صدور قرار منع تعقیب ۴۱ نفر از معترضان اعتراضات کارگری هفت‌تپه/مرگ ۱۶ معتاد در کردستان

دستور ویژه رئیس قوه قضائیه در خصوص احکام صادره در برخی پرونده‌های اخیر، اعتراض دانشجویان به افزایش ۲۲درصدی شهریه، دستگیری سارق حرفه‌ای با ۲۰ فقره سرقت، احداث نخستین مدرسه سبز کشور در مسجدسلیمان و جان باختن یک کارگر کاشانی بر اثر فروریختن دیوار عناوین بسته خبری اجتماعی امروز ایمنا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به صدور قرار منع تعقیب برای همه ۴۱ نفر دستگیرشدگان اعتراضات کارگری خوزستان، از دستور رییس قوه برای تسریع در تجدیدنظر منصفانه در احکام صادره خبرداد.

غلامحسین اسماعیلی اظهار کرد: پرونده‌ای که بابت شرکت جمعی از کارگران در تجمع غیر قانونی و اخلال در نظم عمومی در استان خوزستان تشکیل شده بود ۴۱ نفر متهم داشته که در مورد تمامی آن‌ها قرار منع تعقیب صادر شده است.

ادعای محکومیت برخی افراد به مجازات ۱۷ یا ۱۸ سال حبس صحت ندارد

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه پیرامون پرونده هفت نفر از متهمان دیگر که پرونده آن‌ها در سال ۱۳۹۷ از استان خوزستان جهت رسیدگی به استان تهران ارسال شد و اخیرا در یکی از شعب دادگاه انقلاب رسیدگی، رای بدوی صادر شده و با فضاسازی رسانه‌ای همراه بوده گفت: اولا به محض صدور رای، ریاست محترم قوه قضاییه دستور داده اند در مرحله تجدید نظر در اسرع وقت رسیدگی عادلانه و منصفانه صورت پذیرد. ثانیا رای صادره همانگونه که از دستور ریاست محترم قوه قضائیه استنباط میگردد غیر قطعی بوده و اظهار نظر و داوری باید پس از صدور حکم قطعی انجام شود. ثالثا: ادعای محکومیت برخی افراد به مجازات‌های هفده یا هجده سال حبس صحت نداشته و حداکثر مجازات متهمان اصلی پرونده هفت سال و برای برخی دیگر پنج سال است. رابعا، اقدامات مندرج در دادنامه در زمره اتهامات امنیتی است.

اسماعیلی در عین حال تاکید کرد: رویکرد قوه قضاییه در دوره جدید این است که باید میان مفسدان اقتصادی و قشر ضعیفی همچون کارگر که در اثر فشار اقتصادی و مشکلات معیشتی حتی دست به اقدامات مجرمانه می‌زند، تفکیک جدی قائل شد و با گروه اول در نهایت قاطعیت و با اشد مجازات برخورد، اما درخصوص گروه دوم باید با تسامح و رافت برخورد کرد.

دستور ویژه رئیس قوه قضائیه در خصوص احکام صادره در برخی پرونده‌های اخیر

 آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه،دستور ویژه‌ای در خصوص احکام صادره در برخی پرونده‌های اخیر صادر کرد.

بنابراین گزارش، رئیس قوه قضایئه در خصوص آرا صادره از سوی یکی از شعب دادگاه انقلاب در برخی از پرونده‌های اخیر دستور داد به سرعت و تحت نظارت رئیس کل دادگستری تهران تجدیدنظر و رسیدگی منصفانه صورت گیرد.

۷۴ تُن برنج قاچاق در منوجان کرمان کشف شد

معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان منوجان از کشف ۷۴ تن برنج هندی و پاکستانی به ارزش تقریبی ۶ میلیارد ریال در این شهرستان خبر داد و گفت: این کالاها به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند.

امید رضایی با بیان اینکه این برنج‌ها از چهار انبار کشف شدند افزود: انبارهای ذکر شده پلمب و پرونده متخلفان برای سیر مراحل قانونی به اداره تعزیرات حکومتی ارجاع شد.

کارگر کاشانی زیر آوار دیوار جان‌باخت

مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان روز یکشنبه در این زمینه گفت: ساعت ۱۰ و ۴۴ دقیقه صبح این حادثه به سامانه ۱۲۵ گزارش شد که تیم‌های امداد و نجات ایستگاه‌های ۲  و ۳ کاشان به محل اعزام شدند.

روح‌الله فدایی افزود: امدادگران پس از برداشتن آوار فروریخته دیوار جنب دستگاه بتن‎‌سازی یک واحد کارگاهی واقع در بلوار قطب راوندی کاشان، نسبت به خارج کردن متوفی اقدام کردند.

وی با بیان اینکه این کارگر پیش از رسیدن نیروهای امدادی به علت شدت آسیب‌های وارد شده جان خود را از دست داده بود، از پیمانکاران و کارگران خواست تا با جدی گرفتن توصیه‌های ایمنی، از بروز حادثه‌های ناگوار مشابه پیشگیری کنند.

