سیدحسن نصرالله"دی ان ای"رژیم صیونیستی را می شناسد

گفتگوی مقامات ارشد نظامی آمریکا و ترکیه، تماس تلفنی مکرون و ملک سلمان، برکناری وزیر انرژی عربستان سعودی، حملات گسترده رژیم صهیونیستی به نوار غزه و برگزاری انتخابات محلی جنجالی در روسیه از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان در امروز بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

دست رد ترامپ به سینه طالبان

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد، دیدار با رهبران طالبان و رئیس جمهوری افغانستان در کمپ دیوید را لغو و گفت‌وگوهای صلح میان آمریکا و طالبان را متوقف کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا عصر شنبه، هفتم سپتامبر در چند توییت متوالی گفت: قرار بود یکشنبه، با رهبران طالبان در کمپ دیوید دیدار کند، اما تصمیم به لغو این اجلاس گرفته است.

او افزود، علاوه بر لغو این دیدار دستور به توقف گفت‌وگوها میان آمریکا و طالبان داده چرا که این گروه پذیرفته مسئول حمله‌ای در کابل بوده که به کشته شدن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز آمریکایی نیز انجامیده است.

ترامپ اضافه کرده، اگر نمی‌توانند آتش‌بس را در طول مذاکرات مهم این چنینی بپذیرند و می‌توانند ۱۲ بی‌گناه را بکشند، خب در این صورت این‌گونه برداشت می‌شود که آنها ابزارهای مذاکره برای یک معامله مفید را ندارند.

رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار کرد: اینها چگونه مردمی هستند که افراد بسیاری را می‌کشند تا موقعیت‌شان در مذاکرات را تقویت کنند؟
    
ترامپ در پایان گفت: آنها تا کی به کشتار ادامه خواهند داد؟

این در حالی است که زلمای خلیل زاد، نماینده ویژه آمریکا برای گفت‌وگو با طالبان، روز دوشنبه گذشته اعلام کرده بود که توافق با طالبان در اصول نهایی شده و تنها به تایید دونالد ترامپ نیاز دارد.

بخش اصلی این توافق خروج ۵۴۰۰ نیروی آمریکایی ظرف ۲۰ هفته از افغانستان بود. آمریکا هم اکنون حدود ۱۴ هزار نیرو در خاک افغانستان دارد.

در برابر، طالبان هم متعهد شده بود که اجازه ندهد شبه نظامیان و گروه‌های جهادی از خاک افغانستان برای حمله به آمریکا و منافع این کشور استفاده کنند.

بر اساس گزارشی از بی‌بی‌سی، حمله‌ای که ترامپ با استناد به آن خشمگین شده روز پنج‌شنبه، پنجم سپتامبر، در کابل روی داد و طی آن انفجار یک خودرو بمب‌گذاری شده در پایتخت افغانستان به مرگ ۱۲ نفر انجامید که ترامپ می‌گوید یک سرباز آمریکایی هم در میان آنها بوده است.

بیش از ۳۵۰۰ نفر از نیروهای ائتلاف جهانی به سرکردگی آمریکا در افغانستان طی ۱۸ سال گذشته و از زمان حمله به این کشور در سال ۲۰۰۱ کشته شده‌اند که ۲۳۰۰ نفر از آنها نیروهای آمریکایی بوده‌اند.

در چند روز گذشته هم مقام‌های ارشد آمریکایی از جمله مارک اسپر، وزیر دفاع و مایک پمپئو، وزیر خارجه از نارضایتی خود نسبت به توافق اصولی میان هیئت مذاکره کننده تحت رهبری زلمای خلیل زاد و طالبان سخن گفته بودند.

چند روز پیش مجله تایم در گزارشی اختصاصی و به نقل از منابع مطلع در آمریکا، اروپا و افغانستان از عدم تمایل مایک پمپئو به امضای توافق صلح با طالبان خبر داده بود.

حملات گسترده رژیم صهیونیستی به نوار غزه

جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی نیمه‌های شب گذشته چندین پایگاه مقاومت فلسطین در مرکز نوار غزه را مورد حمله قرار دادند.

منابع خبری به روزنامه القدس العربی گفتند، حملات مذکور چندین مقر آموزشی وابسته به شاخه نظامی حماس یعنی گردان‌های القسام را در مناطق مختلف غزه هدف گرفتند.

