ارتباط بین التهاب نوجوانی و خطر مرگ چیست؟

محققان به تازگی ارتباط بین التهاب در دوران نوجوانی و خطر مرگ در سنین بالاتر را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، التهاب واکنش طبیعی بدن نسبت به جراحت، زخم و عفونت است. بدن از این فرآیند استفاه می‌کند تا سلول‌های آسیب‌دیده را از بین برده و بافت‌های مربوطه را ترمیم کند. متاسفانه زمانی که واکنش التهابی بدن شدیدتر و طولانی‌تر شود، به التهاب مزمن تبدیل می‌شود و این عارضه مشکلاتی را برای سلامتی افراد ایجاد می‌کند.

گروهی از محققان آمریکایی با همکاری پژوهشگران انگلیسی، ایسلندی و سوئدی به تازگی رابطه بین التهاب در اواخر  دوران نوجوانی و خطر ابتلا به بیماری‌ها را در میانسالی مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی ۲۴۸ هزار و ۴۸۸ فرد با میانگین سنی ۱۶ تا ۲۰ را ارزیابی کردند. محققان افرادی را که مشکلات پزشکی یا ضعف جسمانی داشتند از این مطالعه حذف کردند، به صورتی که در نهایت ۱۰۶ هزار و ۱۲۰ شرکت‌کننده باقی ماندند.

از این افراد چندین آزمایش خون گرفته شد؛ یکی از این آزمایشات سرعت رسوب سلول‌های قرمز (ESR) را ارزیابی می‌کرد. ESR، یک شیوه اندازه‌گیری غیراختصاصی التهاب محسوب می‌شود؛ هرچه مقدار ESR بیشتر باشد، به این معنا است که فرد التهاب بیشتری دارد. پژوهشگران نمره ESR افراد را به سه دسته کم، متوسط و زیاد تقسیم کرده و شرکت‌کنندگان را به طور میانگین به مدت ۳۵ سال مورد بررسی قرار دادند. در طول این مدت، چهار هزار و ۸۳۵ نفر فوت کردند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد رابطه مستقیمی بین میزان ESR زیاد و افزایش خطر ابتلا به مرگ و میر کلی افراد و خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی یا سرطان وجود دارد. طی انجام این تحقیق، هیچ رابطه مستقیمی بین ESR و مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی، خودکشی و تصادفات جاده‌ای مشاهده نشد. به گفته پژوهشگران، التهاب در اواخر دوران نوجوانی با خطر مرگ زودرس به دلیل سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی، رابطه مستقیم دارد.

محققان با انجام بررسی دیگر به این نتیجه رسیدند افرادی که در اواخر  دوران نوجوانی دارای ESR بالا بودند، بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در دوران میانسالی قرار داشتند.

کد خبر 388643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.