لزوم هولوگرام‌دار شدن داروهای متادون/ بهترین درمان غذایی برای اسید معده

کاهش فشار خون با پالپ و دانه کدو تنبل، هولوگرام‌دار شدن داروهای متادون، نهایی شدن استاندارد های خدمات پرستاری در منزل، بهترین درمان های غذایی برای اسید معده و علل ابتلا به هپاتیت خودایمنی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ معاون پرستاری وزارت بهداشت، گفت: درحال حاضر ۸۱۶ مرکز مشاوره و خدمات پرستاری در منزل در کشور فعال هستند.

مریم حضرتی در جلسه تدوین استانداردهای ‌خدمتی و مراقبت های پرستاری در مراکز مشاوره و مراقبت های پرستاری در منزل، اظهار کرد: استاندارد های خدمتی در مراکز مشاوره و مراقبت های پرستاری در منزل به منظور پوشش بیمه ای مراقبت در منزل در به زودی ابلاغ می شود.

وی ‌با ‌تاکید ‌به ‌تغییرات ‌جمعیت شناختی ‌و بار بیماری ‌های ‌غیرواگیر که نیازمند مراقبت طولانی مدت است، گفت: ارائه این گونه مراقبت ها که ماهیتی ‌مزمن ‌دارند در بیمارستان ها به صورت بستری فاقد توجیه اقتصادی است و امروزه نظام های سلامت به سوی ارائه مراقبت ها در منزل و محل زندگی فرد حرکت کرده و مراقبت سلامت در منزل یکی از اساسی ترین بخش های نظام سلامت را در آینده نزدیک تشکیل خواهد داد.

حضرتی ‌با اشاره به سیاست وزارت بهداشت ‌در توسعه مراقبت های پرستاری در منزل و ابلاغ پوشش بیمه ای تعرفه های مراقبت های پرستاری ‌در منزل، اظهار کرد: اجرای آزمایشی پوشش بیمه ای مراقبت های پرستاری در منزل در سال ۱۳۹۷ تصویب شد و با همکاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت در دانشگاه های منتخب به صورت آزمایشی  اجرا و اشکالات اجرایی کار تعیین و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج مطالعات انجام گرفته نشان داد که مراقبت پرستاری در منزل موجب کاهش هزینه های درمانی، کاهش اشغال تخت های بیمارستانی و کاهش عفونت و عوارض بیمارستانی و ارتقای کیفیت زندگی بیمار و خانواده می شود.

وی تصریح کرد: در این مرحله با همکاری اداره کل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه سلامت معاونت درمان، استانداردهای خدمات پرستاری در منزل شامل بیماری های (سرطان، نارسایی پیشرفته قلبی، سکته مغزی، زردی نوزادی، بیماری مزمن انسدادی ریه، مراقبت های پرستاری پایان زندگی) نهایی می شود.

حضرتی، تدوین استانداردهای خدمات پرستاری در منزل را پاسخی به نیاز مردم و جامعه در جهت حفظ و رعایت حقوق بیمار دانست و گفت: تدوین استاندارد خدمت مراقبت در منزل به سیاستگذاران نظام سلامت کمک می کند تا پایش و ارزیابی نظام‌ مند و نظارت و اعتبار بخشی استاندارد را انجام دهند. علاوه بر آن تدوین استانداردهای خدمتی می تواند مبنای تصمیم گیری حقوقی در محاکم قضایی و حقوقی باشد و بدون شک برای محاسبه دقیق هزینه های خدمت و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز تدوین استانداردهای خدمتی یک ضرورت و راهگشا است.

وی با تاکید بردر دسترس قرار گرفتن استانداردهای مراقبتی، گفت: این استانداردها باید به صورت آنلاین در دسترس همه افراد ذیربط قرار گیرد و در نهایت از خدمات ایمن و استاندارد بهره ببرند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، از ۸۱۶ مرکز فعال مشاوره و خدمات پرستاری در منزل خبرداد و افزود: برای هماهنگی بیشتر بین مراکز، لازم است سامانه مراقبت در منزل  طراحی و همه مراکز به صورت یک شبکه به شبکه های موجود در بیمارستان مانند HIS، وصل شوند.

علل ابتلا به هپاتیت خودایمنی

یک متخصص گوارش و کبد درباره علل ابتلا به هپاتیت خودایمنی بر لزوم ورزش و ‌تزریق واکسن هپاتیت B پیش از آغاز درمان اظهار کرد: وظیفه اولیه کبد تصفیه ‌هر چیزی است که ما می‌خوریم، کبد در مراقبت از عفونت‌ها کمک می‌کند و میکروب‌ها و سایر مواد سمی را از خون خارج کرده و به حفظ سلامت کمک می‌کند. همچنین مسئولیت ذخیره انرژی برای به حرکت در آوردن عضلات و کنترل قندخون و تنظیم کلسترول و نیز مسئولیت کنترل چندین هورمون و آنزیم دیگر بر عهده کبد است.

