صدر الساداتی‌ها گم شده اند یا ربوده؟

امیدواری وزیر کشور برای تصویب لایحه جامع انتخابات، مفقود شدن عضو مجلس خبرگان رهبری و برادرش، کارناوالی شدن عزاداری های امروز و آمار تحصیلات مدیران کشور؛ برخی از مهمترین عناوین مطرح شده در روزنامه‌های امروز _ شنبه ۱۶ شهریورماه _ کشور هستند.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به بررسی اظهارات  عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور پیرامون نظارت برای جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به انتخابات اختصاص داده و در تیتر خود نوشته است: «رصد پول‌های کثیف در انتخابات» این روزنامه در ادامه از قول وزیر کشور آورده است: «در این زمینه قانون لازم را در لایحه جامعی که به مجلس تقدیم کردیم پیش‌بینی کرده بودیم که همه هزینه‌ها از مبدأ تا مقصد در بحث انتخابات، حتماً باید براساس یک نظام مالی و حسابداری صورت بگیرد که این لایحه هنوز تصویب نشده است ولی امیدواریم اتفاق بیفتد.»
وی تاکید کرده: «چنانچه گزارشات مستندی از تخلفات داشته باشیم، حتماً گزارش مستند را جمع‌بندی کرده و جهت برخورد به قوه قضائیه ارائه می‌کنیم. موضوع پیوند پول‌های کثیف و فرآیند انتخابات اول بار با سخنان خود رحمانی فضلی در سال ۹۳ خبرساز شده بود. هر چند او بعداً در جلسه روز ۵ اردیبهشت ماه مجلس گفت منظورش از وجود چنین پیوندی یک هشدار برای آینده بود نه یک وضعیت قطعی، اما در همان جلسه هم گفت که «در نامه‌ای به رئیس مجلس درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی را کرده بودم تا ارقام و اعدادی که در مجلس ارائه می‌شود مورد سوء استفاده دشمنان قرار نگیرد.» همین جمله باعث شد تا خیلی‌ها بگویند احتمالاً رحمانی فضلی مصداق‌هایی هم برای سخنان خود داشته اما ملاحظاتی باعث چشم‌پوشی او از بیان علنی آن شده است. رحمانی فضلی البته در ادامه  سخنانش سراغ پیوند پول‌های کثیف و فرآیند انتخابات نرفت اما نیمه دوم سال ۹۷، وقتی کار نگارش لایحه جامع انتخابات به پایان رسید معلوم شد که وزارت کشوری‌ها همچنان موضوع «پول‌های کثیف» را یک خطر جدی می‌دانند.

روزنامه آرمان ملی، صفحه نخست امروز خود را به مفقود شدن عضو مجلس خبرگان رهبری و برادرش اختصاص داده و در تیتر خود نوشته است: «صدر الساداتی‌ها مفقودند یا بازداشت؟» روزنامه آرمان ملی در خبر این تیتر آورده است: سیدروح‌ا... صدرالساداتی عضو مجلس خبرگان رهبری و برادرش سیدمهدی صدرالساداتی مفقود شده‌اند و کسی پاسخگوی یافتن آنها نیست. در همین راستا وحید اشتری فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت، «سیدمهدی ‎صدرالساداتی ساعت ۵/۲ بامداد چهارشنبه ۱۳ شهریور از قم خارج شده که از فرودگاه مهرآباد برود بندرعباس. تا الآن نزدیک ۲۴ ساعت است که هم گوشی خودش خاموش است هم راننده و افرادی که با وی بوده‌اند. همه نگرانند. فرودگاه می‌گوید حتی دیشب بلیت هواپیما را هم از گیت نگرفته‌اند. سیدمهدی مثل بقیه اخیرا چندین بار تلفنی و پیامکی تهدید شده بود. خوشبینانه‌ترین اتفاق این است که ‎بازداشت شده باشد.» وی همچنین در توئیتر خود نوشت، «الان تماس گرفتم همسر روح‌ا... صدرالساداتی عضو خبرگان به پلیس مراجعه کرده تا مفقود شدن شوهرش را اعلام کند. پلیس گفته ماجراهای امنیتی به ما ربط ندارد. رفته خبرگان قم گفته‌اند پیگیری چنین مسائلی به خبرگان مربوط نیست. جلوی خبرگان دارند زنگ می‌زنند ۱۱۰ که گم شدن همسرش را ثبت کند».

اشتری با انتشار نام مفقود شدگان در کانال تلگرام خود نوشت، «‏یا واقعا بلایی بر سرشان آمده که حداقل به‌خاطر مفقود شدن عضو خبرگان رهبری به راحتی می‌شود دوربین‌های اتوبان‌ را چک کرد و یا از طریق سیگنال موبایل آخرین نقطه‌ای که بودند را پیدا کرد. یا اینها بازداشت شده‌اند که در این صورت باید طبق معمول به حال این وضعیت برخورد و مسکوت گذاشتن اطلاع‌رسانی خون گریست».

