توضیحات مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان در خصوص حادثه بی. آر. تی

روز چهارشنبه ۱۳ شهریورماه ۹۸ یکی از شهروندان روشندل هنگام پیاده شدن از اتوبوس بی. آر. تی ایستگاه فرایبورگ دچار حادثه شد و با توجه به شدت جراحات جان خود را از دست داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پی وقوع حادثه دلخراش برای شهروند روشندل اصفهانی در ایستگاه فرایبورگ خط یک بی. آر. تی اصفهان، «قدرت افتخاری»، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده در توضیح این حادثه نوشته است" چهارشنبه ۱۳ شهریور ماه ۳۹۸ در کتاب تاریخ شرکت واحد اتوبوسرانی برگ غم انگیزی ورق خورد که شاید تا سالیان سال امکان فراموش کردن آن نباشد که بنا بر فراموشی آن نیز نیست، علیرغم همه تلاش‌ها و زحمات مجموعه عوامل شرکت به ویژه راهبران خدوم و زحمتکش شاهد فقدان عزیز روشندلی بودیم که فارغ از ارزش و اهمیت او به عنوان یک انسان، از فرهیختگان و نخبگان جامعه روشندلان کشور محسوب می‌شد.

شواهد و قراین موجود نشان می‌دهد که مسافر روشندل «جواد ایزدی» پس از پیاده شدن از اتوبوس تندرو در ایستگاه فرایبورگ و درست قبل از ورود به سکوی ایستگاه و در فاصله بین سکو و اتوبوس دچار حادثه شده و به زمین خوردد که متأسفانه راهبر اتوبوس به واسطه تابش نور آفتاب (از شرق به غرب) و عدم توجه کافی متوجه افتادن وی نشده و به حرکت خود ادامه می‌دهد؛ در نتیجه مرحوم ایزدی بین اتوبوس و لبه سکو باقیمانده و دچار آسیب جدی می‌شود.

علی‌رغم هوشیاری ایشان در لحظه تصادف و سرعت عمل همکاران و اورژانس در اعزام ایشان به بیمارستان چند ساعت بعد دار فانی را وداع گفت.

هرچند بررسی دقیق کارشناسی منوط به اخذ اطلاعات کامل از منابع مختلف مورد وثوق و برداشت میدانی از محل حادثه است، اما اظهارات، شواهد و بازدیدهای به عمل آمده توسط کارشناسان شرکت و عوامل راهور و نیز مدیرعامل محترم انجمن روشن بین اصفهان حاکی از آن است که مرحوم ایزدی پس از خروج از اتوبوس، درست در لحظه‌ای که باید وارد سکوی ایستگاه می شد، به واسطه عدم امکان رویت دقیق فاصله بین اتوبوس و سکو و نیز فاصله نسبتاً زیاد اتوبوس با سکو (که البته برای روشندل مناسب نبوده است) به جای گام گذاشتن روی سکو، پای خود را روی زمین و در فاصله بین اتوبوس و سکو گذاشته و متأسفانه به دلیل قرارگیری در نقطه کور راهبر، عدم دید کافی ایشان نسبت به مسافر، به هم  خوردن تعادل ایشان در همان فاصله بین اتوبوس و سکو و عدم دقت کافی راهبر در خصوص فاصله گرفتن کامل مسافر از اتوبوس، آن مرحوم پس از برخورد با بدنه اتوبوس دچار آسیب دیدگی و نهایتاً پس از چند ساعت منجر به فوت آن مرحوم شده است.

در این میان ذکر چند نکته حائز اهمیت و تعیین کننده است:

اول اینکه اصولاً در شرایطی که اتوبوس توسط نیروی انسانی، راهبری می شود امکان پهلوگیری کامل و صددرصد اتوبوس در کنار سکو به نحوی که هیچ فاصله ای بین اتوبوس و سکو وجود نداشته باشد وجود نداشته و در شرایط عادی فاصله‌ای که کمتر یا مساوی گام های یک فرد معمولی باشد خطر خاصی ایجاد نمی کند. هرچند طبق آموزشهای داده شده به راهبران خدوم، راهبر موظف به پهلوگیری با فاصله حداقل با لبه سکو است؛ در شرایط ایده آل در کشورهای پیشرفته دنیا، سیستم های مکانیزه و هوشمند، هدایت اتوبوس در مجاورت و نزدیکی به ایستگاه را به عهده گرفته و تجهیزات ایمنی و ضربه گیر در لبه سکو امکان پهلوگیری صددرصد اتوبوس را فراهم می‌کند.

دوم اینکه متأسفانه در ایستگاه مذکور به واسطه وضعیت نامناسب روسازی و وجود دست‌انداز، درست در مجاورت سکو امکان پهلوگیری کامل وجود نداشته و علاوه بر آن ناهمواری موجود که احتمالاً منجر به برهم خوردن تعادل فرد روشندل نیز شده است، البته اتوبوسرانی اصفهان طی نامه‌های متعدد این موارد را به اطلاع مدیران ذی‌ربط رسانده و روسازی بسیاری از ایستگاه ها نیز ترمیم و اصلاح شده‌اند.

سوم اینکه روزانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان از خدمات ارائه شده در سامانه‌های تندرو اتوبوسرانی استفاده می کنند که تعدادی از این افراد روشندل و توانخواه هستند که متأسفانه زیرساخت‌ها و امکانات کاملی برای این قشر مهیا نبوده و ضرورت دارد علاوه بر تکمیل این زیرساخت‌ها، آموزش‌های لازم به شهروندان جهت راهنمایی و کمک احتمالی به این دسته از مسافران در شرایط نامناسب و خطرناک صورت پذیرد.

در پایان مدیریت و پرسنل خدوم و زحمتکش شرکت واحد اتوبوسرانی این ضایعه و فقدان روشندل عزیز و دانشمند را به پدر و مادر، خانواده داغدار و فرهیخته ایزدی و جامعه روشندلان عزیز استان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن عزیز سفر کرده رحمت و آمرزش ابدی و برای خانواده گرانقدر ایشان صبر جزیل طلب می‌کند.

امید است با رفع موانع و مشکلات و تلاش و همت تمام دست‌اندرکاران شاهد فضای شهری و سیستم حمل و نقل مناسب برای همه شهروندان به ویژه روشندلان و همه توانخواهان باشیم."

کد خبر 388729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.