آسیب می رسانیم.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود از بررسی تجربه هفت کشور در مدیریت بازار اجاره خبر داده و در تیتر یک خود نوشته است: «کلید مسکن کم‌درآمدها» روزنامه دنیای اقتصاد در توضیح این عنوان آورده است:  کلید ساخت و تامین مسکن کم‌درآمدها با هدف ارائه راهنمای تجربی به شهرداری‌ها، معرفی شد. بررسی الگوی ۷ کشور موفق در حوزه عرضه واحدهای مسکونی با اجاره‌بهای ارزان نشان می‌دهد مجموعه دولت و شهرداری با واگذاری زمین به قیمت پایین، معافیت مالیاتی و همچنین تامین تسهیلات بلندمدت، امکان ساخت مسکن‌اجاره‌ای را برای سازنده‌ها فراهم می‌کنند. حداقل ۱۵ درصد از کل موجودی مسکن شهری در این ۷ کشور، مسکن حمایتی است که بخش قابل‌توجهی از آنها توسط تشکل‌های محلی تحت نظارت شهرداری‌ها ساخته و اجاره داده می‌شود. دولت‌ها در این طرح ۵ نوع ظرافت‌کاری را رعایت می‌کنند که مهم‌ترین آنها، پرهیز از بر چسب‌ زدن به این خانه‌ها است. گروه‌های حمایتی تا زمان توانمندشدن می‌توانند در این خانه‌ها ساکن باشند. اجاره‌بهای این‌ خانه ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از سایر واحدها است. واحدهای مسکونی اجاره‌ای مخصوص کم‌درآمدها در کشورهایی همچون فرانسه به شکل مختلط با سایر واحدها در یک ساختمان عرضه می‌شود. به این ترتیب محله فقیرنشین یا مجتمع‌های مملو از کم‌درآمدها وجود ندارد. سرتیم نویسندگان طرح جامع مسکن در توصیه‌ای مشترک خطاب به دولت و شهرداری تهران اعلام کرده است: تنظیم بازار مسکن برای مستاجرهای کم‌درآمد توسط دولت و بدون مشارکت شهرداری‌ها امکان‌پذیر نیست.

روزنامه کیهان، صفحه نخست امروز خود امروز را به اظهارات سید حسن نصرالله در روز عاشورای حسینی  اختصاص داده و در تیتر نوشته است: «امام خامنه‌ای، حسین(ع) زمان است لحظه‌ای تنهایش نمی‌گذاریم» سید حسن نصرالله در این سخنرانی با اشاره به «آرمان فلسطین» گفت: «فلسطین، موضوع اصلی ماست... ما راهی جز مقاومت برای آزادسازی فلسطین نداریم. ما تعهد ابدی خود به آرمان فلسطین را بار دیگر اعلام می‌کنیم، هر چند که این موضع برای ما هزینه زیادی داشته است، اما باید بگوییم که آرمان فلسطین، نقطه اتکای اصلی برای مقابله با پروژه آمریکایی اسرائیلی در منطقه است».

نصرالله یمن را هم «نماد مظلومیت» خواند و گفت: «جنگ علیه یمن در سایه سکوت دنیا و شراکت آمریکا و انگلیس ادامه دارد و زنان و بچه‌های یمنی با سلاح این کشورها کشته می‌شوند. ادامه جنگ عربستان و امارات برای آنان چیزی جز شکست و... عذاب در قیامت نخواهد داشت». او در مورد قصد عربستان و امارات در یمن نیز این طور گفت که: «این‌ها با هدف تجزیه یمن و برای تضعیف و استضعاف آن است... وقتش رسیده که همه یمنی‌ها بدانند که حقیقت اهداف سعودی و اماراتی در یمن چیست و از تکیه بر اردوگاه متجاوزان دست بردارند وسلاح‌شان را زمین بگذارند و وارد گفت‌وگوی ملی شوند و یمن یکپارچه خود را پس بگیرند».

نصرالله سپس به تحولات بحرین پرداخت: «در بحرین مردم هنوز در رنج هستند... میزبانی بحرین از کنفرانس اقتصادی معامله قرن علیه فلسطین، خیانتی دیگر بود که از خود نشان داد. امروز خطاب به مردم بحرین می‌گوییم که شما با انقلاب مسالمت‌آمیز و فریادهایتان، جهاد بزرگی در راه خدا می‌کنید. جهاد بزرگ شما به ثمر خواهد نشست». 