این در حالی است که بهرام سرمست استاندار قم در مورد پیگیری این مساله از سوی استانداری اظهار کرده: «هیچ گزارشی در این مورد به من نرسیده است».

محمود صادقی نماینده مجلس نیز در واکنش به این اتفاق در توئیتی نوشت: «برای اطلاع از وضعیت برادران صدرالساداتی با بعضی از مراجع ذی‌ربط تماس گرفتم، برخی خبرهای منتشره را تکذیب کردند و بعضی ضمن تایید اصل خبر، یعنی خروج از منزل به قصد رفتن به بندرعباس از فرودگاه مهرآباد و قطع تلفن‌های همراه و ارتباط با ایشان را تایید کردند و گفتند درحال پیگیری موضوع هستند». 

صدرالساداتی‌ها کیستند؟ سیدروح‌ا... صدرالساداتی را جوان‌ترین عضو مجلس خبرگان رهبری می‌خوانند. از طرف دیگر سیدمهدی صدرالساداتی برادر عضو مجلس خبرگان رهبری از روحانیون فعال در فضای مجازی است که وی را افشاگر اینستاگرام می‌دانند. وی که در اینستاگرام با هشتگ «نه به اشرافی‌گری» شناخته می‌شود، پیش از این از برخی مسئولان انتقاد کرده بود که دچار اشرافی‌گری شده‌اند.

سیدمهدی صدرالساداتی درباره املاک علی‌شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، مطالبی را در اینستاگرام خود نوشته است. آنطور که فرارو آورده: «مهدی صدرالساداتی آبان ماه سال ۹۷ به اتهام تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه نظام، اخلال در نظم و توهین علیه مأمور نیروی انتظامی در ماجرای اعتراضات بر سر زمین‌های ده ونک میان ساکنان این منطقه و دانشگاه الزهرا بازداشت شده بود».

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود به بررسی برداشتن گام سوم هسته‌ای ایران و همزمانی آن با رد بسته پیشنهادی اروپا توسط آمریکا پرداخته و در تیتر نوشته است: «اروپا در بند آمریکا» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: همزمان با ورود ایران به گام سوم کاستن از تعهدات هسته‌ای و در حالی که گمانه‌زنی‌ها از احتمال گشایش‌هایی در بن‌بست برجام به واسطه بسته پیشنهادی فرانسه تقویت شده بود، شامگاه چهارشنبه برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، ضمن رد کردن موضوع خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری اروپا برای خرید نفت ایران، در اقدامی بی‌سابقه برای هرگونه اخلال در سیستم مالی سپاه پاسداران ۱۵ میلیون دلار جایزه نیز تعیین کرد.

