۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
آشنایی با خواص روغن "پونه کوهی"

روغن پونه کوهی دارای خواص بیشماری مانند کاهش کلسترول خون، تسکین درد، حفاظت از بدن در برابر بیماری‌ها و درمان عفونت‌های قارچی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از زمان‌های بسیار قدیم، از روغن پونه کوهی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند آسم و عفونت پوستی استفاده می‌شد، زیرا این روغن سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و به عنوان یک آنتی‌بیوتیک و ضد قارچ طبیعی در نظر گرفته می‌شود. تنها مصرف سه قطره از این روغن می‌تواند بسیاری امراض را درمان کند، اما باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد. در ادامه به بررسی بعضی خواص روغن پونه کوهی می‌پردازیم:

کاهش کلسترول خون

اضافه‌کردن روغن پونه کوهی به غذای خود به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کند. پونه کوهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که نقش موثری در متعادل‌کردن سطح کلسترول بدن دارد. نتایج یک مطالعه‌ نشان داد مقدار کلسترول خوب (HDL) خون افرادی که بعد از هر وعده غذایی خود ۰.۸۵ انس روغن پونه کوهی مصرف کردند، افزایش و مقدار کلسترول بد (LDL) آن‌ها کاهش پیدا کرد.

تسکین درد

وجود "کارواکرول" در پونه گیاهی باعث شده است که در زمینه تسکین درد اثری مشابه داروهای "فنوپروفن" و "مورفین" داشته باشد. استفاده از این روغن گیاهی، التهابات داخلی و خارجی را کاهش می‌دهد. زمانی که روغن پونه کوهی به صورت موضعی استفاده شود، قرمزی و التهابات ناحیه آسیب‌ دیده کاهش یافته و درد ناشی از آرتروز نیز به مقدار قابل توجهی کم می‌شود.هر چه بیشتر از این روغن استفاده شود، اثر قوی‌تری برای تسکین درد خواهد داشت.

حفاظت از بدن در برابر بیماری‌ها

 زمانی که سلول‌های بدن به خاطر وجود رادیکال‌های آزاد تضعیف می‌شوند، بدن در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها مانند سرطان قرار می‌گیرد. روغن پونه کوهی حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که توانایی مقابله با رادیکال‌های آزاد بدن را دارد و تاثیر آن‌ها را خنثی می‌کند. نتایج مطالعات انجام‌شده توسط پژوهشگران نشان می‌دهد که کارواکرول موجود در پونه کوهی، می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. بنابراین برای این روغن، درمانی موثر برای سرطان‌های سینه، ریه و کبد محسوب می‌شود.

کاهش وزن

ترکیب فعال کارواکرول که در روغن پونه کوهی وجود دارد، به حل چربی بدن کمک می‌کند. مصرف روغن این گیاه می‌تواند باعث دفع سموم از بدن شود و  میزان سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. همچنین استفاده روزانه از این روغن باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش می‌شود. زمانی که روده‌ها و در کل سیستم گوارش به خوبی کار خود را انجام دهند، به اضافه وزن مبتلا نخواهید شد. بنابراین اضافه‌کردن این روغن به رژیم غذایی خود در کاهش وزن افراد موثر است.

درمان عفونت‌های قارچی

پونه کوهی یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است که باکتری و قارچ‌ها را به راحتی از بین می‌برد. نتایج مطالعات نشان داده‌ است که روغن پونه کوهی می‌تواند به راحتی با پنج نوع عفونت مختلف مانند عفونت‌های "کاندیدا" در دهان و واژن مقابله کند. عفونت شدید به دلیل کاندیدا، باعث بروز اختلالاتی در روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسروز می‌شود، اما با مصرف روغن پونه کوهی، می‌توان خطر ابتلا به این بیماری‌ها را به طور چشمگیری کاهش داد.

کد خبر 388767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.