نصرالله: آیت‌الله خامنه‌ای، حسین زمان، رهبر ما و محور مقاومت است

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

سید حسن نصرالله: رهبر انقلاب، حسین زمان است

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی به مناسبت عاشورای حسینی با تاکید بر حمایت از فلسطینی‌ها و مسئله فلسطین، تاکید کرد: جنگ علیه یمنی‌ها در سایه سکوت جامعه جهانی و مشارکت آمریکا و انگلیس به جنگی بی‌هدف تبدیل شده است.

بر اساس گزارشی از سایت العهد، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان امروز (سه‌شنبه) در مراسم عزاداری روز عاشورا با تاکید بر پایبندی این حزب به مساله فلسطین به عنوان مساله اصلی با وجود تمامی هزینه‌های آن، تجاوز سربازان اسرائیلی به حرم شریف ابراهیمی را محکوم کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد، حزب‌الله با نیروهای مقاومت و مبارزان فلسطینی در یک جبهه و یک نبرد مشترک است و همواره حامی فلسطینی‌ها باقی خواهد ماند.

نصرالله در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر حمایت این حزب از فلسطینان ساکن اراضی ۴۸ کرانه باختری و غزه هم‌چنین تاکید کرد: هر گونه طرح جنگ علیه ایران را رد می‌کنیم، هر جنگی علیه ایران به منزله جنگ علیه کل محور مقاومت بوده و هدف از آن نابودی مسئله فلسطین است، ما هرگز بی طرف نخواهیم بود و هر گونه جنگ تحمیلی علیه محور مقاومت به منزله پایان رژیم صهیونیستی و پایان رویاهای آمریکا در منطقه خواهد بود.

او در ادامه تاکید کرد: آیت‌الله خامنه‌ای، حسین زمان، رهبر محور مقاومت و رهبر ما است و ایران در قلب این محور و پایه اصلی و حامی بزرگ آن است. ما در پاسخ به تمامی کسانی که بر خروج ما از محور مقاومت حساب باز کرده‌اند شعار هیهات منا الذله امام حسین (ع) را سرمی‌دهیم. ما در محور مقاومت تنها شاهد پیروزی‌ها بوده‌ایم و این محور تنها امید ملت‌های ستم دیده است.

نصرالله هم‌چنین با اشاره به اینکه یمنی‌ها امروز نماد مظلومیت هستند، اظهار کرد: محاصره و جنگ علیه مردم یمن در سایه سکوت جامعه جهانی و مشارکت آمریکا و انگلیس به جنگی بی‌هدف تبدیل شده است.

او با اشاره به اینکه درگیری‌ها در ابین و عدن دروغ بودن ادعاهای ائتلاف عربی درباره اهداف جنگ را ثابت کرد، تاکید کرد: عربستان باید بداند جنگ علیه یمن با حمایت آمریکا تنها به شکست ختم خواهد شد.

نصرالله در ادامه بار دیگر از ائتلاف عربی خواست به این جنگ ظالمانه علیه یمن پایان داده و اجازه دهند یمنی‌ها خودشان درباره سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با تاکید بر اینکه رژیم آل خلیفه (بحرین) رژیمی خائن بوده و به مردم خود و علمای این کشور ظلم کرده و به تلاش‌های خود برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل ادامه می‌دهد، تاکید کرد: رژیم آل خلیفه به خیانت خود ادامه می‌دهد تا جایی که بابت حملات اسرائیل به آن تبریک می‌گوید.

او خطاب به مردم بحرین گفت: شما به مقاومت خود در برابر این رژیم خائن ادامه دهید و قطعا تلاش‌های شما نتیجه خواهد داد و ما نیز در کنار شما خواهیم بود.

نصرالله افزود: تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورهای محور مقاومت در واقع جنگی برای اعمال فشارهای اقتصادی و مالی است و این تحریم‌ها پس از شکست سیاست‌های آمریکا در پی جنگ‌های صهیونیستی علیه نیروهای مقاومت با کمک تروریست‌ها در لبنان و سوریه اعمال شدند.

وی ادامه داد: اکنون این تحریم‌ها تا بانک‌ها و چهره‌های لبنانی که هیچ ارتباطی به ما ندارند، گسترش یافته‌اند و ما باید گزینه‌های جدیدی را برای مقابله با توسعه تحریم‌ها بررسی کنیم.

نصرالله افزود: اگر ظلم و ستم علیه مردم ما ادامه یابد، ما به شکل متفاوتی برخورد خواهیم کرد و دولت لبنان نیز باید در قبال آنها اقدامی در پیش گیرد.

