صفه یک تفرجگاه نیست، یک کوه فنی است

دبیر هیئت کوه نوردی استان اصفهان گفت: کوه صفه یک تفرجگاه نیست بلکه یک کوه کاملا فنی است و آن را می توان یک دانشگاه کامل کوه نوردی دانست.

علی وحیدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون دلایل رشد چشمگیر حوادث اخیر کوه صفه، اظهار کرد: متاسفانه  اطلاع رسانی هایی که باید توسط رسانه ها به ویژه صدا و سیما با همکاری ما صورت بگیرد، انجام نمی شود. باید این موضوع گفته شود که کوه صفه یک تفرجگاه نیست، بلکه یک کوه فنی است.

وی ادامه داد: کوه صفه خود یک دانشگاه آموزش کوه نوردی است که داخل آن می توان آموزش های سنگ نوردی، صخره نوردی، غارنوردی، دره نوردی، کوه نوردی و کوه پیمایی را دید.

دبیر هیئت کوه نوردی اضافه کرد: آموزش دیدن نفرات وسایل مورد نیاز برای کوه نوردی، تنها به کوهستان نرفتن و از مسیر های ناشناخته تردد نکردن، مواردی است که در قالب آموزش صبح های جمعه به صورت رایگان و از ساعت ۸ صبح در محل پناهگاه صفه برگزار می شود.

وحیدی افزود: هزینه مربی و مدرس این برنامه را هیئت کوه نوردی تقبل می‌کند و از هیچ نهاد و سازمان دیگری بودجه ای دریافت نمی کنیم.

وی با اشاره به عدم اطلاع رسانی این برنامه آموزشی، خاطرنشان کرد: ما چندین بار در سال های گذشته تماس و ارتباط داشتیم و از صدا و سیما خواسته ایم تا در اطلاع رسانی همکاری لازم را انجام دهد که البته در این میان برنامه ضربه آزاد درخواست ما را قبول کرد و گزارشی را تهیه کرد که تشکر می کنیم.

دبیرهیات کوه نوردی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: هر چقدر هم سنگ فرش و مسیر های ایمن اضافه شوند، باز هم عده ای از مسیر های انحرافی تردد می کنند.

در سنگ فرش ها افراد عادی رفت و آمد دارند و اگر یک متر آن طرف تر از سنگ فرش ها، چه به سمت بالادست و چه پایین کسی تردد کند، کوه نورد محسوب می شود. یک کوه نورد باید با تجهیزات فنی، کفش و  کوله مناسب، طناب و ... در این مسیر گام بردارد و برای فراگفتن آموزه های لازم به باشگاه های مجاز معرفی و یا در برنامه های جمعه صبح شرکت کند.

وی با تاکید بر غافل نشدن از اهمیت اطلاع رسانی در رابطه با کوه نوردی و کوه صفه، افزود: بر کاهش حوادث ناگوار در صفه از صدا و سیما و رسانه ها تقاضای همکاری داریم تا در این زمینه اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.

به گزارش ایمنا، صفه که از رتبه سختی بالایی برخوردار بوده، سال هاست با هجوم امکانات تفریحی به دامنه هایش، امروزه به عنوان یکی از اصلی ترین تفرجگاه های اصفهان محسوب می شود. طبق آماری که یکی از رسانه ها منتشر کرده است، هر روز حدود ۲۰ هزار نفر دل به صعود از این کوه می زنند غافل از این که چه دشواری ها و حوادثی می تواند در کمین شان باشد. تنها در مرداد ماه سال جاری دو نفر جانشان را در پیمایش این کوه از دست دادند.

کد خبر 388900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.