طرح فرانسه برای امنیت خلیج فارس با هماهنگی آمریکا

وزیر دفاع فرانسه اعلام کرد که این کشور قصد دارد با هماهنگی آمریکا طرح امنیت خلیج فارس را اجرایی کند.

به گزارش ایمنا به نقل از اسپوتنیک، فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه امروز شنبه اعلام کرد، رقابتی میان ابتکارعمل آمریکا و کشورهای اروپایی برای تامین امنیت دریایی در خلیج فارس وجود ندارد، فرانسه با هماهنگی آمریکا در خصوص این مسئله عمل خواهد کرد.

وزیر دفاع فرانسه پس از دیدار با مارک اسپر، رئیس پنتاگون در نشست خبری گفت: "ما درباره وضعیت امنیت خلیج فارس گفتگو کردیم. ایالات متحده آمریکا چند هفته پیش در شرایطی که فرانسه به دنبال این بود که پیش از هر چیز تلاش کند تا از تنش های ایجاد شده در رابطه ایران بکاهد، ابتکارعملی را مطرح نمود. ما فکر کردیم مفید خواهد بود اگر ابتکارعملی اتخاذ کنیم تا شرکایی که احتمالا به طرح پیشنهادی آمریکا نمی پیوندند، بتوانند در تامین امنیت دریایی در خلیج فارس نقش خود را ایفا کنند."

وی افزود، فرانسه قصد دارد طرح امنیت خلیج فارس خود را "با هماهنگی، در تکمیل و شفافیت کامل با دوستان آمریکایی" اجرایی کند.

وی تاکید کرد: "به همین دلیل هدف این است که به منظور بهبود وضعیت امنیتی خلیج فارس، متحدان و منابع بیشتری مشارکت داده شوند. هیچ رقابتی میان این طرح ها نیست، بالعکس هماهنگی بسیار خوبی وجود دارد."

پیشتر آمریکا اعلام کرد، که قصد دارد برای تامین امنیت تردد کشتی ها در تنگه هرمز ائتلاف بین المللی ایجاد کند. این طرح برای اولین بار اواخر ماه ژوئن در مذاکرات وزرا با متحدین ناتو در بروکسل مطرح شد. این پیشنهاد هم در خصوص گزینه هایی برای شناسایی هوایی و هم اسکورت کشتی های تجاری در تنگه هرمز بود.

لندن همچنین پس از توقیف نفتکش بریتانیایی استنا امپرو از سوی ایران، از تصمیم خود مبنی بر حفاظت از کشتی های تجاری در تنگه هرمز خبر داد. ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه پیشتر اعلام کرد، فرانسه به منظور برقراری امنیت دریایی به همراه انگلیس و آلمان بر روی "طرح اروپایی" کار خواهد کرد.

کد خبر 388777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.