MMA  مسیر گذشته ووشو را در پیش گرفته است/ همه فدراسیون‌های ورزشی کشور آماتور هستند

دبیر هیئت ورزش های رزمی استان اصفهان گفت: رشته هایی مانند کیک جیتسو و سامبو را داریم که شاید از نظر یک فرد عادی کاملا شبیه رشته های رزمی ترکیبی مانند MMA باشند ، اما در واقع چنین نیست . این رشته ها از لحاظ محتوایی بسیار شبیه به MMA هستند، اما تفاوت مهمی دارند و آن هم از نقطه نظر داوری است.

حمیدرضا پارسی منش در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در رابطه با ساز و کارهای تایید صلاحیت فعالیت رشته های رزمی در کشور، اظهار کرد: رشته های رینگی دارای سازمان هایی با عناوین متفاوت در سطح بین الملل هستند. این سازمان ها، برگزار کننده مسابقات و همچنین تعیین کننده آئین نامه ها و قوانین سبک یا آن رشته به خصوص هستند. برخی از این سازمان ها نمایندگانی را به داخل کشور معرفی می کنند و این افراد و رشته ها باید مسیری را طی کنند تا مجوزهای لازم را از آنها بگیرند.

دبیر هیئت ورزش های رزمی استان اصفهان، ادامه داد: باید اساس نامه رشته یا سبک به یکی از فدراسیون های رشته های رزمی که بیشترآنها تحت نظارت فدراسیون ورزش های رزمی است، تحویل داده شود. همچنین نماینده این رشته ها نیز باید حائز شرایطی از جمله دارا بودن دان ۵ و داشتن  مدرک مربیگری درجه یک در یکی از رشته های رزمی باشند. پس از ارائه درخواست به فدراسیون، تایید صلاحیت چهارگانه فرد استعلام می شود.

برای ثبت سبک جدید ورزش رسمی نام ایرانی باید برگزید

پارسی منش، اضافه کرد: سپس شورای فنی فدراسیون تشکیل و شیوه اجرایی و شاکله آن رشته مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه رشته رزمی به هیئت رئیسه فدراسیون ارجاع داده می شود و چنانچه به تصویب این هیئت رسید، راهی دفتر توسعه و برنامه ریزی ورزش قهرمانی کشور وزارت ورزش و جوانان می شود و در صورت تایید صلاحیت ، پروانه و مجوز فعالیت رشته و یا سبک رزمی صادر می شود. در نهایت نیز ریاست فدراسیون برای مسئول رشته ابلاغ صادر می کند.

وی پیرامون چگونگی دریافت مجوز برای رشته و سبک های جدید ، خاطرنشان کرد : چنانچه شخصی به این درک برسد که رشته یا سبک جدید را ابداع کرده است، باید شیوه نامه ای را طراحی و همچنین نامی ایرانی برای آن برگزیند. سپس مانند مابقی رشته ها مسیر احراز صلاحیت را طی کند.

MMA یک مدل وحشی گری است

پارسی منش در رابطه با علل ممنوعیت برخی سبک ها و رشته های رزمی ، تصریح کرد: برای عدم صدور مجوز برای برخی رشته ها چند دلیل را به طور عمده می توان بیان کرد. برخی رشته ها ممکن است سلامت انسان را به خطر بیاندازند، مانند MMA  (رشته های رزمی ترکیبی که مبارزات آن در قفس برگزار می شود). در این رشته ها کرامت انسانی شکسته می شود و نمی توان آنها را ورزش به حساب آورد. این رشته ها در واقع یک جور وحشی گری است که با مهارت های رزمی تلفیق شده  و برگرفته از همان تفکر گلادیاتوری است که در قرون وسطی حضور داشته ، که امروزه با مدرنیته آمیخته شده است. طبیعی است که چنین رشته هایی در کشور جایی ندارند، اگرچه بسیاری از افراد در این رشته ها، به صورت زیر زمینی فعالیت می کنند و حتی رقابت های جهانی نیز حاضر می شوند. البته بعید می دانم به شکل سازمان یافته ای که در خارج کشور وجود دارد ، در ایران نیز به اجرا در بیایند.

