توسعه گردشگری در راستای ارتقا زیست‌پذیری اصفهان

رئیس کمیسیون امور اقتصادی شورای شهر با بیان اینکه طرح "اصفهان ۲۰۲۰" صرفا یک طرح نمایشی نیست، گفت: قرار است با این طرح به ارتفا کیفیت زندگی شهروندان و ارتقا زیست پذیری در شهر کمک کنیم. توسعه صنعت گردشگری باید به ارتقا زیست پذیری شهر کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت صبح امروز _شنبه ۱۶ شهریور ماه_ در یکی از سلسله نشست‌های هم اندیشی طرح "اصفهان ۲۰۲۰، شهر گردشگری، هنر و میراث فرهنگی"، اظهار کرد: باتوجه به تصمیمات و سیاست گذاری هایی که پیشینیان در اصفهان رقم زدند، امروز با شرایط ویژه ای درشهر مواجه هستیم. به طوری که مدیران پیشین شهر، مبنای توسعه را بر صنایع و صنعت قرار دادند و نتیجه آن آلودگی هوا، خشکی زاینده رود و مهاجرت طبقه خلاق از اصفهان شد.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر افزود: طبقه خلاق و نخبه اصفهان که می توانند در توسعه شهر نقش کلیدی ایفا کنند، در حال مهاجرت هستند. اگر شرایط به همین شکل پیش رود اصفهان زیست پذیری خود را از دست خواهد داد. گذشتگان برای ما میراثی بر جا گذاشتند که با هیچ چیز قابل قیاس نیست بنابراین نیاز به بازخوانی مجدد از فرهنگ و تمدن ایران اسلامی وجود دارد.

وی اضافه کرد: پس از شکل گیری شورای پنجم شهر اصفهان تلاش شد تا تصمیمی برای نجات اصفهان گرفته شود. در نتیجه پیگیری ها و تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که تمام تلاش ها را در یک بازه زمانی متمرکز کنیم. مجموعه دارایی های شهر اصفهان در دو حوزه هنر و میراث فرهنگی در دنیا منحصر به فرد است و این دارایی به تنهایی می تواند جایگزینی پایدار برای تمام درآمدهای ناپایدار شهر و کشور باشد.

ملت با اشاره به طرح "اصفهان ۲۰۲۰" تاکید کرد: این طرح مورد تایید وزارت میراث فرهنگی قرار گرفت و رونمایی از آن نیز در نمایشگاه گردشگری اصفهان توسط علی اصغر مونسان انجام شد. همچنین وزیر امور خارجه دستور حمایت از طرح اصفهان ۲۰۲۰ را به تمام سفارت های ایران در نقاط مختلف جهان داد.

تاسیس دفتر نمایندگی یونسکو نیز در اصفهان

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر با بیان اینکه یکی از آسیب های موجود در شهر نبود پنجره ای واحد بین بخش های مختلف در حوزه گردشگری است، تصریح کرد: با توجه به اینکه هدف گذاری و نقشه راه مدون و استراتژیکی در گردشگری اصفهان وجود نداشت، طرح "اصفهان ۲۰۲۰" بهانه ای برای جبران این کاستی ها شد. همچنین سعی بر آن است که بناهای واجد شرایط را تبدیل به مقصدی برای گردشگران کنیم.

وی با بیان اینکه طرح "اصفهان ۲۰۲۰" صرفا یک طرح نمایشی نیست، گفت: قرار است با این طرح به ارتفا کیفیت زندگی شهروندان و ارتقا زیست پذیری در شهر کمک کنیم. با اجرای درست و کامل این طرح به اهداف خود خواهیم رسید. گردشگری که تنها به روشن شدن چراغ چند هتل و آژانس بیانجامد به درد نمی خورد، بلکه توسعه این صنعت باید به ارتقا زیست پذیری شهر کمک کند.

ملت افزود: در طول تاریخ، اصفهان همواره پیشتار توسعه در کل کشور بوده است. با اجرای درست طرح "اصفهان ۲۰۲۰" و صادر کردن این نگاه به کل کشور، ایران از اقتصاد تک محصولی نفت نجات پیدا می کند. بر اساس رایزنی های صورت گرفته اصفهان سال آینده میزبان همایش های بین المللی یونسکو خواهد بود و دفتر نمایندگی یونسکو نیز در اصفهان تاسیس می شود. اجرای درست و کامل این طرح می تواند نقطه تحول توسعه شهر اصفهان باشد.

"اصفهان ۲۰۲۰" پروژه محور است

دبیر طرح "اصفهان ۲۰۲۰" نیز در این نشست، گفت: بر مبنای سه فصلِ هنر، میراث فرهنگی و گردشگری طرح "اصفهان ۲۰۲۰ "را تعریف کردیم. شهرداری به عنوان پویاترین نهاد اجتماعی در کشور، متولی اصلی این طرح خواهد بود. این طرح برخلاف رویدادهایی که در تبریز و همدان اجرا شد، بر مبنای پروژه ها و محورهای گوناگون تتظیم شده است.

پیروز ارجمند با اشاره به مشکلات در حوزه صنایع دستی، تصریح کرد: محصول و ایده هایی که به طراحی در صنایع دستی می انجامد، نیازمند رویکرد جدیدی است. محصولات صنایع دستی باید کاربردی تر باشد و از راه هایی همچون استارتاپ ها عرضه شود. با استفاده از ظرفیت فرهنگسراهای شهرداری، آموزش صنایع دستی را عام تر خواهیم کرد. کارگاه های مشترکی نیز با سازمان جهانی صنایع دستی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه سهم اصفهان در بخش صنایع دستی در مقایسه با شهرهای دیگر دنیا ناچیز است، خاطرنشان کرد: باید در طرح "اصفهان ۲۰۲۰" با فراهم ساختن برخی زیرساخت ها، صنایع دستی را در راه توسعه قرار دهیم.

دبیر طرح "اصفهان ۲۰۲۰" اظهار کرد: سیاست گذار اصلی طرح، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و شهرداری و مجریان طرح نقش کاتالیزور دارند. سال آینده می توانیم سال پرفروغ و پرشتابی را برای اصفهان رقم بزنیم.

راه نجات اصفهان نگاه به صنعت سبز است

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه این جلسه، گفت: شاید پروژه "اصفهان ۲۰۲۰" ققنوس وار بتواند اصفهان را نجات دهد. پیش از اینکه چهره شهر صنعتی شود، اصفهان کاملا هنری و کمربند سبزی در میان ایران بود. راه نجات اصفهان نگاه به صنعت سبز است که گردشگری و هنر یکی از زیرمجموعه های آن است.

جعفر جعفرصالحی تاکید کرد:  مدیران و هنرمندان، همه در قبال این طرح مسئول هستیم. هنرمندان باید به "اصفهان ۲۰۲۰" از دریچه و منظر هنری نگاه کنند. بی شک این طرح می تواند نقطه آغازی برای "داشته‌هایی" باشد که امروز نداریم.

وی افزود: در "اصفهان ۲۰۲۰" خانه‌های صنایع دستی را در محله های مختلف شهر خواهیم داشت. همچنین در نامگذاری شهرها و میادین شهری نیز تجدید نظری خواهد شد. قابلیت تاسیس خانه صنایع دستی دائم اصفهان، در شهر سنت پترزبورگ و شهرهای خواهرخوانده اصفهان وجود دارد.

کد خبر 388685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.