احکام صادره کشاورزان بلداجی صحت دارد؟/ فولاد سفیددشت ارتباطی به اصفهان ندارد

رئیس صنف کشاورزان استان چهارمحال و بختیاری با ابراز بی اطلاعی از صدور احکام سنگین قضایی برای کشاورزان این استان، گفت: یک کانال تلگرامی با انتشار تصویری از یک رای دادگاه به شایعات دامن زده که اقدامی نادرست است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عصر روز سه شنبه - ۱۹ شهریورماه- خبری مبنی بر صدور احکام سنگین و بی سابقه برای ۱۰۳ نفر از کشاورزان بلداجی استان چهارمحال و بختیاری که مخالف انتقال آب به اصفهان بودند، منتشر شد. این خبر را یک کانال تلگرامی منتشر کرد و خیلی زود در رسانه‌های خارج از کشور بازتاب یافت. 

بر اساس گزارش این کانال تلگرامی؛ " با رای شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری شماره ۲ شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری که ۹ مرداد ۱۳۹۸ صادر شده است، ۱۰۳ نفر از شهروندان بلداجی که بیشتر آنها کشاورز هستند در مجموع به سه هزار ضربه شلاق و ۴۰۰ ماه زندان محکوم شده اند. همچنین بنابر ادعای این کانال تلگرامی این ۱۰۳  متهم سال ۱۳۹۵ با انتقال آب از تالاب بین المللی چغاخور به صنایع فولاد سفید دشت استان اصفهان مخالفت کرده بودند."

برخی رسانه های خارج از کشور نیز در بازتاب این خبر نوشتند" دادگاه کیفری دو شهرستان بروجن ۸۶ شهروند بلداجی در استان اصفهان را در مجموع به دو هزار و ۵۸۰ ضربه شلاق و ۳۴۴ ماه حبس تعزیزی محکوم کرد. این افراد تیرماه سال ۱۳۹۵ به مخالفت با انتقال آب منطقه بلداجی به سفید دشت به منظور استفاده در کارخانه فولاد اصفهان دست به اعتراض زده بودند. این اعتراضات در نهایت به درگیری منجر شد و در پی آنها یک نفر کشته، ۱۰۸ تن زخمی و ۷۰ نفر دیگر بازداشت شدند." 

 آمار متفاوت و ابهام برانگیز از تعداد محکومان و رای صادره این پرونده در رسانه‌های مختلف در حالی منتشر شده که مستندات این خبر ارائه نشده است. از سوی دیگر صنایع فولاد سفیددشت متعلق به استان چهارمحال و بختیاری است و برخلاف ادعای رسانه‌های مختلف ارتباطی با استان اصفهان ندارد. 

در همین ارتباط مرتضی درخشان، رئیس صنف کشاورزان استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با ابراز بی اطلاعی از صدور این رای، اظهار کرد: یک کانال تلگرامی متاسفانه تصویر یک رای دادگاه مبنی بر محکومیت کشاورزان منتشر کرده است. من این رای را ندیدم؛ در حال حاضر این خبر را نمی‌توانم تایید یا تکذیب کنم باید از قوه قضاییه پیگیری کرد.

وی ادامه داد: همه طرفهای درگیر در این پرونده نیز کشاورز نیستند. یک کانال تلگرامی به این موضوع دامن زده که اقدامی نادرست بوده است.

رخشان در پاسخ به این سوال که مدیران این کانال تلگرامی چگونه به رای صادره دست یافتند؟ گفت: ممکن است تصویر حکم را با فتوشاپ درست کرده باشند؛ همچنین شاید این حکم از طریق انتشار در شبکه‌های اجتماعی به کانال‌ها و رسانه‌های ضد انقلاب رسیده است.

اختلافات ما با اصفهان در حوضه زاینده‌رود پا برجاست

رئیس صنف کشاورزان استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: کشاورزان برای ما عزیز و محترم هستند، اگر رای صادر شده باشد، در حد توان از کشاورزانمان دفاع خواهیم کرد. اگر کشاورزی قصور یا تخلفی کرده باشد از قوه قضاییه درخواست می کنیم که این موضوع مرتفع شود. 

درخشان خاطرنشان کرد: انتقال آب سد دریاچه و تالاب چغاخور بحثی بین حوضه ای بود که الزاما ارتباطی به فولاد سفید دشت نداشت. برخی با انتقال آب به حوضه دیگر مخالفت کردند اما متاسفانه تعداد دیگری آمدند از این آب گل آلود ماهی گرفتند و سواستفاده‌هایی کردند که برای استان ما خوب نبود. 

وی با تاکید بر اینکه اعتراضات به انتقال آب ارتباطی به استان اصفهان نداشته است، گفت: این اختلافات در حوضه آبریز کارون است و ربطی به حوضه زاینده رود و استان اصفهان ندارد.  

رئیس صنف کشاورزان استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اختلافات ما با استان اصفهان در حوضه زاینده رود پابرجا است، افزود: ما و صنف کشاورزان اصفهان در یک جبهه هستیم و از حق کشاورزان خودمان دفاع می کنیم. 

درخشان تاکید کرد: فولاد سفید دشت در استان چهارمحال و بختیاری یک شرکت سهامی عام و خصوصی است. شاید برخی اعضای هیئت مدیره آن از استان اصفهان باشند با وجود این فولاد سفید دشت ربطی به استان اصفهان ندارد. 

کد خبر 389015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آبان GB ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    4 0
    برای هر جای دنیا بخواند آب ببرند ربطش می دند به اصفهان .