ممنوعیت برخی رشته های رزمی امنیتی است

دبیر هیئت ورزش های رزمی با اشاره به این موضوع که علت دیگر ممنوعیت برخی رشته ها دلایل امنیتی است، بیان کرد: ممکن است کشور سازنده یک رشته، بخواهد از آن استفاده غیر ورزشی کند. برای مثال افراد، رشته را جذب و در کارهای امنیتی هم چون جاسوسی و غیره به کار می گیرد. خوشبختانه واحدهای نظارتی در کشور بسیار هوشیار هستند و به خوبی چنین مسائلی را رصد می کنند .

وی در پاسخ به این سوال که چگونه برخی رشته ها مانند کیک جیتسو با این که رزمی ترکیبی هستند، مجوز گرفته اند ، اظهار کرد: رشته هایی مانند کیک جیتسو و سامبو داریم که شاید از نظر یک فرد عادی کاملا شبیه رشته های رزمی ترکیبی مانند MMA  باشند ، اما در واقع چنین نیست . این رشته ها از لحاظ محتوایی بسیار شبیه به MMA  هستند، اما تفاوت مهمی دارند و آن هم از نقطه نظر داوری است.

پارسی منش ادامه داد : اگر در رشته MMA  ورزشکار آسیب ببیند مبارزه ادامه می یابد اما در سامبو و کیک جیتسو چنین نیست و مسابقه برای رسیدگی به فرد مصدوم متوقف می شود.

حضور ورزشکاران در در مسابقات ممنوع با پرچم ایران خوشایند نیست!

دبیر هیئت ورزش های رزمی اصفهان در رابطه با استفاده بعضی ورزشکاران رشته و سبک های ممنوع از پرچم ایران در مسابقات بین المللی ، گفت : هر شهروند ایرانی در هر جای دنیا که باشد ممکن است علاقه داشته باشد که از پرچم کشورش استفاده کند و این حق شخص دارای تابعیت ایران است . اما به نظرم شرکت  ورزشکاران در چنین مسابقاتی با پرچم ایران چندان خوش آیند نیست و بهتر است برنامه ریزی و سیاست های کلی ورزش کشور به سمتی پیش برود که ورزش را متناسب با وضع موجود درجهان ،داخل کشور بخشی را بومی سازی و بخشی را همسان سازی کنیم .

وی پیرامون امکان بومی سازی و صدور مجوز برای رشته  MMA ، تصریح کرد : ما اگر تاریخ تعدادی از رشته های رزمی در کشور را بررسی کنیم ، به رشته هایی مثل ووشو برمی خوریم . این رشته ها وضعیتی همانند امروز MMA داشتند ولی امروز آزاد شده اند.

همه فدراسیون‌های ورزشی کشور آماتور هستند

پارسی منش اضافه کرد : ممکن است کشور به سمتی پیش برود که نگاهش به ورزش را به سمت حرفه ای شدن ببرد . امروزه ما در کشور هیچ فدراسیون حرفه ای نداریم و همه آنها آماتور هستند. این در حالی است که در بحث حرفه ای مقوله های مالی بسیار سنگین است و کمی از فوتبال ندارد.

دبیر هیئت ورزش های رزمی استان اصفهان با بیان این موضوع که رشته MMA  دارای مشکلاتی از قبیل بیمه ورزشکار  و حوادثی چون کما و مرگ است، اظهار کرد: در حال حاضر این رشته با قوانین موجود مغایرت دارد، اما ممکن است روزی به نتیجه دیگری برسند .

وی افزود : این موضوع در شورای فنی فدراسیون نیز مطرح شده است و باید در وزارتخانه نیز تصمیمی برای آن اتخاذ شود . MMA  آینده محتملی دارد، اما چیزی مشخص نیست .

کد خبر 388901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.