از ظرفیت کودکان برای رسیدن به شهر دوستدار کودک کمک بگیریم

سرپرست اداره شهر دوستدار کودک شهرداری سمنان گفت: برای اینکه بتوانیم به جمع شهرهای دوستدار کودک بپیوندیم باید از ظرفیت خود کودکان و نظرات آن‌ها استفاده کنیم.

سمانه محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با ویژگی شهر دوستدار کودک، اظهار کرد: فضاهای شهری باید برای تک تک شهروندان به خصوص کودکان و والدین آن‌ها مناسب‌سازی شود؛ باید همه موانع شهری برطرف شود، البته اگر زیرساخت‌ شهر برای همه شهروندان مناسب‌سازی شود کودکان هم قطعا بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: کودکان به دلیل شرایط جسمانی متفاوت با بزرگسالان، نیازمند فضاهایی با استاندارهای خاص به ویژه در مبلمان شهری هستند؛ بهترین و مهم‌ترین ویژگی برای یک شهر دوستدار کودک، داشتن فضای شهری استاندارد است.

محمدیان در رابطه با فضاهای شهر سمنان برای پیوستن به شهرهای دوستدار کودک، تصریح کرد: در شهر سمنان فضاهای شهری هنوز به شکل منسجم مناسب‌سازی نشده است. البته برخی اقدامات با همکاری اداره‌کل بهزیستی در شهر انجام شده و فضاهایی ازشهر مناسب‌سازی شده است و سعی می‌کنیم مکان‌هایی هم که به‌تازگی احداث می‌شوند از همان ابتدا دارای استاندارهای لازم باشند.

سرپرست اداره شهر دوستدار کودک شهرداری سمنان گفت: در حال حاضر در مرحله برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم کل شهر را به یک استاندارد لازم برسانیم.

وی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه از پتانسیل خود کودکان برای رسیدن به شهر دوستدار کودک استفاده می‌کنید، خاطرنشان کرد: می‌توان از طریق فراخوان‌ یا جشنواره‌های نقاشی از کودکان خواست تا شهر مورد علاقه خود را به تصویر بکشند و سپس نقاشی‌ها با حضور کارشناسان اجتماعی و روانشناسی تحلیل و ارزیابی شود و در نهایت آیتم‌هایی از آن‌ها خارج کنند و در اختیار کارشناسان اجرایی و برنامه‌ریزی قرار دهند تا به برنامه‌های شهری جهت داده شود چرا که دنیای کودکان با بزرگسالان بسیار متفاوت است و آن‌ها به مسائل و معضلات از دید دیگری نگاه می‌کنند.

محمدیان گفت: کودکان آینده‌سازان جامعه هستند و اگر در فضای مناسبت‌تری رشد کنند مطمئنا افراد سالم‌تری خواهند شد و جامعه بهتری خواهیم داشت.

سرپرست اداره شهر دوستدار کودک شهرداری سمنان با اشاره به فضاهای شهری ویژه کودکان در سمنان، افزود: نزدیک به ۱۰ خانه بازی در سطح شهر وجود دارد؛ همچنین مهدکودک و پیش‌دبستانی، خانه‌های خلاقیت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم از جمله مکان‌های رشدوپرورش استعدادهای کودکان است. سمنان جزء سه شهر نخست ایران است که اولین پارک کودک را در سال ۱۳۳۴ احداث کرد.

وی اظهار کرد: هر سال در فصل تابستان برنامه‌های مختلفی از سوی روابط عمومی شهرداری و امور فرهنگی برای کودکان برگزار می‌شود و امسال نیز نزدیک به ۸۰ درصد برنامه‌های شهری با محوریت کودکان برگزار شد؛ ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف برنامه‌های گوناگونی ویژه کودکان تدارک می‌بینند که باید این برنامه‌ها هماهنگ و همسو شوند.

کد خبر 388786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.