عاشورا پیام‌آور آزادگی و نقد قدرت

اظهارات روزگذشته بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، حرکت نکردن جریان‌های سیاسی در کشور به سمت تحزب وسبک های جدید و متفاوت مداحی در راه اشاعه فلسفه راستین عاشورا؛ برخی از مهمترین عناوین مطرح شده در روزنامه‌های امروز _ یکشنبه ۱۷ شهریورماه _ کشور هستند.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، درصفحه نخست امروز خود از انعکاس اظهارات روزگذشته بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی خبر داده و در تیتر خود نوشته است: «چهاراقدام گام سوم» ایران در نخستین گام اعلام کرد دیگر به محدودیت ذخیره اورانیوم غنی‌شده (سقف ۳۰۰ کیلوگرم) پایبند نیست و در گام دوم نیز از سقف تعیین‌شده برای سطح غنی‌سازی اورانیوم (۳.۶۷ درصد) عبور کرد و به ۴.۵ درصد رساند.

بهروز کمالوندی روز گذشته در یک نشست خبری با تشریح سومین اقدام تلافی‌جویانه ایران در مواجهه با کم کاری طرف‌های برجام گفت: «اولین اقدام ما این بود که از روز جمعه تولید مواد غنی شده از زنجیره‌های تحقیقاتی و عدم اخلاط را شروع کردیم و امروز این روند به آژانس اعلام شده است.»

کمالوندی افزود: «دومین اقدام ایران این است که اکنون گازدهی ماشین IR۶s که قرار بود از ابتدای سال یازدهم برجام گازدهی شود، شروع کردیم. مورد سوم، راه‌اندازی زنجیره ۲۰ تایی ماشین IR۴ است که آن هم قرار بود از ابتدای سال یازدهم انجام شود که الان آن را انجام می‌دهیم و چهارمین اقدام در گام سوم این است که قرار بود گازدهی به زنجیره ۲۰ تایی ماشین IR۶ را دو ماه دیگر آغاز کنیم که آن را نیز از حالا شروع کردیم.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به ‌اینکه آیا در گام بعدی ایران بحث توقف اجرای پروتکل الحاقی و غنی‌سازی ۲۰ درصد وجود دارد؟ گفت: «ما فهرستی از اقدامات مختلف را به شورای عالی امنیت ملی ارائه کردیم و در آن فهرست خروج از ان پی تی هم دیده شده بود اما بعداً سازمان انرژی اتمی در آن فهرست تجدیدنظر کرد و گفتیم حداقل این توصیه سازمان انرژی اتمی نیست اگر در جایی و سطوح بالای کشور می‌خواهند برای این کار تصمیم بگیرند اما بحث‌های فنی ما در حال به اتمام رسیدن است. در فردو و حوزه نظارت‌ها اقداماتی باقی مانده که البته نگاه سازمان در حوزه نظارت‌ها مخصوصاً پادمانی این نیست که در این فعالیت‌ها تغییری دهیم و بهانه به طرف مقابل و دشمن بدهیم که ایران کار خلافی را انجام می‌دهد. بنابراین گام‌های بعدی شاید از حیث فنی کمتر باشد. اما فعالیت‌های فردو برای گام‌های بعدی مد نظر می‌تواند باشد.»کمالوندی افزود: «ما الان به غنی‌سازی ۲۰ درصد نیازی نداریم و ترجیح ما این است که اول ذخایر ۴.۵ درصد را به اندازه کافی برسانیم و بعد سراغ ۲۰ درصد برویم.» سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره تولید سانتریفیوژها و اقدامات دیگر گفت: «فعلاً تولید ماشین‌های سانتریفیوژ بر اساس نیاز تحقیق و توسعه ماست. اکنون ۵۰۶۰ تا در نطنز داریم و ۱۰۴۴ تا در فردو. ممکن است در گام‌های بعدی به پایان موضوعات فنی برسیم. با توجه به انجام مذاکرات بازطراحی اراک در همکاری با چینی‌ها و ۱+۴ قصد نداریم به سمت رآکتور قدیمی برگردیم.»