مرکز اطلاع رسانی فلسطین نیز به نقل از منابع محلی گزارش داد، جنگنده‌های اسرائیلی چندین پایگاه مقاومت از جمله پایگاه عسقلان، بطران، ۱۰۴، صلاح الدین و الکتیبه در مرکز و شمال نوار غزه را بمباران کردند.

در پی این حملات، صدای انفجارهای مهیبی شنیده شد البته این حملات تلفات جانی نداشت.

ارتش رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد، جنگنده‌های این رژیم اهدافی را در غزه بمباران کردند که در میان آنها تجهیزات نظامی دریایی و نیز دو مجتمع نظامی مربوط به سامانه‌ های هوایی حماس در شمال و مرکز غزه بود.

در بیانیه ارتش آمده است، این عملیات در واکنش به نفوذ پهپاد مقاومت از غزه به سمت اسرائیل و انداختن بمب به یک خودروی نظامی بود.

سید حسن نصرالله بر اطلاعات رژیم صهیونیستی اشراف دارد

یک افسر ارشد رژیم صهیونیستی اظهار کرد: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان شناختی تمام و کمال از این رژیم دارد.

بر اساس گزارشی از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، "درور شالوم" رئیس بخش تحقیقات ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به تنش و درگیری‌های اخیر بین این رژیم و حزب الله در مرزهای شمالی عنوان کرد: سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، این رژیم را خوب می‌شناسد، اما دبیرکل حزب الله از او نیز شناخت بیشتری دارد تا جایی که می‌توان به اصطلاح گفت که "دی ان ای" رژیم صهیونیستی و اسرائیلی‌ها را هم می‌داند.

شالوم در گفت‌وگو با پایگاه خبری عبری زبان "والا" اظهار کرد: ایرانی‌ها در تلاش برای شناخت فرهنگ اسرائیلی‌ها هستند و حتی اگر فاصله جغرافیایی نیز مانع از این کار شود، با کمک سید حسن نصرالله به هدف خود خواهند رسید.

وی افزود: نصرالله و سردار سلیمانی با هم دوست هستند و در مورد بسیاری از مسائل اتفاق نظر دارند اما نصرالله نسبت به سردار سلیمانی شناخت بهتری از فرهنگ اسرائیلی‌ها و جبهه داخلی رژیم صهیونیستی دارد تا جایی که او حتی "دی ان ای" این رژیم را هم می‌داند و در بیشتر مواقع، ایرانی‌ها برای شناخت رژیم صهیونیستی از او و حزب الله کمک می‌گیرند.

برگزاری انتخابات محلی جنجالی در روسیه

روس‌ها امروز(یکشنبه) برای انتخاب ۱۶ رئیس منتطقه‌ای و قانونگذاران مجلس قانونگذاری در ۱۳ منطقه فدرال روسیه به پای صندوق‌های رای رفتند. به علاوه در این انتخابات قانونگذاران مجلس عوام پارلمان، دوما، در چهار منطقه تک کرسی انتخاب می شوند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، در کل ۲۲ مرکز دولتی اعضای شوراهای شهری و سه مرکز استانی رئیس شهرداری را در این انتخابات برمی‌گزینند.

انتظار می رود ۵۶ میلیون روس واجد شرایط در این انتخابات شرکت کنند. ساکنان مسکو قانونگذاران برای پارلمان شهری را انتخاب خواهند کرد.

در کل ۲۳۳ کاندیدا در این رقابت‌ها شرکت دارند که ۱۷۱ تن نماینده حزبی و ۶۲ تن کاندیدای مستقل هستند.

به نوشته پایگاه فرانس ۲۴ با وجود آنکه امروز قرار است انتخابات شهرداری‌ها و شوراهای شهر برای شهرهای سراسر روسیه برگزار شود، اما توجه ویژه‌ای صرف انتخابات شورای شهر مسکو شده است.

در روزهای گذشته مقام‌های روسیه تعدادی از نامزدهای انتخاباتی مستقل این انتخابات و حامیانشان را بازداشت کرده و به زندان انداخته‌اند و همین طور نامزدی تعدادی از آن‌ها نیز از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه ملغی شده است.

برکناری وزیر انرژی عربستان سعودی

پادشاه عربستان طی حکمی در ساعات پایانی شب گذشته خالد بن عبدالعزیز الفالح وزیر انرژی این کشور را از پستش برکنار کرد و به جای او پسرش را در این پست گذاشت؛ اقدامی که با مقدمات اخیر چیده شده از سلب اختیاراتش در زمینه صنعت و معدن و نیز کنار گذاشتن او از هیئت مدیره شرکت "آرامکو" دور از انتظار نبود.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، به موجب این حکم عبد العزیز بن سلمان به عنوان وزیر انرژی جدید و به جای الفالح منصوب شد.