اقدام جالب یک دامپزشک در بروجن

شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: یک دامپزشک در بروجن جهت توسعه فرهنگ حمایت از حیوانات، حیات وحش را به صورت رایگان درمان می‌کند.

وی افزود: این دامپزشک دوستدار حیوانات و محیط زیست با حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن در درمان حیات وحش و حیوانات آسیب دیده به صورت افتخاری همکاری می‌کند.

اعتراض دانشجویان به افزایش ۲۲درصدی شهریه

دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد با تشکیل کمپین "نه به افزایش شهریه علوم پزشکی" نسبت به افزایش ۲۲ درصدی شهریه این رشته‌ها برای سال جاری اعتراض کردند.

 بر اساس اعلام دانشگاه آزاد شهریه دانشجویان این دانشگاه برای سال جاری بین ۱۵ تا ۲۲ افزایش یافته و این میزان افزایش برای دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی ۲۲ درصد اعلام شده است. در واقع متوسط افزایش شهریه برای دانشجویان غیرپزشکی ۱۵ درصد است.

شهریه دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد در حالی امسال تا ۲۲ افزایش داشته است که وزارت بهداشت برای مهر جاری افزایش شهریه‌ای برای دانشجویان پردیس‌ها و شهریه‌پرداز دانشگاه‌های زیر مجموعه خود اعمال نکرده است.

نخستین مدرسه سبز ایران در مسجدسلیمان ساخته شد

علی امیر زاده مدیر طرح های صنعتی سازی بنیاد نیکوکاری برین با اشاره به اینکه این بنیاد در تهران فعالیت دارد گفت: این مدرسه در اوایل امسال در این شهرستان در مدت زمان ۲ ماه ساخته شد.

وی با بیان اینکه مدارس سبز دوستدار طبیعت هستند و اصول محیط زیستی در آنها رعایت می شود گفت: در ساخت این مدارس محل ساخت، میزان تابش نور خورشید در منطقه و اقلیم مورد نظر است. دیواره و جداره این مدرسه عایق هستند و انرژی های گرمایی و یا سرمایی را ذخیره، و باعث کاهش مصرف انرژی می شوند؛ دیواره های این مدارس سه لایه و به صورت کامپوزیت ساخته می شوند.

وی گفت: مدرسه سبزی که در مسجد سلیمان ساخته شد سه کلاسه و در مساحت ۱۲۸ مترمربع و با کمک خیرین این بنیاد ساخته شد.

دستگیری سارق حرفه‌ای با ۲۰ فقره سرقت

فرمانده انتظامی استان قم با اشاره به دستگیری یک سارق حرفه‌ای در قم گفت: متهم طی تحقیقات کارآگاهان پلیس آگاهی به ۲۰ فقره سرقت اعتراف کرد.

سردار "عبدالرضا آقاخانی" اظهار کرد: در پی وقوع چندین فقره سرقت گوشی تلفن همراه و لپ تاپ از مغازه ها، دفاتر خدماتی و کارگاه‌ها در سطح شهر مقدس قم به روش کش روی و طرح شکایت در پلیس آگاهی استان، دستگیری سارق در دستور کارآگاهان این پلیس قرار گرفت.

این مقام ارشد انتظامی استان گفت: متهم طی تحقیقات کارآگاهان پلیس آگاهی استان به ۲۰ فقره سرقت شامل ۱۶ فقره سرقت گوشی تلفن همراه، ۲ دستگاه لپ تاپ، یک فقره سرقت منزل و یک فقره سرقت موتورسیکلت اعتراف که در ادامه با راهنمایی وی، ۳ مالخر سابقه دار شناسایی و دستگیر شدند.

یک مرکز درمانی غیرمجاز در الیگودرز پلمب شد

یک مرکز غیرمجاز طی بازدیدهای بازرسان نظارت بر درمان شبکه بهداشت و درمان الیگودرز با حضور نماینده حقوقی شبکه پلمب و از ادامه فعالیت آن ممانعت شد.

این مرکز فاقد پروانه طبابت بوده و بدون حضور پزشک فعالیت درمانی خود را انجام می‌داد.

در این مکان متأسفانه توسط منشی مداخلات درمانی و اقدامات پزشکی برای مراجعه کنندگان انجام می‌شد.

۱۶ معتاد در کردستان جان باختند

روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی کردستان روز یکشنبه اعلام کرد: از ابتدای امسال تا پایان تیر ماه (چهار ماهه نخست سال) در مجموع ۱۶ نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در این استان جان خود را از دست دادند.

تعداد جان باختگان در این مدت ۱۶ نفر بوده که نسبت به ۱۴ فوت شده مدت مشابه سال قبل، ۱۴، ۲ درصد افزایش داشته است ضمن اینکه همه فوت شدگان مصرف مواد مخدر امسال و سال قبل مرد بوده‌اند.

