استیضاح ترامپ در کنگره بررسی می شود

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری بین الملل ایمنا بخوانید.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

تعلیق پارلمان انگلیس

پارلمان انگلیس پس از تایید طرح منع برگزیت بدون توافق، دستور به دولت برای افشای ارتباطات محرمانه‌اش درباره طرح برگزیت و رد طرح بوریس جانسون برای برگزاری انتخابات زودهنگام، وارد تعلیق پنج‌ هفته‌ای خود شد.

پارلمان انگلیس امروز، سه‌شنبه به درخواست دولت تا ۱۴ اکتبر تعطیل شد که به بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس اجازه می‌دهد بدون ایجاد مانعی از سوی قانونگذاران مخالف، طرح بعدی خود را پیش ببرد.

قانونگذاران انگلیس اما پیش از تعلیق پنج هفته‌ای پارلمان طرح جانسون را برای برگزاری انتخابات زودهنگام پیش از موعد مقرر برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رد کردند و قانونی را اجرایی کردند که از اجرای برگزیت بدون توافق جلوگیری می‌کند.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری "سی بی اس"، قانونگذاران اپوزیسیون گفته‌اند، تا زمانی که مهلت برگزیت تمدید نشود از برگزاری انتخابات حمایت نخواهند کرد.

این در حالی است که بوریس جانسون گفته: شما می‌توانید دستان من را ببندید اما من برگزیت را به تعویق نمی‌اندازم.

نمایندگان به بوریس جانسون هشدار داده‌اند در صورت سرپیچی از اجرای قانون منع خروج بدون توافق، ممکن است با شکایت حقوقی مواجه شود.

لغو مذاکرات ترامپ با سران طالبان

رئیس‌جمهوری آمریکا با تأکید بر این‌که دیدار و مذاکرات با گروه طالبان را پایان‌یافته تلقی می‌کند، اعلام کرد، کشورش موضوع کاهش نیروهایش در افغانستان را بررسی می‌کند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد: تا آنجا که به من مربوط می‌شود، مذاکرات مرده است.

مذاکرات صلح با گروه طالبان طی ماه‌های اخیر در جریان بوده است و روز دوشنبه هفته گذشته زلمای خلیل زاد، نماینده ویژه آمریکا برای گفت‌وگو با طالبان، گفت: توافق با این گروه در اصول نهایی شده و تنها به تایید دونالد ترامپ نیاز دارد.

با این حال، دونالد ترامپ عصر شنبه در چند توییت اعلام کرد، تصمیم گرفته است که دیدار با رهبران طالبان و رئیس‌جمهوری افغانستان به طور جداگانه، در کمپ دیوید را لغو کند.

استیضاح ترامپ در کنگره بررسی می شود

طبق اعلام کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، طی چند روز آتی مصوبه‌ای توسط این کمیته ارائه می‌شود که می‌تواند برکناری دونالد ترامپ را به همراه داشته باشد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، این کمیته که امید دارد تا انتهای سال بتواند استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را به رای بگذارد، دو روز دیگر (پنج‌شنبه) جهت ارائه مصوبه‌ای در این راستا تشکیل جلسه خواهد داد؛ دستیاران این کمیته اظهار داشته‌اند مصوبه مذکور بهتر است با بررسی‌ها و گزارشات انجام گرفته در گذشته هم‌خوانی داشته باشد.

قانون‌گذاران دموکرات‌ مجلس نمایندگان پس از آغاز به کار این مجلس در روز دوشنبه، به طور گسترده خواستار پیشبرد این طرح شده‌اند؛ آن‌ها همچنین از بررسی موضوع تحت فشار گذاشتن دولت اوکراین توسط ترامپ جهت کمک به کمپین انتخاباتی او نیز پرده برداشتند.

جرالد نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان، امکان طرح پرسش و بررسی مدارک و شواهد طی چند جلسه استماع را به بررسی خواهد گذاشت. این رویه همچنین به دادستان‌های این کمیته اجازه می‌دهد طی جلسات استماع بتوانند به طور گسترده اقدام به طرح پرسش کنند؛ کاخ سفید نیز قادر خواهد بود تا از خود دفاع کند.

مشاور جانسون: برگزیت را تمدید نمی کنیم

مشاور ارشد بوریس جانسون امروز، سه‌شنبه گفت، انگلیس در موعد مقرر از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

دومینیک کومینگز، مشاور ارشد بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره گام بعدی در زمینه خروج از اتحادیه اروپا گفت: شما باید از لندن خارج شوید و با افراد ثروتمندی که خواستار ماندن در اتحادیه اروپا هستند، صحبت کنید.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، او همچنین در خصوص اینکه آیا انگلیس در موعد مقرر از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد، گفت: مطمئنا!

بوریس جانسون امروز پس از تایید طرحی از سوی پارلمان که خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا را منع می‌کند، اظهار کرد، برای تمدید مهلت برگزیت اقدام نخواهد کرد.

به موجب این طرح، موعد خروج انگلیس از اتحادیه باید تا سال ۲۰۲۰ به تاخیر بیفتد، مگر آنکه بوریس جانسون به توافقی برای خروج دست یابد.