سید حسن نصرالله در پایان سخنان خود به تهدیدها علیه ایران پاسخ داد و گفت که «ما هر گونه جنگ علیه ایران را جنگی علیه کل محور مقاومت می‌دانیم که خیلی از کشورها را نابود خواهد کرد... در روز عاشورا موضع خود را به عنوان بخشی از محور مقاومت بار دیگر صراحتاً اعلام می‌کنیم و می‌گوییم ما بی‌طرف نیستیم. آنان‌که فکر می‌کنند این جنگ احتمالی، پایان محور مقاومت است، بدانند که این جنگ احتمالی پایان اسرائیل و هیمنه آمریکا در منطقه خواهد بود. این محور که در رأس آن امام خامنه‌ای ایستاده، اینجا به دنیا اعلام می‌کنیم که آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای سید ما و رهبر ما، حسین زمان ماست... به آقا، سید و رهبر خود می‌گوییم،‌ ای حسین زمان ما، همچنان‌ که یاران امام حسین در شب عاشورا گفتند، ما هم می‌گوییم که والله‌ ای سرور و امام ما، اگر همه ما کشته شویم و بدانیم که کشته می‌شویم و ما را می‌سوزانند سپس زنده می‌شویم و این کار را هزار بار با ما بکنند،‌ ای حسین زمانه، تو را تنها نخواهیم گذاشت... ما در این محور، جز پیروزی، عزت و حفظ مقدسات و حاکمیت خود ندیدیم».

او دوشنبه شب نیز گفته بود: «فرمانده خیمه‌گاه امروز ما، امام خامنه‌ای است و مرکز خیمه، جمهوری اسلامی ایران است و آمریکا تلاش می‌کند آن را محاصره کند...به امام خامنه‌ای می‌گوییم که [ای] پسر حسین، تو را مقابل آمریکا و اسراییل تنها نمی‌گذاریم» و اشاره کرده بود «در صورتی که اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد، تمام منطقه درگیر می‌شود و نیروهای مقاومت به آن پاسخ می‌دهند».

روزنامه جمهوری اسلامی، صفحه نخست امروز خود را به اظهارت مدیر کل موقت آژانس بین‌المللی انرژی در دیدار  با مقامات کشورمان اختصاص داده و درتیتر یک خود نوشته است: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به برجام متعهد است» کرنل فروتا پس از بازگشت از تهران و دیدار با مقامات کشورمان با اشاره به اعتبار و جایگاه آژانس افزود که این نهاد بین‌المللی درباره تعهدات خود پیرامون برجام دقیق عمل می‌کند.

وی گفت: آژانس همچنان خواهان همکاری با ایران است و درباره ادعای وجود سایت‌های مخفی در ایران به این نکته اشاره کرد که نمی‌توان با فرضیات درباره برنامه هسته‌ای ایران قضاوت کرد.

فروتا گفت: اظهارنظر درباره وجود سایت‌های مخفی در ایران به معنای پذیرفتن فرضیات است، اما ما گفت‌وگوهایی را با مقامات ایران داشتیم و می‌خواهیم آن را ادامه دهیم.
سرپرست آژانس متذکر شد که نقش این سازمان قضاوت کردن نیست بلکه واقعیت‌ها را ارائه می‌کند تا کارشناسان درباره آن اظهار نظر و قضاوت کنند.

وی تصریح کرد بحث کردن درباره ادعای سایت‌های مخفی فراتر از چارچوب مشروعیت قانونی آژانس است.
فروتا در سخنان خود تلاش کرد تا فضای همکاری آژانس و ایران را برخلاف فضا سازی‌های آمریکا عادی جلوه کند و گفت: همکاری‌های آژانس با ایران با سایر کشورها فرقی نمی‌کند.
مدیرکل موقت عنوان کرد، با این ارزیابی که آژانس در عملکرد خود کند آهسته و محتاط عمل کرده موافق نیست، بلکه به عکس دقیق و در چارچوب قانون عمل کرده است. سرپرست آژانس تصریح کرد که این سازمان نمی‌تواند متفاوت با این رویه عمل کند و باید در چارچوب شورای حکام رفتار کند.
او درباره ملاقات با مقام‌های ایرانی هم اینطور پاسخ داد که گفت‌وگوهای جدی درباره همکاری‌های فی مابین داشته است.
وی تصریح کرد رابطه آژانس و ایران به گونه‌ای است که درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات بحث می‌شود.

سرپرست اژانس در پاسخ به سوالی درباره کیفیت پایبندی ایران به برجام، خواستار پایبندی کامل تهران به این توافق شد. زمانی که از او سوال شد آیا همکاری‌های ایران تاکنون به موقع و مناسب نبوده، پاسخ داد: ما نیازمند همکاری کامل و به موقع ایران هستیم.

فروتا همینطور از گزارش روز یکشنبه آژانس درباره گام سوم ایران برای کاهش تعهداتش ذیل برجام دفاع کرد و آن را کامل خواند.

کد خبر 389027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.