بررسی درخواست دریافت عوارض فوب کالا در مرحله ترخیص از گمرک آغاز شد

کمیسیون اقتصاد هیئت دولت بررسی درخواست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران مبنی بر «دریافت عوارض فوب کالا در مرحله ترخیص از گمرک» را آغاز کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران درخواستی را برای «دریافت عوارض فوب کالا در مرحله ترخیص» به هیئت وزیران ارائه کرده است.

بر همین اساس و به دلیل شرایط اقتصادی کشور و همچنین محدودیت‌های زمانی مجوزهای صادره برای واردات کالاها، در برخی از موارد عملیات تجاری، منتهی به واردات کالا به کشور نمی‌شود، این در حالی است که عوارض فوب کالا در مرحله ثبت سفارش از تجار دریافت می‌شود.

نکته قابل تامل اینکه امکان استرداد عوارض اخذ شده و یا تهاتر آن با واردات بعدی به دلیل عدم شمول ماده (۴۹) قانون محاسبات عمومی دیوان محاسبات کشور وجود ندارد و امکان عودت و جابجایی آن هم طبق مواد (۴۱) و (۴۲) قانون محاسبات عمومی کشور امکانپذیر نیست.

بنابراین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران درخواست کرده است با توجه به شرایط اقتصادی و اهمیت تأمین کالاهای اساسی جامعه، دریافت عوارض فوب کالا در مرحله ترخیص از گمرک انجام شود و این درخواست در کمیسیون اقتصاد هیات دولت در حال رسیدگی است.

کد خبر 388913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.