قانونگذاران به بوریس جانسون هشدار داده‌اند در صورت سرپیچی از اجرای قانون منع خروج بدون توافق، ممکن است با شکایت حقوقی مواجه شود.

تخت روانچی: آمریکا ان تی پی را نقض کرده است

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران بر مسئولیت جمعی در ممنوعیت هرگونه آزمایش انفجاری تسلیحات اتمی، تاکید و آمریکا را به دلیل خروج از پیمان‌های مرتبط و ایجاد مسابقه مدرنیزه کردن این تسلیحات، به نقض پیمان منع گسترش سلاح اتمی متهم کرد.

مجید تخت روانچی روز دوشنبه در نشست عالی رتبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع روز مخالفت با آزمایش هسته‌ای برگزار شد، از تلاش‌های قزاقستان برای طرح و ارتقای این ابتکار، قدردانی کرد.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه انفجارهای هسته‌ای باید به طور کامل ممنوع شود، افزود: بدون یادآوری این واقعیت که بیشتر قربانیان آزمایش‌های اتمی، شهروندان کشورهایی نبوده اند که این آزمایش‌ها را انجام دادند، گرامیداشت این روز کامل نخواهد بود.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: همچنین باید یادآوری کنیم که تاثیرات مخرب زیست محیطی این آزمایش‌ها، بیشتر در خارج از قلمرو کشورهایی رخ داده است که این آزمایش‌های اتمی را انجام داده اند.

تخت روانچی مسابقه تسلیحاتی جدید و مسابقه مدرن سازی تسلیحات اتمی را نگران کننده دانست و اضافه کرد: در زمانی که برخی از کشورهای دارنده سلاح اتمی، برنامه هایی برای توسعه سلاح‌های اتمی با کاربرد آسان دارند، پایان دادن به انفجارهای آزمایش تسلیحات اتمی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه کشورهای دارنده سلاح های اتمی نخستین مسئولیت را برای پایان دادن به این آزمایش‌ها برعهده دارند، ابراز تاسف کرد برخی از آنها خود مسئول ایجاد شرایط فعلی(مسابقه تسلیحاتی) هستند.

گوترش: مراقب حضور داعش در افغانستان باشید

دبیر کل سازمان ملل روز سه شنبه افزایش حضور داعش در افغانستان و تقویت قوای آن بعد از شکست در عراق و سوریه را نگران کننده دانست.

بر اساس گزارشی از مجله تایم، «آنتونیو گوترش» در گزارشی به شورای امنیت گفت: به رغم عملیات های فشرده دولت و نیروهای امنیتی، گروه افراطی داعش در حال احیا و افزایش تحرکات خود در افغانستان است.

دبیر کل سازمان ملل با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در مهرماه سال جاری، از همه گروه های مسلح خواست تا هیچ دخالتی در امور برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نداشته باشند. 

گوترش عنوان کرد که از اواسط ژوئن (تیرماه) تا اوایل سپتامبر (شهریور ماه) ۱۸۳ حمله به گروه داعش نسبت داده شده است که این آمار تقریباً دو برابر مدت مشابه در سال ۲۰۱۸ است.

به گزارش مجله تایم، گزارش سازمان ملل در مورد تحرکات داعش در افغانستان پیش از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای لغو مذاکرات زلمای خلیل زاد با نمایندگان طالبان در دوحه جمع آوری شده بود.

ترامپ در ۱۷ شهریور ماه اعلام کرد مذاکرات صلح با گروه طالبان را، در پی حمله اخیر آن‌ها در کابل که به کشته‌شدن یک سرباز آمریکایی و ۱۱ تن دیگر انجامید، لغو کرده‌است.

افشاگری سی ان ان

شبکه خبری سی ان ان روز سه شنبه در گزارشی اختصاصی اعلام کرد که آمریکا در سال ۲۰۱۷ توانست یکی از جاسوسان سازمان سیا را با موفقیت از روسیه خارج کند.

این شبکه آمریکایی در گزارش خود مدعی شده که این فرد به مدت چندین سال به عنوان جاسوس سیا، در دولت روسیه مشغول به فعالیت بوده است.

براساس این گزارش، تصمیم آمریکا برای خارج کردن جاسوس خود از روسیه بلافاصله پس از نشست ماه مه ۲۰۱۷ در دفتر ترامپ در کاخ سفید صورت گرفت که در آن ترامپ در مورد اطلاعات طبقه بندی شده با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و سرگئی کیسلیک سفیر مسکو در واشنگتن به گفت و گو پرداخت. این اطلاعات که توسط اسرائیل جمع آوری شده بود در مورد حضور نیروهای داعش در سوریه بود.

به گفته مقامات امنیتی، اگرچه دیدار سال ۲۰۱۷ ترامپ با لاوروف در مورد فعالیت های جاسوس آمریکا در مسکو نبود، اما سرویس های اطلاعاتی بسیار نگران بودند که ترامپ در این دیدار مهره جاسوسی در روسیه را بسوزاند.

مسائل جاسوسی میان روسیه و آمریکا موضوع تازه ای نیست و یکی از مهم ترین آنها، ماجرای دست داشتن عوامل روسیه در پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

کد خبر 388998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.