وزیر جدید انرژی عربستان متولد ۱۹۶۰ و پسر چهارم ملک سلمان بن عبدالعزیز بوده و مادرش سلطانه دختر ترکی السدیری است. او برادر فهد بن سلمان، احمد بن سلمان، سلطان بن سلمان، فیصل بن سلمان و خصه دختر سلمان است.

خالد الفالح

عملیات پهپادی جدید انصارالله علیه عربستان سعودی

جنبش انصارالله یمن شب گذشته از انجام حملات پهپادهای بمب‌گذاری شده به اهدافی در منطقه عسیر در جنوب غرب عربستان خبر داد.

بر اساس گزارشی از سایت شبکه المیادین، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به انصارالله اعلام کرد، یگان پهپادی ارتش یمن عملیات هجومی را به هدف نظامی مهمی در خمیس مشیط با چند پهپاد قاصف کی ۲ ترتیب داد.

وی افزود، این پهپادها با دقت بالا به اهداف خود برخورد کردند.

شاید بوریس جانسون دادگاهی شود

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس با هشدار درباره احتمال دادگاهی شدن و به زندان رفتن در صورت سرپیچی از قانون جدید مرتبط با بریگزیت روبرو شده است.

بر اساس گزارشی از شبکه خبری بی بی سی، قانون جدیدی که مجالس عوام و اعیان بریتانیا آن را به تازگی تصویب کردند بوریس جانسون را موظف می‌کند که برای تمدید مهلت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به بروکسل برود تا از خروج بدون توافق این کشور در ۳۱ اکتبر جلوگیری کند.

اما جانسون که از مدافعان سرسخت بریگزیت است بارها گفته که مصمم است بریتانیا را روز ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج کند؛ چه با توافق و چه بی‌توافق. او حتی گفته "حاضر است در ته گودالی جان بکند" اما از اتحادیه اروپا درخواست تمدید مهلت برای بریگزیت نکند.

همزمان کارشناسان حقوقی به نخست‌وزیر بریتانیا هشدار داده‌اند که اگر از قانون جدید مربوط به بریگزیت سرپیچی کند احتمال دارد که حتی با مجازات زندان روبرو شود.

در همین حال، چندین نماینده پارلمان بریتانیا یک تیم حقوقی تشکیل داده‌اند و می‌گویند اگر لازم شود آماده‌اند که اگر بوریس جانسون از اجرایی کردن قانون جدید طفره رود او را به دادگاه بکشند.

در حالی که قانون جدید مصوب پارلمان جانسون را موظف کرده برای ممانعت از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا با رهبران این اتحادیه گفت‌وگو کند، جانسون می‌گوید مردم کشورش به وضوح (از طریق همه پرسی سال ۲۰۱۶) خواستار ترک اتحادیه اروپا هستند و درخواست تمدید مهلت این خروج از نظر او "بی معناست".

جانسون که از زمان ورود به دفتر نخست‌وزیری همه طرح‌هایش در پارلمان شکست خورده و به این لحاظ رکورد جدیدی در تاریخ سیاسی بریتانیا به ثبت رسانده حتی خواستار برگزاری انتخابات پیش از موعد در میانه ماه اکتبر آینده شده بود، اما پارلمان با این درخواست هم مخالفت کرد.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر گفته حزب او به دنبال اقدام قانونی علیه جانسون نیست، اما از "فعالیت‌ها در این رابطه آگاه است و در این رابطه بحث و گفت‌وگو کرده و آماده" است.

کوربین همچنین گفته "وقتی قطعی شد که در ۳۱ اکتبر بدون بریگزیت توافق صورت نخواهد گرفت" حزب کارگر با برگزاری انتخابات سراسری موافقت خواهد کرد.

اردوغان: اتحادیه اروپا دست بجنباند

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد: مساله "پاکسازی" شرق فرات از "سازمان‌های تروریستی" طی هفته‌های آتی حل خواهد شد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در جریان سخنرانی خود در نشست "حزب عدالت و توسعه" در استان "اسکی شهر" دوباره خاطرنشان کرد: اگر اتحادیه اروپا به قول خود عمل نکند ترکیه هیچ راهی ندارد که درهای خود را باز کند. ما قبلا هم گفتیم که به تنهایی نمی‌توانیم بار این مشکل را که از ادلب شروع شده به دوش بکشیم.

