واقعه ای ماندگار از عاشورا در سینما

یکی از رویدادهای تاریخی موثر و تاثیر گذار بر انسان در تمام ادوار تاریخ، واقعه کربلا بوده که تا به امروز بازتاب آن را در بسیاری از عرصه ها از جمله ادبیات، شعر، داستان، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی شاهد بوده ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تعزیه به عنوان یکی از انواع هنرهای نمایشی همیشه شاخص بوده است و به طور مستقیم و غیر مستقیم به حوادث و وقایع کربلا و اشقیا و اولیا پرداخته و همواره هنری به شدت تاثیرگذار بر مردم بوده و تا به امروز ارتباط خود را با مخاطب حفظ کرده است. اما در عرصه سینما کمتر به این موضوع پرداخته شده است. در واقع تعداد آثار تصویری در این زمینه کمتر از انگشتان یک دست بوده و در این میان شاخص ترین اثر هنری را می توان فیلم روز واقعه نوشته بهرام بیضایی و به کارگردانی شهرام اسدی دانست.

این اثر مشهورترین اثر دراماتیک در این زمینه است  که در حافظه هنری مخاطبان نیز حک شده  که بر اساس نگاه ویژه این نویسنده در خصوص داستانها و وقایع تاریخی نگاشته شده و به شکل غیر مستقیم و نمادین به قیام عاشورا و حادثه کربلا خود را نزدیک می سازد. در واقع عاشورا به مثابه یک داستان تراژدی و حماسی، جدا از تفاسیر و تاویل هایی که می توان از آن داشت، بستر خوبی برای شکل گیری یک اثر سینمایی ارزشمند است که قهرمان آن با کشته شدن نه تنها از بین نمی رود، بلکه چهره ای اسطوره ای تر می یابد.

بیضایی در فیلمنامه «روز واقعه» قصه‌ای را روایت می‌کند که تا به آن روز مورد توجه قرار نگرفته بود.

عبدالله، پسر جوانی است که تازه مسلمان شده است. در روز عروسی، وی ندایی می‌شنود که او را به یاری می‌طلبد، عبدالله در پی این صدا روانه می‌شود وعصر عاشورا به کربلا می‌رسد و می‌بیند حقیقت بر سر نیزه است. این روایت بسیار زیبا و دوست داشتنی است، به نحوی که هنوز پس سال‌ها دیدن آن خالی از لطف نیست.

«روز واقعه» در جشنواره سیزدهم در ۱۰ بخش کاندیدای دریافت سیمرغ شد که در پنج قسمت نیز این جایزه را دریافت کرد.

«روز واقعه» کلاسی از بازیگری را در سینما ارائه می‌دهد. عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز، مهدی فتحی، سعید نیک‌پور و ... تنها بخشی از بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند. نقش نخست این فیلم را علیرضا شجاع نوری ایفا می‌کند. این انتخاب بسیار شایسته و خوب انجام شد چون شجاع نوری با گریمی که به رویش انجام شده با نقشش همخوانی کامل دارد، همچنین نو بودن چهره وی که کمک می‌کند تا تماشاگران وی را بهتر بپذیرند. نکته دیگر این فیلم به نقش‌های فرعی برمی‌گردد. کارگردان در «روز واقعه» برای کوچکترین نقش‌ها از وجود بازیگران مطرح بهره برده است. همین امر به فیلم کمک کرده تا جذابیت‌های ویژه‌ای در نحوه روایت داستان به وجود آید.

کد خبر 388952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.