او ادامه داد: پرونده تحریم‌ها باید گشوده شود زیرا وضعیت اقتصادی لبنان هدف قرار گرفته است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به حمله اخیر دشمن اسرائیلی علیه ضاحیه جنوبی گفت: این حمله که با استفاده از پهپادهای بمب‌گذاری شده انجام شد، حمله بزرگی بود و موضعگیری دولت و مردم لبنان در قبال این حمله اسرائیل بسیار جدی و بزرگ است.

وی در ادامه تاکید کرد: لبنانی‌ها تلاش اسرائیل برای تغییر در اصول جدید درگیری را که از سال ۲۰۰۶ معمول بود، ناکام گذاشتند و مقاومت با سرنگون کردن پهپادی در شهرک رامیه به حمله اخیر پهپادهای اسرائیلی در ضاحیه جنوبی پاسخ داد و به این ترتیب ارتش اسطوره‌ای که شکست نمی‌خورد به یک ارتش هالیوودی ناتوان تبدیل شد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه تاکید کرد: یکی از نشانه‌های قدرت محور مقاومت این است که دشمن اسرائیلی برای اولین بار در داخل اراضی که اشغال کرده تا عمق ۵ کیلومتر کمربند امنیتی ایجاد کرد.

نصرالله با اشاره به این که رژیم صهیونیستی قطعنامه شماره ۱۷۰۱ را نقض کرده، گفت: عبور از خطوط قرمز به معنای زیر پا گذاشتن این قطعنامه نیست و لبنان همچنان به این قطعنامه پایبند است و حزب‌الله نیز به عنوان بخشی از دولت لبنان به این قطعنامه احترام می‌گذارد. اما اگر اسرائیل حمله‌ای را علیه لبنان آغاز کند لبنانی‌ها حق دفاع از کشورشان را برای خود محفوظ می‌دانند.

او بار دیگر تاکید کرد: اگر به هر شکلی علیه لبنان حمله‌ای آغاز شود ما به شکل مناسبی پاسخ خواهیم داد و آن زمان دیگر هیچ خط قرمزی وجود ندارد. هیچ کشوری در جهان نبوده که برای تشویق بیروت به خودداری از پاسخ با این کشور تماس نگیرد و این نشان دهنده قدرت ما است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در باره اقتصاد در این کشور گفت: وضعیت اقتصادی لبنان مایوس کننده نیست و امکان حل این مشکل در صورت رسیدگی جدی به آن وجود دارد.

وی تاکید کرد: لبنان باید بداند با وجود سه گانه ارتش، مردم و  مقاومت کشوری قدرتمند است و دولت باید از مردم حمایت کند نه این که در اجرای خواسته‌ها و تصمیمات آمریکا شتاب ورزد. ما هر گونه اقدامی که به قشر فقیر آسیب می‌زند و یا اعمال مالیات‌های جدید در هر گونه طرح اقتصادی برای لبنان را رد می‌کنیم. اموال به غارت رفته باید به عنوان اولویتی در گزینه‌های مطرح شده برای اقتصاد لبنان بازگردانده شود.

اشرف غنی : آتش بس، کلید صلح با طالبان است

در پی دستور دونالد ترامپ برای توقف گفت‌وگوهای صلح نمایندگان آمریکا با طالبان، رئیس جمهوری افغانستان بار دیگر بر خواست کابل برای برقراری صلح در کشورش تأکید کرد.

محمد اشرف غنی که به نظر می آید پس از شکست آمریکا در حصول توافق با طالبان تلاش دارد فرایند صلح در افغانستان را در دست گیرد، اعلام کرد که به دنبال برقراری آرامش در کشورش است.

مذاکرات صلح واشنگتن با نمایندگان طالبان، فرایندی طولانی که پس از ۹ ماه گفت‌وگوهای فشرده در نهایت به تهیه پیش‌نویس یک توافق اولیه منجر شد، با فرمان ناگهانی دونالد ترامپ به یکباره متوقف شد و با توجه به مواضع مطرح شده از سوی دو طرف آینده‌ای نیز برای آن متصور نیست.

اشرف غنی که در جریان نشست فرماندهان نظامی در کابل سخن می‌گفت، در ادامه تأکید کرد که برای رسیدن به این هدف، طالبان باید قبل از هر چیز دست از خشونت بکشد و به آتش‌بس احترام بگذارد.

رئیس‌جمهوری افغانستان در ادامه با تکرار این نکته که درخواست آتش‌بس مطرح شده بارها از سوی طالبان رد شده، تصریح کرد: ما برای مذاکرات صلح آماده‌ایم اما اگر طالبان فکر می‌کند که می‌تواند ما را بترساند در اشتباه است زیرا کافی است به رزمندگان ما نگاهی بیاندازد.

وی همچنین با تأکید بر این موضوع که صلح نمی‌تواند فرایندی غیرمشروط باشد، یادآور شد: صلح بدون برقراری آتش‌بس غیر ممکن است.