وی اظهار کرد: ترکیه تاکنون حدود ۴۰ میلیارد دلار برای آوارگان هزینه کرده در حالیکه حمایت‌های اتحادیه اروپا از ترکیه در این زمینه تنها ۳/۳۴ میلیارد دلار بوده است حال بگویید ترکیه چگونه می‌تواند بار چهار میلیون آواره را به تنهایی تقبل کند، ما در نظر داریم یک میلیون نفر را در منطقه امن بعد از پاکسازی سکونت دهیم. ترکیه در حال حاضر میزبان ۳/۶ میلیون آواره سوری است.

اردوغان همچنین تصریح کرد: در حال حاضر مساله "پاکسازی" شرق فرات از "سازمان‌های تروریستی" از اولویت‌های آنکارا و ظرف‌ هفته‌های آتی مشخص می‌شود.

استعفای وزیر کار انگلستان در اعتراض به برگزیت

وزیر کار و امور بازنشستگی انگلیس در اعتراض به نحوه رسیدگی نخست وزیر این کشور به موضوع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از دولت و حزب حاکم محافظه‌کار استعفا کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، امبر رود، وزیر کار و امور بازنشستگی انگلیس که پیشتر به عنوان وزیر کشور نیز خدمت کرده و در رفراندوم ۲۰۱۶ میلادی به ماندن در اتحادیه اروپا رای داده بود، گفت: برکناری قانونگذاران شورشی که شامل نوه وینستون چرچیل رهبر دوران جنگ انگلیس و دو تن از وزرای سابق دارایی می‌شود، در حقیقت حمله‌ای به نجابت، شایستگی و دموکراسی است.

وی در صفحه توییتر خود نوشت: من از کابینه استعفا کرده‌ام و تسلیم تازیانه حزب محافظه‌کار شدم.

امبر رود در ادامه گفت: نمی‌توانم تحمل کنم که محافظه‌کاران میانه‌روی خوب و وفادار اخراج شوند. من با نخست وزیر صحبت کردم و رئیس انجمن هم توضیحات بیشتر را ارائه خواهد کرد.

مو سفیدان هنگ کنگ دست به دامن ترامپ شدند

تظاهرکنندگان هنگ‌کنگی در ادامه اعتراضات ماه‌های اخیرشان قصد دارند امروز (یکشنبه) به سمت سفارت آمریکا در این دولت‌شهر راهپیمایی کنند تا به این ترتیب حمایت‌های بین‌المللی بیشتری را به اعتراضات‌شان جلب کنند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، تظاهرات امروز در حالی برگزار می‌شود که این معترضان روز شنبه در اقدامات اعتراضی خود تلاش کردند تا حمل و نقل به مقصد و از مبدأ فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ را مختل کنند اما پلیس با آن‌ها مقابله کرد.

راهپیمایی برنامه‌ریزی شده امروز از مبدأ یک پارک مرکزی در هنگ کنگ به مقصد سفارت آمریکا در حالی برگزار می‌شود که شب گذشته مجددا درگیری‌هایی بین پلیس هنگ کنگ و معترضان مخالف دولت این منطقه رخ داد.

چند روز پیش دولت هنگ کنگ خبر از لغو لایحه مناقشه‌برانگیز مجاز کردن استرداد مظنونان قضایی از این دولت‌شهر به چین داد؛ لایحه‌ای که مطرح شدن آن جرقه اعتراضات ماه‌های اخیر را در چند ماه پیش زد.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه خود برای اعلام توصیه‌های سفر به شهروندان این کشور پکن را متهم به دست زدن به یک کمپین تبلیغاتی و  متهم ساختن آمریکا به دامن زدن به ناآرامی‌های هنگ کنگ کرد و در عین حال عنوان ساخت که شهروندان و پرسنل سفارت آمریکا در هنگ کنگ هدف این کمپین تبلیغاتی چین هستند و از آن‌ها خواست حداکثر احتیاط را به خرج دهند.

تماس تلفنی مکرون و ملک سلمان

ولیعهد عربستان با رئیس جمهوری فرانسه در جریان گفت‌وگویی تلفنی به بررسی روابط دوجانبه و وضعیت خاورمیانه پرداخت.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در جریان گفت‌وگوی تلفنی که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با او برقرار کرده بود درخصوص همکاری استراتژیک میان دو کشور، تحولات خاورمیانه و تلاش‌ها برای برقراری امنیت و ثبات در منطقه به بحث و تبادل‌نظر پرداخت.

