مبارزه با فرار مالیاتی نیازمند همکاری های فراقوه ای است

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در خصوص مبارزه با فرار مالیاتی نیازمند همکاری های فراقوه ای هستیم.

به گزارش ایمنا به نقل از رسانه مالیاتی ایران، امیدعلی پارسا اظهار کرد: در شرایطی که اقتصاد کشور در معرض یک جنگ اقتصادی است، فرار مالیاتی، اصل و کیان کشور را هدف قرار داده لذا مقابله جدی و فراقوه ای با این پدیده شوم یک ضرورت اساسی است.

وی خاطرنشان کرد: توفیق در مبارزه با فرار مالیاتی در کشور، منوط به همکاری و هم افزا کردن اقدامات دستگاه‎های اجرایی ذیربط در سطح سه قوه است. مصمم هستیم که علاوه بر یکپارچه‎سازی و انسجام اقدامات برای مبارزه با این پدیده شوم، مالیات هوشمند را در کشور اجرایی کنیم که راهکاری موثر برای مقابله با فرار مالیاتی و یک راه حل اساسی برای تحول در نظام مالیاتی همچون کشورهای توسعه یافته به شمار می رود.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه هدف اصلی نظام مالیاتی اصلاح نظام درآمدی و اقتصادی کشور و حرکت به سمت توسعه و عدالت اجتماعی است، گفت: وصول مالیات، هدف اصلی و معیار ارزیابی نظام مالیاتی نیست و در حقیقت وصول با اصول در دستور کار ماست که براساس آن، فضای کسب و کار در کشور بهبود می یابد.

پارسا افزود: برای تحقق عدالت مالیاتی، مالیات باید متناسب با ثروت، درآمد و مصرف افراد اخذ شود و در حقیقت، با یک نظام مالیاتی کارا، منصف، عادل و شجاع می توان انتظار تحقق عدالت در جامعه را داشت.

وی اضافه کرد: نظام مالیاتی برای ایجاد تحول، دو گام اساسی در پیش رو داشت که گام نخست تحت عنوان طرح جامع مالیاتی، اجرایی شده و هم اکنون در گام دوم تحول، یعنی مدرن سازی و هوشمند سازی نظام مالیاتی قرار داریم.

وی ادامه داد: مدرن سازی و هوشمند سازی نظام مالیاتی به این معنا است که تمامی ریزداده های مربوط به ثروت، درآمد و مصرف مودیان طبق مواد 169 و 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم، از دستگاه های ذیربط اخذ و در بانک اطلاعاتی سازمان ذخیره شود. همچنین عملیاتی‎سازی سامانه پایانه های فروشگاهی کشور نیز بخش مهم دیگر مدرن سازی نظام مالیاتی است و در این رابطه نیز نیازمند حمایت ارکان مختلف نظام هستیم.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته به همین شیوه عمل می شود و اظهارنامه توسط نظام مالیاتی تهیه می شود، افزود: در این شیوه، دیگر جایی برای اعتراض و جدل باقی نمی ماند و فرایند طولانی دادرسی مالیاتی نیز به حداقل می رسد و مالیات عادلانه منجر به افزایش تمکین مودیان می شود.

پارسا وصول مالیات، حمایت از تولید کننده واقعی، مبارزه با فرار مالیاتی و مقابله با فساد را چهار اقدام کلیدی این دستگاه برشمرد و گفت: در خصوص مبارزه با فرار مالیاتی نیازمند همکاری های فراقوه ای هستیم.

کد خبر 388761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.