پیش از این، رئیس‌جمهوری آمریکا با تأکید بر این‌که دیدار و مذاکرات با گروه طالبان را پایان‌یافته تلقی می‌کند، اعلام کرد، کشورش موضوع کاهش نیروهایش در افغانستان را بررسی می‌کند.

بشار اسد: حکمرانی قدرت های بزرگ مالی به ضرر کارگران است

رئیس جمهوری سوریه در جریان دیدار با هیئتی از اتحادیه‌های کارگری جهان در دمشق گفت: قدرت‌های مالی بزرگ خواهان حکمرانی جهانی به زیان کارگران هستند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، هیئتی از شرکت کنندگان در سومین همایش اتحادیه‌های کارگری جهان که با هدف ابراز همبستگی با کارگران و ملت سوریه در دمشق برگزار شد، با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دیدار کرد.

وی در جریان این دیدار ضمن تأکید بر اهمیت قشر کارگر در هر جامعه‌ای، گفت که این قشر بیانگر هویت ملی وقومی هر کشوری است، بنابراین اگر اوضاع این قشر خوب باشد اوضاع جامعه نیز خوب خواهد بود.

نعیم قاسم: آمریکا به هیچ پیمانی وفادار نیست

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی تأکید کرد که آمریکا به هیچ عهد و پیمانی وفادار نیست و از هر توافقنامه بین‌المللی که در راستای منافع آن نباشد، خارج می‌شود.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری العهد لبنان، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی به مناسبت ماه محرم اظهار کرد: آمریکا امروز به دنبال تحمیل سیاست، فرهنگ و سلطه خود بر جهان است و به همین دلیل از اسرائیل حمایت کرده و از آن برای اجرای طرح‌های خود در منطقه استفاده می‌کند. دولت آمریکا همچنین بر کنفرانس‌ها و نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل حاکم است.

وی افزود: آمریکا زمانی که می‌بیند توافقنامه‌های بین‌المللی در راستای منافعش نیست از این توافقنامه‌ها خارج می‌شود و جهان را ملزم به توافقنامه‌های بین‌المللی می‌کند که در راستای منافعش است و این بدان معنا است که این کشور به هیچ عهد و پیمانی وفادار نیست و تنها به دنبال سلطه، استعمار، استکبار، تجاوز و جنایت است.

نعیم قاسم در ادامه درباره رژیم صهیونیستی نیز تصریح کرد: اسرائیل ساخته دست آمریکا، انگلیس، فرانسه و کشورهای بزرگ است و همانگونه که در جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ رخ داد این رژیم ابزار کوچکی در دستان واشنگتن است که از آن برای جنگ‌های نیابتی استفاده می‌کند.

قطر: عربستان دروغ می گوید

وزارت خارجه قطر بیانیه منتشر شده از سوی عربستان را متکی به اصول واقعی ندانست و تاکید کرد، ریاض در این بیانیه همان ادعاهایی را تکرار کرد که پیش از این مشخص شده بود واقعیت ندارند.

بر اساس نوشته ای از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، در بیانیه وزارت خارجه قطر ضمن تاکید بر اینکه این وزارتخانه خود را ملزم می‌بیند به اقدامات عربستان برای تحریف واقعیت و انتشار بیانیه‌هایی دور از واقعیت پاسخ دهد، تاکید کرد، اقدامات ریاض علیه دولت و مردم قطر تنها منجر به قطع روابط کنسولی و دیپلماتیک دو کشور می‌شوند. در حقیقت اقدامات ظالمانه و غیرقانونی عربستان از جمله تعطیلی تنها گذرگاه زمینی قطر، تعطیلی گذرگاه‌های هوایی و دریایی، اخراج قطری‌ها از خاک عربستان از جمله عمره‌گذاران قطری تنها به دلیل داشتن تابعیت قطر و نیز ادامه اقدامات نژادپرستانه همگی دولت و مردم قطر را هدف قرار داده‌اند.

در ادامه این بیانیه آمده است، عربستان مدعی است که از قطری‌ها در خاک خود استقبال می‌کند اما مواردی از بازداشت بی‌دلیل آنها در عربستان گزارش شده‌اند، از جمله ناپدید شدن یک شهروند قطری به همراه پسرش در عربستان.

خوشبینی کویت به حل بحران منطقه از طریق شورای همکاری

معاون وزیر خارجه کویت در سخنانی گفت: کشورش به حل و فصل بحران میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس و اصلاح شکاف ایجاد شده در این زمینه خوشبین است.

خالد جارالله، معاون وزیر خارجه کویت در گفت‌وگو با روزنامه "الرأی" این کشور اظهار کرد: کویت از همان روز اول بحران میان اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) تأکید کرد تا زمانی که این شکاف اصلاح نشود و روابط در داخل این شورا به منوال سابق خود باز نگردد، آسوده خاطر نخواهد شد.

کد خبر 388999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.