سید مؤید علویان در خصوص بیماری خودایمنی تاکید کرد: سلول‌های دستگاه ایمنی ممکن است گاهی به دلایل مختلف نتوانند برخی از مواد و اجزای بدن را از مواد خارجی و بیگانه تشخیص دهند و از این رو نسبت به بافت‌های خودی حساس شده و بر ضد آنها پادزهر و یا آنتی بادی ترشح می کنند. در نتیجه دستگاه ایمنی به اشتباه حمله به خود بدن را آغاز می‌کند؛ چنین وضعیتی را بیماری خود ایمنی می‌نامیم.

وی با تاکید بر اینکه تزریق واکسن هپاتیت B قبل از شروع درمان الزامی است، اظهار کرد: در راستای روند درمان، بیمار باید فعالیت ورزشی خود را به صورت منظم انجام دهد؛ چراکه این تمرینات ورزشی به حفظ تراکم استخوان و افزایش قدرت عضلات کمک می‌کند. البته توجه به این نکته ضروری است که نباید خود را خسته کنید و به تدریج بر میزان آن بیفزایید.

وی درخصوص تشکیل خانواده برای افراد مبتلا به هپاتیت خودایمنی، گفت: هپاتیت خودایمنی قابل سرایت به افراد دیگر نیست ‌و این افراد منعی برای ازدواج نخواهند داشت؛ البته درصورتی ‌که قصد بارداری داشته باشند بهتر است با پزشک خود مشورت کنند تا در طی دوره بارداری با تغییر ترکیب ‌در داروها، درمان بیمار بدون آنکه خطری متوجه مادر و جنین باشد، ادامه خواهد یافت. آغاز بارداری تا حدودی امکان فروکش کردن بیماری را فراهم می‌کند، اما احتمال عود بیماری بلافاصله پس از زایمان بالا می‌رود.

کاهش فشار خون با پالپ و دانه کدو تنبل

مطالعات اخیر نشان می‌دهد استفاده از پالپ و دانه کدو تنبل در یک رژیم غذایی سالم منجر به کاهش فشار خون می‌شود. در این مطالعه به موش‌های آزمایشگاهی به مدت هشت هفته پالپ و دانه کدو تنبل داده شد و میزان آن به مقدار چهار درصد از کالری دریافتی موش‌ها بود. نتیجه نشان داد فشار خون موش‌هایی که از رژیم غذایی حاوی کدو تنبل استفاد کردند، ۲۰ درصد کمتر از سایرین بود. کدو تنبل حاوی بتاکاروتن و پتاسیم و دیگر مواد معدنی مفید است و محققان معتقدند تاثیر آن بر کاهش فشار خون به دلیل این ترکیبات است.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه آلاباما ‌در آمریکا صورت گرفته است، بیش از پیش تاثیر رژیم غذایی بر کاهش فشار خون را تایید می‌کند. مطالعات دیگری در سراسر دنیا در مورد تاثیر مثبت کدو تنبل بر سلامت صورت گرفته ولی هیچ یک با تمرکز بر کاهش فشار خون نبوده است. حدود نیمی از بزرگسالان به فشار خون مبتلا هستند و این عارضه یک عامل محرک برای بروز حمله قلبی و سکته مغزی است.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ میلادی صورت گرفته، رژیم غذایی DASH بهترین گزینه برای کاهش فشار خون است. این برنامه غذایی افراد را به کاهش مصرف سدیم تشویق می‌کند و در آن مواد غذایی حاوی پتاسیم، کلسیم و منیزیم گنجانده شده است. یکی از مهمترین مزیت‌های این روش، انعطاف‌پذیری آن است و اینکه از هیچ دستور پیچیده‌ای تبعیت نمی‌کند.

توصیه ‌محققان در رژیم غذایی DASH، مصرف مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار، محصولات لبنی کم چرب، روغن سبزیجات، آجیل، گوشت سفید و حبوبات است و مصرف نوشیدنی‌های شیرین و چربی‌های اشباع شده را ممنوع می‌کند. مطالعات اخیر با بررسی بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر نشان می‌دهد پیروی از رژیم غذایی    DASH‌ احتمال نارسایی قلبی در افراد کمتر از ۷۵ سال را به میزان پنجاه درصد کاهش می‌دهد. نتایج این مطالعه در جلسات علمی انجمن قلب آمریکا ارائه شده است.

داروهای متادون باید هولوگرام‌دار شوند

دبیر کمیته درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: داروی متادون از حساسیت بالایی برخوردارند و به زودی سازمان غذاودارو گزارش هولوگرام‌دار کردن دارو از تولید تا مصرف را باید اعلام کند.

