درمان‌ سرپایی برای بیماری اعتیاد جوابگو نیست

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: درمان‌ سرپایی برای بیماری اعتیاد جوابگو نیست و بخش عمده‌ای از مراکزی که اکنون تشکیل می‌شوند برای اقدامات پس از ترک اعتیاد فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار سرتیپ پاسدار اسکندر مومنی صبح امروز شنبه _۱۶ شهریورماه_ در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان در محل سالن اجتماعات استانداری اصفهان، با تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) اظهار کرد: استان اصفهان هم مقصد و هم محل عبور مواد مخدر است و باید مراقبت در این استان بیشتر از سایر استان ها باشد زیرا اصفهان نماینده کشور و دنیا در مبارزه کلان با مواد مخدر است.

وی افزود: حدود ۲۸۰ میلیون معتاد در دنیا وجود دارد و مجموعه تولیدات افغانستان در سال گذشته ۱۸۰ هزار تن بوده است و مجموعه کشفیات افغانستان زیر ۳۰۰ تن است. 

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: آمار اعتیاد در دنیا افزایش یافته و برخی از کشور ها موادمخدر مختلف را آزاد و قانونی اعلام کرده‌اند؛ سازمان ملل از کشور هایی که برخی از مواد مخدر را آزاد کرده‌اند انتقاد شدید کرده است و اروپا با آزادسازی مواد مخدر از لحاظ قانونی به مرکزی برای قاچاق و مصرف مواد مخدر تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: ۱۰،۶ درصد جمعیت ایالات متحده مصرف کننده مواد مخدر هستند و حوالی منطقه بصره عراق به یک مرکز تولید مواد مخدر تبدیل شده است.

سردار مومنی خاطر نشان کرد: آمارها نشان می‌دهد تولید و مصرف مواد مخدر در منطقه خاورمیانه رو به افزایش است. ۵،۴ درصد جمعیت فعال کشور مصرف کننده مستمر مواد مخدر هستند و در سال گذشته میانگین سالانه مصرف ماده مخدر پنج درصد افزایش را تجربه کرده است.

وی ادامه داد: موضوع اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی به اندازه‌ای مهم است که رهبر معظم انقلاب در این زمینه به شدت پیگیر هستند و مواد مخدر را در راس همه آسیب‌های اجتماعی می‌دانند، موضوع معتادان متجاهر یکی از معضلات اصلی ریاست جمهوری است. زمانی که طرح جمع‌آوری معتادان اجرا می‌شود، میزان جرایم عمومی به شدت کاهش می‌یابد و بالای ۵۰ درصد معتادان کشور شاغل هستند و اعتیاد یک موضوع بسیار پیچیده است.

درمان معتادان فرایند پیچیده و سختی است

 دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اضافه کرد: درمان معتادان فرایند بسیار پیچیده و سختی دارد و راه نهایی برای مبارزه با مواد مخدر پیشگیری است، مردم از ما انتظار دارند مواد مخدری نباشد که کسی مصرف نکند و البته همین فعالیت کافی نیست و باید اعتماد به نفس جامعه و صیانت درونی مردم افزایش پیدا کند تا اگر مواد مخدری هم در دست بود کسی به سراغ آن نرود.

وی افزود: پیشگیری و ساماندهی معتادان متجاهر اولویت اصلی مبارزه با مواد مخدر کشور است، چرا که راه حل نهایی در این حوزه نیز پیشگیری است.

سردار مومنی تصریح کرد: باید بر مناطق مرزی و محروم تمرکز کنیم زیرا بیش از ۷۰ درصد کشفیات در شرق و حاشیه شرق صورت می‌گیرد و رویکرد نهایی ما در ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشگیری است و ظرفیت‌های بر زمین مانده زیادی در این حوزه داریم، بنابراین باید بر این ظرفیت‌های اساسی تمرکز کنیم، اصلاح قانون در این زمینه یکی از فعالیت‌هایی است که باید هر چه سریع تر صورت پذیرد.

وی ادامه داد: این قاچاقچی است که باید ثابت کند اموالش حاصل قاچاق است یا نه، نه اینکه قوه قضائیه و نیروی انتظامی آن را تشخیص دهند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: درمان‌ سرپایی برای بیماری اعتیاد جوابگو نیست و بخش عمده‌ای از مراکزی که اکنون تشکیل می‌شوند برای اقدامات پس از ترک اعتیاد فعالیت می‌کنند. هم افزایی، هماهنگی، همدلی و تعامل نیاز اصلی مبحث مبارزه با مواد مخدر است و اگر هماهنگی و هم افزایی نباشد نتیجه خوبی در برنخواهد داشت. زندان استان قم یک مرکز دانشگاهی و تربیتی محسوب می‌شود و هیچ کس در آن بدون کار نیست و باید سازمان زندان‌ها را در این زمینه کمک کنیم.

وی یادآور شد: امسال برای اولین بار چند فروند پهپاد را برای رصد کویر در زمینه مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفته ایم و تشکیل قرارگاه فرماندهی کویر در زمینه مبارزه با مواد مخدر، هماهنگی هایی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شده است و امیدواریم در سال جاری شاهد تشکیل این قرارگاه واحد مرکزی باشیم.

سردار مومنی افزود: استان اصفهان در تمام شاخص های شیوع رتبه ای کمتر از رتبه کشور دارد که بسیار خوب است. تمایل به مصرف مواد مخدر در استان اصفهان از میانگین کشور کمتر است. 

کد خبر 388686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.