بررسی جامعه‌شناسی شهر در طرح جامع اصفهان

حوزه مطالعات اجتماعی شهر اصفهان در سه زیر مجموعه انسان شناسی شهری، جامعه شناسی شهر و حقوق شهروندی بررسی و مهم‌ترین گزاره‌ها استخراج شد تا مورد بررسی کارشناسان و صاحب نظران قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه جمع بندی حوزه اجتماعی طرح جامع شهر اصفهان دیروز _شنبه ۱۶ شهریور ماه_ در محل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد، در این جلسه محمدسالاری، مدیر مطالعات اجتماعی طرح جامع شهر اصفهان را در جلسه جمع بندی گزاره‎های اجتماعی طرح جامع که حاصل برگزاری جلسات موضوعی با کارشناسان و جلسات با اقشار و اصناف مختلف بود، مطرح کرد.

وی گفت: مطالعات طرح جامع نباید مشکل سو و آسیب‌شناسانه باشد به علاوه توجه به شناسنامه شهر اصفهان باید جدی گرفته شود و آموزش گزاره‌های اجتماعی طرح جامع به خوبی انجام شود.

مدیر مطالعات اجتماعی طرح جامع شهر اصفهان افزود: تقویت اجتماعات محلی در راستای احیای کلانشهر اصفهان، نهادینه کردن فرهنگ شهروندی، بازسازی مدرن شهر اصفهان و تجربه زیستی شهر در راستای گردآوری با استفاده از شبکه سازی اجتماعی از جمله گزاره‎های کلی حاصل از مطالعات حوزه اجتماعی طرح جامع است.

پس از توضیحات محمد سالاری هریک از حضار به بیان نظرات خود درباره گزارش نهایی حوزه مطالعات اجتماعی طرح جامع پرداختند.

احسان مالکی پور رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مباحث مربوط به جمعیت شناسی و مسائل اجتماعی مفقود مانده است، افزود: برخی روابط علی و معلولی و گزاره‌های تاثیر گذار در این مطالعات مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه تحلیل مسائل و مشکلات جامعه شهری باید جامع باشد، خاطر نشان کرد: شناسایی و ریشه یابی مشکلات همچنین تحلیل جامع این مسائل در فرآیند تهیه طرح جامع مورد توجه است، همچنین باید راهکارهای جدیدی مدنظر قرار گیرد تا محدودیت‌ها و موانع پیش روی مدیریت شهری با اشراف کاملتری برای منتقدان روند تهیه طرح جامع شرح داده شود.

همچنین، سیدمحمدحسن امامی، مشاور حوزه معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان گفت: استفاده از آموزش برای انتقال حائز اهمیت بوده در حالی که رونق فرهنگسراها کمتر از دیروز است، به علاوه آموزش بالا به پایین چندان بر روندهای اجتماعی اثرگذار نبوده و در حال حاضر با معضلات اجتماعی متعددی روبرو هستیم.

وی تاکید کرد: راهکارهای رفع بی تفاوتی اجتماعی شهروندان باید بیشتر از گذشته در طرح جامع مورد توجه قرار گیرد و جایگاه هویت در این طرح مشخص شود.

در ادامه امان الله باطنی پور، مشاور حوزه معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان گفت: لازم است جامعه شهری باید از چهار منظر توصیفی، تبیینی، سیاستگذاری و مردم مداری مورد بررسی قرار گیرد، در این راستا باید بر روی توسعه پایدار، مشارکت پذیری و مشارکت جویی تمرکز بیشتری شود.

وی خاطر نشان کرد: توصیف وضعیت موجود بر اساس پارادایم‌هایی مثل توسعه پایدار یا پارادایم فراصنعتی اهمیت دارد.

رضا اسماعیلی، مدرس دانشگاه که در جلسه حضور داشت با بیان اینکه در این مطالعات انسان شناسی بر پایه محلات شهر در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد: بحث پدیدار شناسی باید بر پایه پارادایم اقتصادی و واقع گرایانه باشد زیرا نوع زیست شهر اصفهان بر مبنای توسعه صنعتی است.

وی تاکید کرد: نظرات تکمیلی کارشناسان که در جلسه جمع بندی حوزه اجتماعی برنامه جامع مطرح شد متفاوت و متضاد است لذا از تیم پژوهش درخواست دارم تا نظرات گزارش نهایی را براساس این نظرات ترمیم و بازنگری کند تا مجددا در مرحله تشخیص مورد ارزیابی و بازنگری قرار گیرد.

کد خبر 388779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.