اعمال سفارش شده در شب و روز عاشورای امام حسین (ع)

در منابع مختلف شیعه اعمال گوناگونی برای شب و روز عاشورا مطرح شده که در این زمینه میرزا جواد آقای تبریزی در المراقبات به احیای شب عاشورا، خواندن نماز مخصوص و... اشاره کرده است.

به گزارش ایمنا، در روایات آمده است امام حسین (ع) و یاران باوفایش در شب عاشورا به عبادت، تلاوت قرآن و ذکر و مناجات پرداختند و در این خصوص احیای این شب عزیز بسیار سفارش شده است.

با توجه به سیره قرآنی امام حسین (ع) ایشان در شب عاشورا از دشمن مهلت گرفتند تا به نماز، دعا، ‌قرائت قرآن و استغفار بپردازد (ارشاد مفید، ج۲، ص۹۰) از این رو احیای این شب و تلاوت قرآن مورد سفارش و تأکید بزرگان قرار گرفته است.

در همین راستا بسیاری از اماکن مذهبی کشور از جمله حرم امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و بسیاری از مساجد و حسینی‌های کشور امشب برنامه‌های مختلفی از جمله کرسی تلاوت قرآن برای امشب درنظر گرفته‌اند.

در ادامه به برخی اعمال سفارش شده در شب و روز عاشورا براساس کتاب المراقبات میرزا جواد آقا تبریزی می‌پردازیم.

چند نماز برای  شب  عاشورا در روایات آمده است که یکی از آنها چنین است: چهار رکعت نماز که در هر رکعت بعد از سوره‌ حمد، ۵۰ بار سوره‌ توحید خوانده می‌شود. پس از پایان نماز، ۷۰ بار «سبحان الله والحمدالله و لا اله الاّ الله و الله اکبر و لا حول و لا قوه الاّ بالله العلیّ العظیم» خوانده شود.

احیای این شب عزیز در کنار قبر امام حسین علیه‌السلام در کربلای معلی سفارش شده است. همچنین دعا و نیایش از دیگر اعمال شب عاشورا است.

اعمال روز عاشورا

از اعمال روز عاشورا می‌توان به عزاداری بر امام حسین علیه‌السلام و شهدای کربلا اشاره کرد که در این مورد از امام رضا علیه‌السلام نقل شده است: هرکس کار و کوشش را در این روز رها کند، خداوند خواسته‌هایش را برآورد و هرکس این روز را با حزن و اندوه سپری کند، خداوند قیامت را روز خوشحالی او قرار دهد.

روزه گرفتن در این روز کراهت دارد؛ ولی بهتر است بدون قصد روزه تا بعد از نماز عصر از خوردن و آشامیدن خودداری شود. همچنین زیارت امام حسین علیه السلام از دیگر اعمال سفارش شده روز عاشورا است.

آب دادن به زائران امام حسین علیه‌السلام ، خواندن سوره توحید هزار مرتبه، خواندن زیارت عاشورا و گفتن هزار بار ذکر «اللّهم العن قتله الحسین(علیه السلام).»

کد خبر 388968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.