این تماس تلفنی در پی درخواست‌های سازمان‌های غیردولتی فرانسه در زمینه توقف فروش سلاح به عربستان به دلیل نقشش در یمن صورت گرفت.

پیشتر تیم کارشناسان سازمان ملل گزارشی را تهیه کرد که در آن از دست داشتن کشورهای غربی از جمله فرانسه در جنایات جنگی در یمن و حمایت از ائتلاف عربی تحت امر عربستان سخن می‌گفت. این در حالی است که ائتلاف سعودی این گزارش را رد و آن را "جانبدارانه" توصیف کرد.

در همین راستا، وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که صادرات تسلیحات فرانسوی تحت نظارت و کنترل شدید بوده و مجوز صادرات تسلیحات با احترام کامل به تعهدات بین‌المللی پاریس صادر شده است.

ماکرون و ولیعهد عربستان

وزیر خارجه فرانسه: راه مذاکره با ایران همچنان باز است

وزیر خارجه فرانسه گفت: با وجود کاهش تعهدات بیشتر ایران از توافق هسته ای، همچنان کانال گفت وگو با این کشور باز است.

«ژان ایو لو دریان» روز یکشنبه در گفت وگو با شبکه خبری «سی نیوز» با اعلام این مطلب افزود: ایران باید از این نوع اقدام هایی که مانع روند کاهش تنش ها در مساله هسته ای می شود، خودداری کند.

وی افزود:‌ تصمیم ایران برای کاهش بیشتر تعهدات خود در قبال توافق هسته ای ۲۰۱۵ قابل برگشت است و فرانسه همچنان گفت و گوها را دنبال خواهد کرد تا ایران را به طور کامل به توافق برگرداند.

لودریان تصریح کرد:‌ اقداماتی که(ایرانی ها) انجام داده اند منفی است اما قطعی نیست. آنها می توانند برگردند و مسیر گفت وگو هنوز باز است.

وی همچنین در مورد برگزیت گفت: یک بن بست در این مورد وجود دارد و انگلیسی ها باید آنچه را که بدنبال آن هستند به ما بگویند.

گفت‌وگوی مقامات ارشد نظامی آمریکا و ترکیه

رئیس ستاد کل ارتش ترکیه با ژنرال جوزف دانفورد، همتای آمریکایی خود درباره منطقه امن در شمال سوریه به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی در روز یکشنبه، ژنرال یاشار گولر رئیس ستاد کل ارتش ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با ژنرال جوزف دانفورد، همتای آمریکایی خود بر ضرورت ایجاد هرچه سریع‌تر منطقه امن در شمال سوریه تاکید کرد.

وزارت دفاع ملی ترکیه طی مطلبی در صفحه رسمی خود در توئیتر اعلام کرد: ژنرال یاشار گولر در این مکالمه تلفنی نظرات و انتظارات معلوم ما درباره موضوع ایجاد منطقه امن در شرق رود فرات در سوریه را بیان داشته و تاکید کرد که این منطقه باید بدون اتلاف وقت ایجاد شود.

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه نیز روز جمعه ۱۵ شهریور گفت که گشتزنی مشترک نیروهای این کشور و آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه از روز یکشنبه آغاز می‌شود.

به گزارش دیلی صباح، وی با بیان اینکه ترکیه و آمریکا اجماعی کلی در مورد گشتزنی مشترک در شمال شرق سوریه دارند، اظهار داشت: ما انتظار داریم فعالیت‌هایی که در این زمینه تعیین شده است، با نظم مشخصی ادامه پیدا کند.

اتحاد استان جنوبی یمن علیه عناصر نظامی امارات

قبایل یک استان جنوبی یمن با صدور فراخوانی، خواستار برگزاری تظاهرات علیه امارات و شبه‌نظامیان تحت امر آن در جنوب یمن شدند.

درگیری‌های نیابتی امارات و عربستان در جنوب یمن با وجود تلاش ائتلاف سعودی برای پایان آن، همچنان ادامه دارد.

در همین ارتباط، قبایلی در جنوبی در حمایت از دولت متحد عربستان سعودی (دولت عبد ربه منصور هادی) با صدور بیانیه‌ای خواستار مقابله با عناصر وابسته به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) متحد امارات، شدند.

کد خبر 388873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.