یک جامعه‌شناس با اشاره به خبر ازدواج دختر ۱۱ ساله: رسانه‌ها خوب عمل کردند

یک جامعه‌شناس با اشاره به خبر ازدواج دختر ۱۱ ساله گفت: این امر نشاندهنده ناآگاهی نسبت به حقوق کودک توسط جامعه یا بخشی از جامعه است که اصولا نهادهای اجتماعی و خانواده وظیفه مهمی در این خصوص برعهده دارند که باید ذیل حقوق شهروندی به آن پرداخت. یعنی هرکسی در رده های سنی مختلف یکسری حقوقی دارد که باید در جامعه رعایت شود و نا آگاهی نسبت به آن باعث می‌شود که فرد و جامعه آسیب ببینند.

این جامعه شناس عنوان کرد: اگر جامعه، رسانه‌ها، نهادهای اجتماعی، خانواده، نظام آموزشی و هر آنچه که وظیفه جامعه‌پذیری را بر عهده دارد به وظایفش عمل می‌کرد و آگاه بود که کودک هم حقوقی دارد و حق دارد بچگی کند، امنیت داشته باشد، انتخاب کند و... شاهد بروز این مورد و موارد این چنینی نمی‌بودیم.

قهوه سنگ‌های کیسه صفرا را نابود می‌کند

با مصرف یک نوشیدنی خوش‌طعم می‌توانید بدون نیاز به جراحی از تشکیل سنگ کیسه صفرا جلوگیری کنید.

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند نوشیدن شش فنجان قهوه در روز سبب کاهش خطر ابتلاء به سنگ کیسه صفرا در افراد به میزان ۲۳ درصد می‌شود.

مطالعه درباره اثربخشی مصرف قهوه بر کاهش عوارض بیماری سنگ کیسه صفرا توسط محققان دانمارکی با مطالعه روی ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ فرد بزرگسال در یک دوره ۱۳ ساله انجام شده است.

هر فنجان متوسط قهوه حاوی ۷۰ الی ۱۴۰ میلی گرم کافئین است و بنا بر دستورالعمل‌های بهداشتی مصرف بیش از ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در طول روز توصیه نمی‌شود.

بنا براعلام محققان، کافئین موجود در قهوه سبب تولید ذخایر چربی قهوه‌ای بدن و تحریک فرآیند سوخت و سازقند در بدن می‌شود؛ در نهایت تحریک فرآیند سوخت‌وساز در بدن منجر به لاغری و کاهش وزن انسان می‌شود.

قهوه با تولید اسید صفرا سبب جلوگیری از تولید سنگ درون کیسه صفرا می‌شود. قهوه همچنین با تحریک آنزیم UGT۱A۱ که مسئول تولید ترکیب‌های بیلی روبین است از ایجاد سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌کند.

تشدید نظارت بر عرضه دارو با نهایی شدن سامانه "تی تک"

دکتر حریرچی معاون کل وزارت بهداشت گفت: اقدامات جدی اخیر وزارت بهداشت برای مقابله با تخلف در کل زنجیره توزیع و فروش دارو هم به صورت پیشگیرانه و هم برخورد قاطع با متخلفین در حال انجام است.

وی در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در خصوص کنترل و نظارت بر عرضه دارو در بازار ناصرخسرو گفت: هر بازاری با دو سوی عرضه و تقاضا شکل می گیرد که در بیشتر مواقع تقاضا برتری داشته و حتی در برخی بازار ها، تقاضای القایی نیز وجود دارد که نقش مهمتری را ایفا می کند.

وی در ادامه افزود: نقش نظارتی بدین گونه است که به صورت پیشگیرانه، جلب مشارکت، رصد وقایع و برخورد قانونی و قاطع با تخلفات، اقداماتی را انجام می دهیم و اگر تصور کنیم با استقرار در بازار ناصرخسرو و برخورد، همه مشکلات حل خواهد شد، علیرغم اینکه این اقدام لازم است؛  اما همه ماجرا نیست . بطور مثال در مورد اعتیاد، طبق اعلام رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال حاضر تعداد دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر معتاد داریم و یکی از شایع ترین دلیل محکومیت ها بطور مستقیم یا غیر مستقیم  وابستگی به مواد مخدر است که صرف برخورد، نمی توان مساله را ریشه ای حل کرد .

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه، برخی تقاضاها  مانند درخواست دارو برای سقط غیرقانونی جنین، جنبه غیرقانونی و غیراخلاقی دارد، تصریح کرد: بازار ناصر خسرو یک بازار شبه دارویی است مثلا متادون و ریتالین در بازار شبه مواد مخدر عرضه می شوند . همچنین داروهایی که برای افزایش قد تبلیغ می شوند و در لیست رسمی دارویی کشور نیستند و یا داروی خارجی که مشابه داخلی آن تولید می شود و به اشتباه، خارجی آن تجویز می شود،  تقاضاهایی را ایجاد می کند.

کد خبر 388899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.