از سرگیری عمره مفرده در صورت رفع موانع

رییس سازمان حج و زیارت گفت: اگر عربستان به شروط ایران جواب مثبت بدهد، عمره پس از ماه صفر (اواسط پاییز) از سر گرفته می‌شود.

به گزارش ایمنا، علی رضا رشیدیان همزمان با آخرین روز بازگشت حجاج به کشور در بدو ورود در پایانه مسافری سلام فرودگاه امام خمینی (ره) در باره خبر از سرگیری حج عمره در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در مذاکراتمان در درجه نخست روی تضمین عزت، کرامت، امنیت و آرامش عمره گزاران ایرانی بحث شد که وزیر حج عربستان نیز این را قبول داشت.

وی ادامه داد: نکته دوم ضرورت حمایت‌های کنسولی از زائران ایرانی در زمان عمره بود که ما ۳ پیشنهاد برای مسؤولان حج عربستان داشتیم؛ یکی بازگشایی دفتر کنسولی ایران در عربستان بود که اکنون بعید به نظر می‌آید، نکته دوم بازگشایی دفتر حافظ منافع بود که امیدواریم با پیگیری‌های وزارت امور خارجه زودتر حاصل شود.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: سومین پیشنهادمان این بود که مثل زمان حج تمتع که تعدادی از کارکنان وزارت امور خارجه همراه ما بودند و امور کنسولی را انجام می‌دادند در زمان عمره هم بتوانند در دفتر نمایندگی حج و زیارت در عربستان مستقر شوند و کار زائران را پیگیری کنند که قرار شد وزارت حج عربستان در ۱۰ تا ۱۵ روز آینده پس از بررسی این موضوع نتیجه را به وزارت خارجه اطلاع دهد.

وی با اشاره به قوانین سختگیرانه‌ای که عربستان برای سفر اتباعش به ایران گذاشته که گذرنامه این افراد در صورت سفر به ایران اخذ، جریمه و با آنان برخورد می‌شود گفت: اگر سفر عمره آغاز شود انتظار می‌رود عربستان در عملی متقابل این قوانین را لغو کند که ما این درخواست را از آن‌ها داشتیم و آن‌ها هم قرار شد پیگیری کنند.

رشیدیان با اشاره به زمان از سرگیری عمره افزود: برنامه ریزی ما برای بعد از ماه صفر است و امیدواریم به زودی با رفع موانع بتوانیم شاهد سفر عمره گذاران ایرانی به عربستان و از آن سو شاهد سفر زائران و گردشگران عربستانی به ایران باشیم؛ که بلافاصله بعد از دریافت پاسخ طرف عربستانی ساماندهی و سازماندهی برای اعزام‌های بعد از ماه صفر را آغاز خواهیم کرد.

وی گفت: کشور عربستان امسال همکاری بهتری در زمینه ارائه خدمات و حفظ عزت و کرامت زائران ایرانی در تمامی مراحل حج داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر رعایت نظم و انضباط از سوی زائران و رعایت عزت و کرامت از سوی میزبان گفت: معنویت در زائران موج می‌زد به شکلی که وزیر حج عربستان در جلسه پایانی از نظم و انضباط زائران ایرانی تقدیر کرد.

وی با اشاره به شهدای منا و مسجد الحرام افزود: در این خصوص چندین مرحله مذاکره داشتیم و به همراهی حجت الاسلام نواب برای وزیر حج و امیر مکه نامه رسمی نوشتیم.

رشیدیان  گفت: تبرئه شدن شرکت بن لادن در دادگاه سعودی برای برخی این ذهنیت را بوجود آورده بود که با تبرئه این شرکت، حقوق شرعی مربوط به شهدای مسجد الحرام فراموش می‌شود در حالی که اینطور نیست و موضوع حقوق شهدا موضوعی است میان ما و دولت عربستان و موضوع آن شرکت بحث حقوقی درباره رعایت نکردن استانداردهای کاری میان آن شرکت و دادگاهشان است که ربطی به خانواده‌های معظم و معزز شهدا ندارد.

وی با اشاره به تعداد فوتی‌های عملیات حج ۹۸ نیز گفت: متأسفانه تعداد فوتی‌ها امسال به ۱۹ تن رسید که از این تعداد هفت تن در عربستان دفن شدند و پیکر ۱۲ تن دیگر به کشور برگردانده شد.

منبع: صداوسیما

کد خبر 388908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.