۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
پویشی ملی برای ثبت جهانی توس

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: با هدف ثبت جهانی توس در یونسکو و رساندن حرف و خواست مردم مشهد به گوش مدیران تهران نشین و البته همراه ساختن مردم سایر شهرهای کشور، پویش مردمی "تا ثبت جهانی توس" را تشکیل دادیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، سیدمسعود ریاضی اظهار کرد: جای تاسف بسیار دارد که توس با قدمت هزارساله و ثروت فراوان که بیش از ۶۰۰ نفر از مفاخر تاریخ پارسی از فردوسی و غزالی و خواجه نصیر تا اسدی و دقیقی و خواجه نظام از این منطقه سربرآورده‌اند هنوز در اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی برای معرفی به یونسکو و ثبت جهانی قرار نگرفته است.

وی ثبت جهانی توس در یونسکو را اصلی‌ترین برنامه کمیسیون در دو سال آینده دانست و افزود: با هدف تبدیل این دغدغه مهم به مطالبه مردمی و رساندن حرف و خواست مردم مشهد به گوش مدیران تهران نشین و البته همراه ساختن مردم سایر شهرهای کشور با این مطالبه، پویش مردمی بزرگ "تا ثبت جهانی توس" تشکیل شده و با برنامه‌های مختلفی از جمله مسابقات فرهنگی و ورزشی و جشنواره‌های متنوع درصدد جلب توجه مدیران ارشد میراث فرهنگی برآمده‌ایم.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه در حوزه عمرانی یکی از اقدامات ملموس انجام شده پروژه جلوخان بود، تصریح کرد: این پروژه در تفاهم و کار مشترک با میراث فرهنگی به عنوان یک کار بسیار مهم به اجرا درآمده که اکنون مورد استقبال بسیار زیاد مراجعان و گردشگران قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در حوزه فرهنگی نیز بزرگداشت‌ها و جشنواره‌های متعددی با ابتکار کمیسیون به اجرا درآمده که هرکدام درنوع خود برای اولین بار اجرا شده است.

ریاضی در مثالی به برگزاری جام بین‌المللی کشتی پهلوانی در فضای روباز جلوخان اشاره کرد که به فراخور حال و فضای شاهنامه، سبب نشاط افزایی محیطی و شادابی در بین مردم شده بود.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد همچنین تفاهم نامه شورا و آموزش و پرورش درخصوص گنجاندن زنگ شاهنامه در مدارس ابتدایی را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: بی‌شک این اتفاق درآینده از جمله نکات افتخارآفرین شورای پنجم به شمار خواهد رفت.

به گفته ریاضی، از آنجاکه پیش از تشکیل این کمیسیون برای سال‌های طولانی هیچ کاری برای توس انجام نشده امروز کوچک‌ترین پیشرفتی به چشم می‌آید.

وی ادامه داد: هرچند نبود سابقه پیش از این مقایسه عملکرد کمیسیون با سوابق را نامیسر کرده اما امیدواریم در ادوار آینده با استفاده از تجربیات امروز، اقدامات بهینه‌تر با سرعت و کیفیت بالاتری انجام شود.

کد خبر 388751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.