سوگواری مسلمانان برای سیدالشهدا در دانمارک

عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) را می‌توان در هر نقطه‌ای از کره زمین پیدا کرد، عاشقانی که با فرارسیدن ماه محرم مجلس عزای سیدالشهدا و فرزندان و یارانش را برپا می‌کنند. عزاداری در مصائب ائمه طاهرین، به‌ویژه امام حسین (ع) از دیرباز در اشکال و قلمرو وسیع، در مناطق مختلف برگزار می‌شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سوگواری خاص ایام محرم، بخشی از مجموعه آداب‌ و رسومی است که در آیین‌های دینی ایران و بخش‌های مختلفی از جهان اسلام به‌طور ویژه و برجسته‌ای دیده می‌شود و کارکردهای متفاوتی را در برداشته است. ازجمله کارکرد محسوس مجالس سوگواری جدا از اسوه سازی از سیره و منش ائمه معصومین، رشد جنبه‌های عاطفی و انگیزه‌های دگرخواهانه در میان افراد جامعه است.

علاوه بر کشورهای جهان اسلام سوگواری برای سیدالشهدا در کشور های دیگر نیز برپا می شود دانمارک یکی از این کشور ها است که در شمال اروپا قرار دارد بیش از ۸۰ درصدمردم این کشور پیرو کلیسای پروتستان لوتری (لوتران) هستند، البته جوامع مذهبی بسیاری از جمله کاتولیک‌ها، مسلمانان و یهودیان در دانمارک زندگی می کنند.

دانمارک برخلاف کشورهای دیگر، تشویق‌کننده مؤسسان مراکز فرهنگی است و ۷۰ درصد هزینه احداث مدرسه، کتابخانه، مراکز آموزشی، مسجد و حسینیه را می‌پردازد که ازجمله مراکز مذهبی این کشور، دارالحسین، مؤسسه دارالحسین، حسینیه ایرانیان، حسینیه شهید صدر، مرکز فرهنگی لبنانی‌ها، حسینیه مرکز جعفری، حسینیه مصلی‌ الایمان، حسینیه شیرازی و حسینیه افغان‌ها است.

آیین بزرگداشت عاشورا در بزرگ‌ترین مسجد شیعیان اروپا هرسال در شهر کپنهاگ دانمارک با آغاز ماه محرم شروع می‌شود.

شیعیان مقیم دانمارک در حسینیه‌های خود مراسم سوگواری‌های محرم را برگزار می‌کنند. دارالحسین که توسط شهید حکیم اداره می‌شد ازجمله این حسینیه‌ها است که در سال ۱۹۹۰ میلادی توسط وی با کمک عراقی‌های مقیم کپنهاگ بنیان نهاده شد.

حسینیه ایرانیان نیز از دیگر محل هایی است که در آن برنامه‌های دعای کمیل، سینه‌زنی و نوحه‌خوانی انجام می‌شود.  تعداد حاضران در روز تاسوعا و عاشورا در این مکان بیش از ظرفیت مرکز است اما وجود چنین مراکزی با توجه به کمی ظرفیت برای ایرانیان مقیم دانمارک امیدوارکننده است.  

شیعیان حاضر در سراسر دانمارک و کشورهای هم‌جوار در روز عاشورا در شهر کپنهاگ گرد هم می‌آیند و با برگزاری یک دسته عزاداری چند کیلومتری مناطق مرکزی این شهر اروپایی را با شور حسینی آذین می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

افغانستان در محرم چگونه سیاهپوش می‌شود؟

سیاهپوشی انگلستان برای سیدالشهدا

سیاهپوشی هندوستان در محرم

سوگواری لبنانی‌ها در ایام محرم

ترکیه چگونه سیاهپوش سیدالشهدا می‌شود؟

مراسم عزاداری در دهه نخست محرم با میزبانی شیعیان ایرانی، سخنرانان و مداحان مدعو از ایران اجرا می‌شود. صدها نفر از شیعیان هندی، پاکستانی، ایرانی، اروپایی، افغانی، عرب و آفریقایی از قبل از غروب آفتاب در مسجد امام علی (ع) گرد هم می‌آیند.

در یک طبقه برای ملیت‌های عرب خطابه‌ها و عزاداری‌ها به زبان عربی، در سالن کنفرانس برای تازه‌مسلمان‌ها و متولدین اروپا نطق‌ها به زبان انگلیسی و در سالن اصلی مسجد سخنرانی‌ها به زبان فارسی برگزار می‌شود. در شب‌های آخر دهه نخست محرم از مداحان افغان نیز به‌منظور مرثیه‌خوانی در تالار اصلی دعوت به عمل می‌آید.

در شب‌های پس از عاشورا، میزبان مراسم شیعیان دیگر ملیت‌ها ازجمله شیعیان افغانستان، هندوستان و عرب‌زبان هستند که با دعوت از هم‌کیشان خود، هزینه‌ها، تدارکات نذری و روضه‌خوانی را تقبل می‌کنند.

در سال‌های اخیر استقبال از مراسم سوگواری امام حسین (ع) در شب‌های نزدیک به عاشورا بسیار زیاد شده است. در خیابان منتهی به مسجد امام علی (ع) برای سوگواران حسینی فرش گسترانده می‌شود و با شیرینی، شیر، چای زنجبیل، چای لیمو و چای به‌لیمو از عزاداران و نیز دیگر اهالی کپنهاگ پذیرایی می‌شود. علاوه بر شیعیان حاضر در سراسر دانمارک، در این شب‌ها شیعیان از کشورهای هم‌جوار همچون سوئد نیز برای سوگواری به کپنهاگ می‌آیند. این گردهمایی نظر دانمارکی‌های بسیاری را به خود جلب می‌کند. آن‌ها از نذری‌ها تناول می‌کنند و با عزاداران درباره این مراسم، امام حسین (ع) و مذهب تشیع صحبت می‌کنند.

در صبح عاشورا مراسم مقتل خوانی در مسجد کپنهاگ برگزار می‌شود که شیعیان از ملیت‌ها و با افکار و عقاید و سبک‌های زندگی گوناگون با اشتیاق در آن شرکت می‌کنند و اشک می‌ریزند. شیعیان کپنهاگ برای سوگواری در روز عاشورا از مراجع ذی‌ربط مجوزهای لازم را اخذ می‌کنند و بعدازظهر در مرکز شهر دسته عزای بزرگی به طول چندین کیلومتر به راه می‌اندازند. در فواصل معین افراد آموزش‌دیده با جلیقه‌هایی که به زبان دانمارکی بر روی آن‌ها نوشته‌شده «از من بپرس»، توقف می‌کنند و با پخش بولتن و گفتگو با پیروان سایر ادیان، به معرفی این رویداد می‌پردازند.

این دسته عزاداری با برافراشتن پرچم‌های سبزرنگ و با مرثیه‌خوانی چهار مداح افغان، ایرانی، انگلیسی و عرب حرکت خود را از مرکز شهر کپنهاگ آغاز می‌کند و با طی یک مسیر چندین کیلومتری به مسجد امام علی (ع) ختم می‌شود. در مسیر منتهی به خیابان مسجد، شیعیان با ملیت‌های مختلف به پخش نذری می‌پردازند. سپس این جمعیت عظیم وارد مسجد امام علی (ع) می‌شوند که در سه‌طبقه آن سفره‌های غذا گسترانده شده است.

کد خبر 388927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.