تنها گریستن بر مصائب امام حسین(ع) را انتخاب کرده‌ایم

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شورای اسلامی شهر وظیفه‌ای جز بیان و چاره اندیشی و برداشتن گام در راستای حل مشکلات جامعه ندارد و بی شک این بیان از سر دلسوزی برای کشور و اصلاح امور در راه اعتلای آن است و شیوه پرداختن به آن را می‌توان در سیره ائمه اطهار (ع) جست‌وجو کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن صبح امروز (یکشنبه) در نود و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری امام حسین(ع) اظهار کرد: از زمانی که قیام امام حسین(ع) اتفاق افتاد، سؤالاتی در میان مردم مطرح بوده که انگیزه اصلی امام (ع) از اقدام به چنین کاری چه بوده؟ آیا دعوت کردن کوفیان سبب قیام امام حسین(ع) شد یا دعوت کوفیان پس از اقدام امام (ره) به خروج از مکه بوده است؟ آیا دستیابی به حکومت، علت اصلی و این اقدام بوده یا ایجاد اصلاحات و تغییرهای محدود در ساختار حکومت اسلامی هم می‌توانست هدف امام (ع) را تأمین کند؟

وی با بیان اینکه چنین پرسش‌هایی هر کدام ناشی از نگرش‌ها و دیدگاه‌های افراد است، افزود: یکی از علل فزونی پرسش‌ها و دیدگاه‌ها درباره فلسفه قیام بی‌نظیر حضرت را باید در پیچیدگی خاص اهداف این نهضت جست‌وجو کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: علی شریعتی در بیان دیدگاه‌هایش درباره عاشورا معتقد است هر انسانی، هم‌چون حسین در هر عصر و هر زمانه‌ای باید در مقابل ظلم ایستادگی کند؛ او به واقعه عاشورا نگاهی دست نیافتنی ندارد و باور دارد هر انسانی در هر عصری باید در مقابل ظلم ایستاده و همچون حضرت زینب (س) بر راه خود استوار باشد.

وی با اشاره به این جمله امام حسین(ع) که "آیا کسی هست که مرا یاری کند؟" ادامه داد: آنها که تن به هر ذلتی می ‌دهند تا زنده بمانند، مرده‏‌های خاموش تاریخ هستند؛ آیا کسانی که سخاوتمندانه با حسین(ع) به قتلگاه خویش آمده ‌اند و مرگ خویش را انتخاب کرده ‌اند درحالی که صدها گریزگاه برای ماندنشان بود و صدها توجیه شرعی و دنیوی برای زنده ماندنشان بود توجیه و تأویل نکرده‌اند و مرده‏‌اند؟ اینها زنده هستند یا آنها که برای ماندن‏شان تن به ذلت و پستی، رها کردن حسین(ع) و تحمل کردن یزید دادند، کدام هنوز زنده‌اند؟

روشن اضافه کرد: واقعیت آن است که ما انسان‌های پس از عاشورای حسینی هم چون بنی اسد پس از مرگ اباعبدالله(ع) و یارانش گریستن را انتخاب کرده‌ایم و به راستی که آسان‌ترین کارهاست بی آنکه از فرهنگ عاشورا درس بیاموزیم.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) برای اصلاح امور جامعه مسلمانان قیام کرده، خاطرنشان کرد: همواره تحریف و بدعت گذاری و دور کردن ما از فلسفه اصلی حرکت امام حسین به مدینه و سپس واقعه کربلا در جریان است اما در شرایط فعلی به نظر می آید در صورتی می توانیم خود را حسینی بنامیم که با الگو گرفتن از هریک از یاران امام حسین(ع) به شرایط امروز جامعه بنگریم و هریک در روابط خود با اشخاص و در ارتباط با یکدیگر و در جامعه برای اصلاح امور و کاستن از مشکلاتی که گریبانگیر ماست گامی برداریم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: ایران امروز با انواع مختلفی از مشکلات از جمله فساد مالی، مشکلات اخلاقی، آسیب‌های اجتماعی، معضلات فرهنگی و مشکلات اقتصادی رو به روست و نماینده مردم در شورای اسلامی شهر وظیفه‌ای جز بیان و چاره اندیشی و برداشتن گامی در راستای حل مشکلات جامعه ندارد و بی شک این بیان از سر دلسوزی برای کشور و اصلاح امور در راه اعتلای آن است و شیوه پرداختن به آن را می‌توان در سیره ائمه اطهار(ع) جست‌وجو کرد.

کد خبر 388826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.