"سبوط" در فرشچیان به روی صحنه می رود

نمایش سبوط به کارگردانی امید نیاز و به نویسندگی سعید محسنی به زودی در سالن اصلی فرشچیان به روی صحنه می رود.

امید نیاز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص نمایش "سبوط" گفت: این کار نوشته سعید محسنی است و من به عنوان کارگردان و دراماتورژ آن را به مرحله اجرا خواهم رساند. این اثر از لحاظ ساختار ادبیات یک اثر پست مدرن است و از قصه واحدی بر خوردار نیست. در حقیقت ما هفت صحنه از لحظاتی که مربوط به مسئولیت پدرها و مادرها نسبت به زایش و فرزندآوری و مسائلی چون سقط جنین و .. است را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: از نگاه های  مختلفی به این مسائل نگاه کرده و به نوعی موضوع سقط جنین را محکوم کرده ایم و آن را به مسئولیت و انتخاب ارتباط داده ایم. این اجرا از کارگردانی مدرنی برخوردار است. به این منظور که سبک اجرایی کار مدرن است و فکر می کنم مردم با کار متفاوتی روبرو خواهند شد.

این کارگردان افزود: تماشای این اجرا را برای افراد زیر ۱۲ سال توصیه نمی کنیم.

امید نیاز در پاسخ به این پرسش که آیا این اجرا اولین همکاری او با سعید محسنی است گفت: خیر کار دیگری با نام "تمام شد" را چندسال پیش با هم اجرا کردیم که درست به یاد نمی‌آورم، من آن اثر را نوشتم و آقای محسنی کارگردانی کرد یا برعکس! آن اجرا هم نمایشی از سه اپیزود بود که من نیز در آن به عنوان بازیگر حضور داشتم.

وی ادامه داد: برای "سبوط" هم اولین بار بر اساس کتاب "نامه به کودکی هرگز زاده نشد" از اوریانا فالاچی به ایشان پیشنهادی دادم و بر پایه آن کتاب به این نمایشنامه رسیدیم. نمایشنامه بسیار سختی است و به ویژه اینکه مردم اصفهان با این روند از کار مواجه نبوده‌اند، یعنی کاری که قصه ندارد و بیشتر یک مفهوم واحد دارد تا روایت مشخص و به نظرم این مثل راه رفتن روی یک لبه تیغ است.

نیاز در پاسخ به این پرسش که آیا شنیده ها در رابطه با این موضوع که شما تلاش داشته اید در تالار هنر با وضعیتی که در حال حاضر دارد اجرا داشته باشید، گفت: تمام تلاشم را انجام دادم تا در همین فضای فعلی تالار هنر که یک فضای کارگاهی است اجرا ببرم، چرا که اتفاقاتی که در این اجرا رخ خواهد داد، به فضای کارگاهی نزدیک است. خواستم به نوعی اعتراض به شرایط فعلی داشته باشم و بگویم حتی در این شرایط هم تئاتری‌ها اجرا خواهند رفت.

این کارگردان ادامه داد: آقای رشیدی معاونت اجتماعی شهرداری و آقای عیدی نیز بسیار کمک کردند تا این اتفاق رخ دهد و نامه نگاری‌ها انجام شد اما در نهایت متوجه شدیم که در حال حاضر تالار هنر حتی آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی هم ندارد و فعلا این اتفاق ممکن نیست. با این وجود شاید برای پنج شب اجرا پیگیر این موضوع باشم.

به گزارش ایمنا، پوریا ریحانی، مونا بدیع صنایع، عرفان رجایی، مونس پور فاتحیان، ابراهیم کریمی، احمدرضا صادقی، دینا مصلحی از بازیگران نمایش "سبوط" هستند. همچنین دستیار اول کارگردان و برنامه ریز آتنا جعفری، پدرام ساربان در گروه کارگردانی، عرفان خالقی  در گروه عوامل اجرایی در این اجرا حضور دارند. همچنین رویا بختیاری به عنوان بازیگر میهمان در این اجرا به مدت ۱۰ شب حضور خواهد داشت.

کد خبر 388676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.