این مسئله به میزان زیادی آخرین اقدام اروپا برای بازگشت به توافق هسته‌ای و نیز متقاعد ساختن ایران برای توقف گام‌های هسته‌ای را تحت تاثیر خود قرار داد به طوری که به گفته کارشناسان بار دیگر نشان داد که اروپایی‌ها به طور مستقل قادر به رویارویی با آمریکا در زمینه برجام و تحریم‌های ایران نیستند. در همین راستا بود که ایران وارد گام سوم کاستن از تعهدات هسته‌ای شده است؛ گامی که به گفته حسن روحانی شاید آنچنان در ظاهر به چشم نیاید، اما در باطن مهم‌ترین گام هسته‌ای ایران تلقی می‌شود و سرعت اقدامات سازمان انرژی اتمی را افزایش خواهد داد. همچنین روحانی در نشست خبری مشترک خود با سران قوا نیز در بیان جزئیات گام سوم هسته‌ای ایران، رفع محدودیت‌های تحقیق و توسعه در برنامه هسته‌ای را جزئی از برنامه آتی ایران عنوان کرده و بار دیگر به طرف‌های اروپایی دو ماه فرصت داد تا به اجرای کامل تعهدات خود بازگردند هرچند ورود رسمی ایران به گام سوم هسته‌ای از روز گذشته آغاز شده، اما قرار است امروز طی نشستی خبری بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران برنامه دقیق ایران در مرحله سوم را تشریح کند. در این میان البته برخی از کارشناسان رفع محدودیت در تحقیق و توسعه را اقداماتی متنوع از جمله افزایش سطح غنی‌سازی، آبشارها و نیز ماشین‌های سانتریفیوژ دانسته‌اند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود از گفت و گو بااسماعیل امینی شاعر آیینی پیرامون سیر تغییر و تحولات پدید آمده در روند عزاداری‌های مذهبی طی سنوات اخیرخبر داده و درتیتر نوشته است: «کارناوالی شدن عزاداری» وی پیرامون سطح کیفی شعر، موسیقی و اجرا در هیئت‌های امروز تاکید کرده است: در گذشته، پسند، ذوق و دانش شعرا اهمیت بسیاری داشت و عمدتا شعرا را با عنوان استاد می‌شناختند، ذاکر و مداح به نسبت شاعر، فرودست و شاگرد بود و این شاعر بود که محتوا را تولید می‌کرد، اما متاسفانه امروز تصمیم‌گیرنده، مداح است و اوست که به شاعر می‌گوید چگونه و با چه لحن و ملودی شعر بگوید، این کار طبعا سلیقه را نازل می‌کند، در این شرایط به جای اینکه منبع و تکیه‌گاه ما ترویج معارف باشد، اقبال مخاطب است و ما به پسند مخاطب که ممکن است خیلی اهل تامل نباشد، محتوا تولید می‌کنیم، در این حالت محتوا هرچه سطحی‌تر و عجیب و غریب‌تر، مطلوب‌تر، به طوری که وقتی به شعر مداحی‌ها گوش می‌کنیم میل عجیبی به مضمون‌سازی‌های سطحی، حوادث عجیب، و زبان‌حال‌های عجیب و غریب می‌بینیم، مداح با این روند به خیال خود می‌خواهد جلب توجه کند، اول مخاطب را به اوج برساند، بعد سخن تند و عجیبی را به زبان بیاورد که فکر می‌کند خوب است. دقت کرده‌اید جدیدا در فضای مجازی باب شده که برای هر چیزی می‌نویسند جنجالی، مثل سخنرانی جنجالی یا عکس جنجالی؟ متاسفانه امروز مداحی‌های ما هم این‌طور شده، اما هر چیزی که جنجالی باشد، لزوما جالب و خوب نیست، جنجال متعلق به آدم‌های سطحی است، جنجال دست‌کم در عزاداری مذهبی و شعر خوب نیست، باید تامل کرد، نه ایجاد جنجال، خرق عادت و کار عجیب و غریب. کسی که برای عزاداری به هیئت آمده، آمده که در خودش تامل کند، نیامده که هیجان‌هایش را بیرون بریزد، موسیقی هم همین‌طور است، هر چه در موسیقی، نگاه‌مان به ملایمت، آرامش و ایجاد تامل باشد، بهتر است تا اینکه بخواهیم شور و هیجان ایجاد کنیم، چون عزاداری شور و هیجان نیست، فرد عزادار است. کسی که می‌خواهد هیجانش را خالی کند چرا به هیئت آمده؟ برود استادیوم خودش را خالی کند، نحوه اجرا هم همین‌طور است، علاقه مداح به ایجاد شور و هیجان و هیاهو که دیگر عزاداری نیست.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز براساس داده‌های رسمی مرکز آمار ایران به بررسی تحصیلات مدیران کشور پرداخت و در تیتر یک خود نوشته است: «تحصیلات نیم میلیون مدیر» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: داده‌های تفصیلی بازار کار در سال ۹۷ نشان می‌دهد حدود ۵۵۵ هزار نفر از شاغلان کشور، در دسته شغلی «قانونگذار، مقامات عالی‌رتبه و مدیران» فعال بوده‌اند. از این تعداد، مدیران با سابقه تحصیلی مهندسی، بیشترین فراوانی را داشته‌اند. تقریبا ۲۷ درصد از کل مدیران، در یکی از رشته‌های مهندسی تحصیلات آکادمیک خود را سپری کرده‌اند. پس از این گروه تحصیلی، فارغ‌التحصیلان «بازرگانی و علوم اداری»، بیشترین تعداد را در بین شاغلان مدیر و مقامات (۲۵ درصد از کل مدیران) دارا بودند. در نتیجه بیش از ۵۰ درصد پست‌های مدیریتی، در اختیار این دو گروه بوده است. شاغلان تحصیلکرده در رشته‌های «علوم اجتماعی و رفتاری» مانند علوم سیاسی، علوم اقتصادی و جامعه‌شناسی، تنها سهم ۴/ ۶ درصدی در بین مدیران داشته‌اند. نکته تامل‌برانگیز گزارش مرکز آمار، چگونگی فعالیت نیمی از شاغلان ۶ گروه تحصیلی در حوزه تخصصی خود است. یکی از ضعیف‌ترین عملکردها مربوط به مهندسان است؛ تقریبا فقط یک‌پنجم آنها در حوزه‌های تخصصی مشغول به‌کار بوده‌اند. در این زمینه، بیشترین توفیق را گروه «بهداشت» داشته است. بیش از سه‌چهارم شاغلان تحصیلکرده در حوزه‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، مامایی، پرستاری و... در حوزه تخصصی شاغل هستند.

کد خبر 388650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.