مهارت هایی را که باید در دوران پیش از دبستان به کودکان بیاموزیم

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری آموزش های مورد نیاز به کودکان در دوران پیش از دبستان را تشریح کرد.

نرگس عطریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت نوع آموزش در دوران پیش از دبستان اظهار کرد: بایستی خانواده آگاه باشد که آنچه در مقطع ابتدایی اتفاق می افتد قرار نیست در دوره پیش از دبستان و قبل از ورود کودک به ابتدایی اتفاق افتاده باشد.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف اصلی دوران ابتدایی یادگیری خواندن و نوشتن است، کپی برداری از فعالیت‌های دوره ابتدایی و آموختن مهارت حساب کردن، خواندن و نوشتن قبل از دوران دبستان عاملی آسیب زا است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: کودک قبل از مقطع ابتدایی از لحاظ رشد مغزی و جسمانی آمادگی کامل برای یادگیری خواندن و نوشتن ندارد و یادگیری این موارد اقتضای سنی او نیست.

به گفته عطریان، والدینی که در منزل به طور شتاب زده خواندن ‌و ‌نوشتن را قبل دوره ابتدایی به صورت غیر اصولی به فرزند می آموزند، باعث می‌شود دانش‌آموز که با هوش بوده و قبلا این موارد را آموخته در دوره ابتدایی در کلاس درس دچار اختلال خستگی و دلزدگی از درس خواندن شده و شیطنت و تخریب‌ها را مرتکب شود.

وی  تاکید کرد: بعد از مدتی دانش آموز باهوش در روند آموزشی کلاس درس اختلال ایجاد می کند و به طور یقین بسیاری از آموزگاران او را به عنوان عامل بیش فعال کلاس محسوب می کنند.

تفاوت یادگیری دانش آموز قبل از دوره دبستان

متخصص ‌حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری گفت: در حقیقت دوره قبل از ورود به دبستان اقتضائات سنی و فلسفه خود را دارد و فلسفه یادگیری دانش آموز در دوره ابتدایی با قبل از آن متفاوت تر است.

وی اضافه کرد: ‌باید باور دشته باشیم که دوره پیش از دبستان دوره ای بسیار نفیس و برخوردار از فلسفه ای عمیق است و نباید اساس برنامه ریزی والدین ایجاد مهارت خواندن و نوشتن در کودک باشد.

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری معتقد است کودک قبل از دبستان باید به جای یادگیری مهارت خواندن، نوشتن و حساب کردن بایستی توانمندی هایی شکل بگیرد که به عنوان عوامل پیش نیاز یادگیری و دوره ابتدایی است و ایجاد مهارت، دقت و تمرکز در دانش آموز از مهم ترین موارد است.

وی تاکید کرد: والدین بایستی خوب گوش دادن، نگاه کردن با دقت، تحمل نشستن های طولانی مدت به همراه دقت و تمرکز کردن در سر کلاس به کودک قبل از ورود به دبستان بیاموزند و برخوداری از این موارد موجب می شود که دانش آموز در ماه های اول کلاس درس یادگیری خوبی داشته باشند.

عطریان با اشاره به اینکه مهارت دقت و تمرکز در دانش آموز اکتسابی است، اظهار کرد: والدین می توانند این مهارت را در کودکان ایجاد کنند تا با درک، فهم و تفکر به ‌درس خواندن بپردازند.

این متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری خاطرنشان کرد: می‌طلبد والدین برای افزایش دقت در بین دانش آموزان برنامه ریزی برای آموختن چند مهارت در آنها را داشته باشند. ایجاد دقت دیداری و شنیداری، دقت در حافظه کوتاه مدت و بلند مدت و هماهنگی حرکات در بین کودکان ضروری است ‌و اینکه و اینکه همه هوش و اعضای بدن و حواس آنها در اختیار یادگیری قرار گیرد.

ابعاد رشد کودک مختلف است 

وی ادامه داد: دوران ابتدایی ‌در اصل شبیه سازی و آماده کردن کودک برای پذیرش نظام آموزشی نظام مند و رسمی است.  رشد کودک ابعاد مختلفی دارد و مواردی از آن در منزل قابل اجرا است و ابعادی هم در خانه به دست آوردنی نیست و بایستی کودک در فعالیت‌های گروهی شرکت کند و با جامعه پذیری این مهارت‌ها را بیاموزد.

عطریان با بیان اینکه دانش آموز برای دقت و تمرکز در یادگیری نیازمند خانواده‌ای سالم ‌و منسجم است، افزود: کودک با بودن آرامش در خانواده و به دور از تشویش ذهنی، کشمش و درگیری والدین می تواند برای افزایش یادگیری ها در کلاس درس آماده شود.

وی یادآور شد: آموختن مهارت‌هایی مثل بازی‌های متفاوت هوشی، مچاله کردن کاغذهای باطله، گرفتن مداد در دست و داشتن فعالیت گروهی ‌به همراه نشاط اجتماعی ‌برای دانش آموزان قبل از دبستان لازم است.

این متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری اظهار کرد: انجام فعالیت هایی مثل مثل داستان های فکری مهارت پیش نیاز دوران ابتدایی است که باعث رشد تفکر و آموزش خواندن نوشتن در دانش آموز قبل از دبستان می شود. علاوه بر این موارد نقاشی کردن در دوران کودکی بسیار کمک کننده بوده و تخلیه ذهنی اتفاق می افتد.

وی اضافه کرد: این اتفاق قابلیت درک، ‌توضیح و نمودار سازی مغز را ایجاد می کند و فعالیت هایی مثل نقاشی، نمایش و داستان می تواند به یادگیری بچه ها در دوران ابتدایی کمک کند.

عطریان معتقد است که آموزش زبان انگلیسی و آموزشهای علمی آکادمیک برای بچه ها بهتر است که بعد از خواندن و نوشتن اتفاق بیفتد تا این آموزش‌ها اختلال در یادگیری زبان فارسی ایجاد نکند. در دوره قبل از ابتدایی تقویت حافظه و ورود اشعاری که لغات را به حافظه کودک وارد کند، مناسب هستند .

وی خاطرنشان کرد: متخصصین تعلیم و تربیت معتقدند که اتفاقات خوب دوران کودکی و بازیگوشی ‌و داشتن لحظات شیرین تجربیات کودکی ارتباط مستقیمی با ایجاد مهارت ها و استقلال در دوران بزرگسالی دارد. در واقع شکل گیری مناسب دوره کودکی باعث پذیرش مسئولیت ها در دوران بزرگسالی می شود.

کد خبر 388816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.