حمید جمعه‌پور درباره نشت متادون به بازار سیاه و توزیع آن در داروخانه‌ها اظهار کرد: نشت متادون به بازار سیاه مسئله پیچیده‌ای است و باید توجه داشت که متادون مخدری تحت کنترل است که با تدابیر خاص تهیه، تولید و توزیع می‌شود.

او ادامه داد: نشت متاون به بازار سیاه می‌تواند از چندین منبع باشد چراکه این دارو می‌تواند از بستر کارخانه، شرکت پخش، کمپ‌های ترک اعتیاد و بیمار به بازار سیاه نشت پیدا کند.

دبیر کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: یکی از اقدامات ما در کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان غذاودارو در وزارت بهداشت این است که داروهای متادون باید هولوگرام‌دار شوند و این دارو از محل تولید تا رسیدن آن به دست بیمار رصد و بررسی شود.
جمعه‌پور تأکید کرد: داروی متادون از حساسیت بالایی در بین مسئولان کشوری برخوردار است و به زودی سازمان غذاودارو گزارش هولوگرام‌دار کردن دارو از تولید تا مصرف را باید اعلام کند.

او درباره توزیع متادون در داروخانه‌ها اظهار کرد: مصوبه جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری واگذاری توزیع داروی متادون مخدر در داروخانه‌هاست و ما موظفیم این مصوبه را در مسیر ارجاع قرار دهیم و سازوکارهای آن از مسیر کمیته درمان به ریاست دکتر جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت باید دنبال شود.

دبیر کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: مصوبه توزیع داروهای مخدر به داروخانه‌ها ۸ مرداد ماه تصویب شده است و دو ماه فرصت داریم که نتیجه اقدامات لازم در زمینه اجرای این مصوبه را اعلام و آن را اجرایی کنیم و هفته آینده ستاد درمان مبارزه با موادمخدر در این زمینه برگزار خواهد شد.

بهترین درمان های غذایی برای اسید معده،

فودمپ ها کربوهیدرات کوچک موجود در برخی مواد غذایی خاص، از جمله گندم و لوبیا هستند و مطالعات نشان می دهد ارتباط قوی بین فودمپ ها و علائم گوارشی مانند گاز، نفخ، درد معده، اسهال و یبوست وجود دارد.

این کربوهیدرات ها هضم سختی دارند از این رو کاهش مصرف غذاهایی که حاوی فودمپ هستند به بهبود هضم، از بین بردن مشکلات دستگاه گوارش کمک خواهد کرد.

با این حال مصرف برخی مواد غذایی برای از بین بردن ریفلاکس معده، خالی از لطف نیست:

ماستبه خاطر داشته باشید که در اینجا منظور ما ماست های شیرین شده و دارای خامه نیست. انواع ماست کم چرب یا بدون چربی منجر به کاهش فشار در اسنفکتر تحتانی مری و بالا رفتن سرعت هضم غذا می شود.

خربزه: این گروه از میوه ها هم برای کاهش علائم سوزش سر دل مفیدند اما ممکن است در معدودی از افراد، برعکس عمل نموده و علائم را تشدید کنند. به همین خاطر در صورت بروز مشکل باید از مصرف آنها پرهیز شود.

سبزیجات تیره رنگ: این قبیل سبزیجات از قبیل مارچوبه، کلم بروکسل، کلم پیچ و اسفناج خاصیت قلیایی دارند و در هضم موثر غذا و کاهش اسید معده موثرند.

بلغور جو: جو دو سر یکی از بهترین انتخاب ها برای وعده صبحانه و میان وعده در طی روز است. این ماده غذایی، هم سیر کننده است و هم از بالا رفتن اسید معده در داخل مری، جلوگیری می کند.

آدامس: منجر به افزایش تولید بزاق و کاهش میزان اسید در مری می شود. دقت کنید که در انتخاب آدامس ها، نوع حاوی نعناع و بدون شکر آنها را انتخاب کنید.

زنجبیل: اگر در حد متعادل مصرف شود، یکی از مواد غذایی بسیار مفید برای مبارزه با سوزش سر دل است. در طول تاریخ از زنجبیل به منظور از بین بردن التهاب و مشکلات گوارشی استفاده می شده است.

موزاین میوه یک میان وعده فوق العاده برای مبتلایان به سوزش سر دل است. خاصیت قلیایی موز منجر به خنثی کردن اسید معده و کمک به تخفیف علائم ریفلاکس می شود. البته در معدودی از افراد همانطور که مصرف انواع توت ها، پرتقال و گریپ فروت منجر به تولید اسید در معده می شود، مصرف موز نیز می تواند همین علامت را ایجاد کند.

کد خبر 388892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.