برای درمان ریشه‌ای سرطانِ فساد، شیمی درمانی لازم است

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه فساد مثل سرطان است و برای درمان ریشه‌ای سرطان فساد به شیمی درمانی نیازمندیم، گفت: اگر با مفسدین برخورد شود ولی ریشه‌های فساد خشکانده نشود، فساد از جای دیگر سر در می‌آورد.

به گزارش ایمنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی فاضل میبدی با اشاره به تفاوت بین مفسدین اقتصادی و ریشه‌های فساد اقتصادی، اظهار کرد: مفسدین همین افرادی هستند که اختلاس کرده و پرونده آنها در دادگاه‌ها بررسی و علیه آنها حکم صادر شده است اما مقابله با ریشه‌های فساد یک بحث علمی است و اگر با مفسدین برخورد شده ولی ریشه‌های فساد خشکانده نشود، فساد از جای دیگر سر در می‌آورد.

وی ادامه داد: وقتی اقتصاد و سیاست کشور سامان و ثبات نداشته باشد، زمینه برای شکل‌گیری فساد فراهم می شود. وقتی کشور تحریم بوده و با محدودیت مواجه است، عده‌ای در داخل سوءاستفاده می کنند. وقتی ارز چند نرخی است، کسانی که رانت بیشتری دارند، ارز ارزان‌تری در اختیار می‌گیرند، اما اجناس را در بازار با قیمت‌های بالاتری می‌فروشند. وقتی رقابت واقعی اقتصادی وجود نداشته باشد، انحصار و رانت به وجود آمده و در نتیجه فساد رخ می‌دهد.

فاضل میبدی با بیان اینکه نباید امنیت اقتصادی فقط برای عده‌ای فراهم باشد، تصریح کرد: وجود مطبوعات و منتقدین آزاد و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اقتصادی می‌تواند مانع بروز فساد شود. در حال حاضر برخی نهادهای اقتصادی خارج از سیستم نظارتی هستند.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در پایان تصریح کرد: برخورد به موقع با مفسدین کار خوبی است، اما این برخوردها ما را به هدف خود نمی‌رساند. مساله ما برخورد به موقع با فساد نیست، بلکه مقابله با ریشه‌های فساد مساله اصلی ما است. ما سال‌هاست که شاهد برگزاری دادگاه مفاسد اقتصادی هستیم و مجازات‌هایی مثل حبس‌های طولانی مدت یا حبس ابد و حتی اعدام برای مفسدین در نظر گرفته شده است، اما فساد از بین نرفته زیرا با ریشه‌های فساد برخورد نشده است. فساد مثل سرطان است و برای درمان ریشه‌ای سرطان، به شیمی درمانی نیازمندیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 388664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.