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود از بررسی حرکت نکردن جریان‌های سیاسی در کشور به سمت تحزب خبر داده و در تیتر نوشته است: « لزوم عبور از شخص به حزب» روزنامه ابتکار در ادامه این مطلب آورده است: نبود تحزب در کشور بارها مورد نقد و بحث کارشناسان سیاسی در کشور قرار گرفته است. دو جریان اصلی اصلاح‌طلب و اصولگرا هردو به نوعی از نبود محوریت یک حزب قدرتمند با معیارهای تجربه شده در جوامع پیشرفته ضربه خورده‌اند. طی چند ماه گذشته و البته در سالی که قرار است انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شود، در خصوص میزان مشارکت مردم و نحوه حضور آن‌ها در انتخابات با توجه به سرخوردگی‌هایی که از عملکرد منتخبان خود دارند تحلیل‌های متنوعی ارائه شده است. اما آیا در همین فرصت چند ماهه می‌توان سپهر سیاسی کشور را به سمت نظم حزبی هدایت کرد؟ بدون تردید روند دموکراسی در کشورهای توسعه‌یافته از تجربه‌های شکست خورده و یا پیروز شده‌ای عبور کرده است تا امروز علی‌رغم ضعف‌های‌شان بتوانند پاشنه کنش‌های سیاسی‌شان را بر در نظم حزبی بچرخانند. با این حال حتی در انتخابات مجلس گذشته که مردم رای‌شان را به صورت حزبی و به یک لیست واحد دادند اما از فردای انتخابات ساز جدایی برخی از نمایندگان از لیست امید زده شد تا نشانه‌های ضعف در عملکرد حزبی از همان ابتدا خود را نشان دهد. گو اینکه مردم جلوتر از جریان‌های سیاسی با کنش انتخاباتی خود به لزوم وجود یک احزاب قدرتمند در کشور تاکید کردند. اما درنهایت هیچ اقدام موثری جهت اصلاح در رویکرد حزبی هر دو جریان سیاسی ایجاد نشد. کما اینکه این لزوم با توجه به نحوه حضور مردم در چند انتخابات گذشته به طرف اصلاح‌طلبان بیشتر احساس می‌شد. اما متاسفانه همچنان روش و منش غیر حزبی و شخص محوری دنبال شد.

روزنامه مردم سالاری، صفحه نخست امروز خود امروز را به اظهارات مصطفی کواکبیان در جمع عزاداران امام حسین(ع) در حسینیه هیدجی‌های کرمانی مقیم تهران اختصاص داده و در تیتر نوشته است: «بدون مقابله جدی با منکر فساد اقتصادی به رونق تولید نخواهیم رسید». وی با اشاره به روایاتی از امام حسین(ع)، احیای شریعت نبوی(ص)، اقامه عدالت علوی(ع)، ظلم ستیزی، برپایی امر به معروف و نهی از منکر، در امنیت قرار گرفتن مظلومان و به سامان کردن نابسامانی‌ها را از مهمترین اهداف سیدالشهدا(ع) دانست و اظهار داشت؛ متاسفانه در برخی مجالس عزاداری می‌بینیم صرفا به شور حسینی توجه می‌شود و چندان از شعور حسینی خبری نیست.
وی اشعار سطحی، نوحه‌های بی‌محتوا، بالا و پائین پریدن‌های برخی مداحان کم مایه، ریاکاری، ظاهرسازی، عوام‌فریبی، خرافه‌گرایی، صداهای عجیب و غریب و امثال این اقدامات برای پرشور کردن مجالس محرم را برخلاف اهداف قیام امام حسین(ع) دانست و گفت: متاسفانه گاهی صداوسیما نیز به این گونه اقدامات به بهانه پرشور جلوه دادن مجالس عزاداری دامن می‌زند! در حالی که دستیابی به شعور حسینی باید مقدم برشور عزاداری در مجالس محرم باشد.نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر را نباید در مسائل بسیار جزیی همچون آستین کوتاه پسران و چند خال موی دختران تقلیل بدهیم گفت: اقامه معروف‌های مهم و مطالبات مردم برای تحقق عدالت و مقابله با منکرهای بزرگ سیاسی و اقتصادی را اولویت بدهیم.عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بدعهدی آمریکا و ترامپ گفت: مقابله با تحریم آمریکا را جدی بگیریم اما بدانیم برای رسیدن به رونق تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی مقابله با منکر فساد اقتصادی بسیار مهم است و رشوه و اختلاس حتما از منکرات پیش پا افتاده جزیی مهم‌تر است.

روزنامه همدلی، صفحه نخست امروز خود را به بررسی سبک جدید و متفاوت مداحی در راه اشاعه فلسفه راستین عاشورا  اختصاص داده و درتیتر نوشته است: «عاشورا پیام‌ آور آزادگی و نقد قدرت» روزنامه همدلی در ادامه توضیح داده است: قرن‌ها از محرم سال ۶۱ هجری قمری می‌گذرد؛ سالی که واقعه عاشورا به عنوان یکی از غم‌انگیزترین وقایع تاریخی- مذهبی در آن رخ داد. از آن سال به بعد در این ایام دوستداران و علاقمندان امام حسین (ع) در کشورهای مختلف به فراخور زمان و مکان برای پاسداشت شهادت این امام و زنده نگه داشتن پیام عاشورا مراسم عزاداری برگزار می‌کنند. 
مردم کشور ما نیز به دلیل ارادت به اهل بیت و خاندانش هیچ گاه نتوانستند در مورد واقعه عاشورا بر احساسات جوشان‌ خود سرپوش بگذارند و بر این مصیبت نگریند، بنابراین عزاداری امام حسین (ع) که اززمان صفویان به بعد در ایران نسبت به سال‌های قبل از آن پررنگ‌تر شد، آن چنان در میان مردم ریشه دواند که تبدیل به یکی از عناصر بنیادین فرهنگی کشور ما شد.
عزاداری در ایام عاشورا مانند هر پدیده دیگری دارای آداب خاصی است. آدابی که در این چند سال اخیر آنقدر دستخوش تغییرات شده است که می‌توان آن را نه «تغییر» بلکه «تحریف» و حتی به «آفت» تعبیر کرد. در گذشته و در عزاداری‌های سنتی اشعار مداحی بسیار بامعنا حول محور انتقال پیام عاشورا و شعور حسینی را شاهد بودیم، اما امروز شعور حسینی در سایه شور حسینی قرار گرفته است، به نحوی که بسیاری از مداحان در مداحی خود شور می‌گیرند، اما شوری که فقط هیاهویی تو خالی است و هیچ پیامی خاصی به همراه ندارد.
سالهاست به جای اینکه روی پیام عاشورا تمرکز کنیم روی سبک‌های عزاداری متمرکز شدیم، و به جای توجه به نوحه و محتوا به ابزار و وسایل توجه کردیم. 
صرف‌نظر از نگاه کاسب‌کارانه برخی از مداحان به مداحی، بارها مشاهده شده است، افرادی که به دنبال به روز کردن و مدرن شدن مداحی بودند، اشعار مذهبی را روی ملودی و ریتم آهنگ‌های لس‌آنجلسی و پاپ تنظیم می‌کردند تا این گونه آیین عزاداری امام حسین (ع) نیز از قافله عقب نماند. در این میان برخی دیگر علاقمند بودند به جنبه حزن انگیز واقعه کربلا بیشتر تمرکز کردند. بنابراین در مداحی‌ها و اشعار خود به جای ارزش نهادن به قیام بزرگ عاشورا آن چنان امام حسین و یارانش را ناتوان و قابل ترحم جلوه دادند که قدرت و ازخودگذشتگی بازیگران میدان کربلا در سایه این حجم از حزن و اندوه گم شد. عده دیگری از تریبون‌ مداحی استفاده سیاسی کرده و اهداف جناح سیاسی خاصی را پیگیری می‌کردند، به نحوی که برخی از مداحان در مداحی‌های خود آن چنان پا را فراتر گذاشتند که حتی به تهدید فیزیکی برخی از مسئولان نیز کشیده شد.قمه‌زنی‌ها و به گردن خود زنجیر بستن‌ها و حرکات اینچنینی نیز آفت دیگری است که این سال‌ها بر این مراسم سایه انداخته است. این خرافات قدیم و جدید نه تنها با روح عزاداری امام حسین (ع) همخوانی ندارد، بلکه با فلسفه قیام امام حسین(ع) نیز تعارض آشکار دارد و عزاداری امام حسین را از اهداف اساسی خود دور کرده است. این گونه تحریفات حتی می‌تواند در انتقال پیام عاشورا و همچنین بر شناخت مردم دیگر کشورها از واقعه عاشورا تاثیر منفی بگذارد. 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود از بررسی نظام اقتصادی کشورهای منطقه‌ی اسکاندیناوی خبر داده  و در تیتر یک خود نوشته است: «افسانه سوئد سوسیالیستی» روزنامه دنیای اقتصاد در توضیح این عنوان آورده است: اقتصاد امروز سوئد سوسیالیستی است؟ آیا دستاوردهای رفاهی این کشور در پرتو نزدیکی به این مکتب حاصل شده است؟ احتمالا برای برخی پاسخ این سوال به حدی بدیهی باشد که واکاوی را لازم نمی‌دانند. از این منظر سوئد بهشت سوسیالیست‌های دنیا به حساب می‌آید. البته سوئد در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی به سیاست‌های سوسیالیستی گرایش داشت. اما اجرای این سیاست‌ها آنچنان عجیب بود که صدای بسیاری از طرفداران حزب سوسیال دموکرات را نیز در آورده بود؛ طرفداران معروفی از جمله برگمان، کارگردان معروف سینما که در اعتراض به این سیاست‌ها از سوئد مهاجرت کرد. یکی دیگر از نقاط عطف اجتماعی در تاریخ سوئد تظاهرات ۹۰ هزار نفری مردم در خیابان‌های استکهلم بود. با کُند شدن حرکت اقتصاد سوئد در دهه ۸۰ و بحرانی شدن اوضاع در ابتدای دهه ۹۰ اقتصاد سوئد با اجماعی سیاسی به سمت آزادسازی تغییر مسیر داد. کاهش مداخله دولت، خصوصی‌سازی بخش آموزش و بهداشت و صندوق‌های بازنشستگی قدم‌های بزرگی بودند که دولت سوئد به سمت اقتصاد آزاد برداشت. این تغییر مسیر هم در آمار و هم در کیفیت زندگی مردم را بهبود داد. وضعیت رفاهی امروز سوئد به شهادت گزارش‌های متعدد مرهون آزادسازی اقتصاد است. سوئد سوسیالیستی و افزایش رفاه بیش از آنکه یک واقعیت باشد افسانه‌ای برساخته است.

کد خبر 388792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.