چه کسی بدهی‌های قالیباف را پس می‌دهد؟

حواشی مربوط به انتخابات هیئت رئیسه شوراهای شهر که همچنان ادامه دارد و رسانه‌ای شدن ابعاد تازه بدهی‌های شهرداری در دوره گذشته، مهم‌ترین اتفاقات پارلمان‌های شهری در هفته‌ای که گذشت هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیش از دو سال است که دوران تصدی‌گری محمدباقر قالیباف بر شهرداری تهران می‌گذرد اما به ادعای مدیریت شهری فعلی، شهرداری همچنان درگیر بدهی‌های هنگفت دوره قبلی بوده و همین امر شهرداری را برای انجام وظایفش به نوعی قفل کرده است.

در نهایت به گفته علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، پیروز حناچی شهردار فعلی تهران در خرداد ۹۸ نامه محرمانه ای از فهرست بدهی ها را به شورای شهر ارسال کرده است. این نامه در چند سطر فهرست مشخصی از این بدهی‌ها را عنوان کرده اما از آنجایی که این نامه طبقه‌بندی محرمانه دارد نمی‌توان جزئیات آن را مطرح کرد.

پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره محمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای شهر تهران، که از ابتدا مهم‌ترین منتقد عملکردهای مالی قالیباف بود و در این مسیر حتی محکومیت قضایی را نیز به جان خرید، چند روز پیش یک صفحه از این اسناد محرمانه که شامل بدهی‌های شهرداری تهران می‌شد و حناچی، پس از هفت ماه به شورا ارائه داده بود، منتشر کرد که بر اساس آن رقم بدهی‌های شهرداری تهران از دوره قبل، به بیش از ۶۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

یک روز پس از این اقدام میرلوحی، معاون شهردار اسبق تهران، لیست بدهی شهرداری در دوره قالیباف را تنها ۱۶ میلیارد دانست و اعداد مورد ادعای شورای حاضر را سیاه‌نمایی.

قدرت‌الله گودرزی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس مدعی شد بیش از سه برابر این بدهی‌ها، منابع قابل مصرف برای مدیران جدید بر جای مانده است.

ادعاهای مطرح شده توسط تیم قالیباف در روزهای اخیر درحالی مطرح شده که تا حدودی با گذشته متفاوت است؛ مدیریت سابق پیشتر تمام ادعاها را بدون آنکه سندی ارائه دهد "دروغ بزرگ" می‌نامید اما این بار دست به سند شده و جدول بدهی‌ها و منابع به جای مانده را منتشر کرده است، اسنادی که هنوز صحت آن مشخص نیست اما جدی‌ترین واکنش به اتهامات تمام این مدت است هرچند که شورای پنجم همچنان این ادعاها را نپذیرفته و اسناد خود را مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزیر کشور نیز ارسال کرده است.

میرلوحی درباره سخنان معاون قالیباف به ایلنا گفت: مسئولان اسبق شهری تا زمانی که در مسند بودند،‌ منکر بدهی‌های خود می‌شدند. هر چند همین میزان بدهی‌ را هم که اکنون پذیرفتند، قبلا منکر شده بودند. ما صورت مذاکرات این جلسه را به زودی منتشر می‌کنیم تا مشخص شود مدیران قبلی شهرداری چه گفتند. در مجموع ما سند خود را ارائه دادیم،‌ آنها نیز سند خود را ارائه دهند.

به گفته وی میزان بدهی‌ها روزانه شهرداری یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رشد می‌کند به همین دلیل نجفی، شهردار پس از قالیباف ‌بدهی شهرداری را ۵۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، افشانی شهردار بعدی آن را ۵۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و حناچی شهردار فعلی بدهی‌ها را بیش از ۶۹ هزار میلیارد تومان اعلام کرده‌اند.

میرلوحی حتی نسبت به حسابرسی‌ها در دوره قبل نیز انتقاد کرده و ادامه داد: مدیران قبلی در حسابرسی‌ها مسئولانه عمل نکردند و ما اکنون در حال بررسی حساب‌ها هستیم و این اشکالی است که به گذشته وارد است. گزارش تلفیق بودجه سال ۹۳ شهرداری اکنون در دست بررسی است. آنها در سال ۹۶ شهرداری را ترک کردند و گزارش حسابرسی سال ۹۳ اکنون به دست ما رسیده است. آنها خودشان نتوانستند، حساب‌های خود را بررسی کنند،‌ حالا بر چه اساسی می‌گویند، ۱۶ هزار میلیارد بدهی داشتند، نمی‌دانم!

مجید فراهانی، دیگر عضو شورای شهر نیز بیشترین حجم بدهی‌ها که حدود ۳۰هزار میلیارد تومان می‌شود را مربوط به به بانک‌ها و موسسات بانکی دانست و اضافه کرد: مدیریت شهری فعلی، در حال پاس کردن چک‌های صادره دوره مدیریت قبل است؛ چراکه پروژه‌ها را در حالی پیش بردند که پولش را ندادند و حالا مدیریت شهری جدید باید بدهی‌ها را پرداخت کند.

محمدباقر قالیباف تاکنون در هیچ دادگاهی برای ادای توضیحات راجع به بدهی‌های دوران مدیریتش حاضر نشده و مدام بر این بدهی‌ها افزوده می‌شود. مدیریت شهری سابق با کارنامه‌ای پرابهام در حوزه مالی و اداری مواجه است و مدیریت فعلی با کارنامه‌ای ضعیف در انجام ابرپروژه‌های شهری که بهبود این شرایط به میزان قدرت شورای پنجم شهر تهران در شفافیت‌های مالی سال‌های اخیر شهرداری تهران بستگی دارد.

بروجرد؛ انتخاب رئیس مستعفی با قرعه کشی

در ششمین جلسه تعیین هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر بروجرد که در محل شورا برگزار شد، با تمکین به قانون بین دو عضو شورا که برای پست ریاست شورا کاندیدا شده بودند قرعه کشی انجام شد و نام فریبرز محسنی عضو مستعفی شورا بیرون آمد و به عنوان رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد انتخاب و معرفی شد. محسنی در جلسه انتخاب رییس شورا شرکت نداشته و قرعه کشی در غیاب وی برگزار شد

پیش از این موسی نیکوکار به مدت یکسال ریاست شورای اسلامی شهر بروجرد را عهده دار بود.

محمد ابراهیم بیاتی عضو شورای شهر بروجرد نیز که به عنوان کاندیدای ریاست شورا شرکت کرده بود در این جلسه با اعتراض به قرعه کشی انجام شده برای تعیین رئیس شورای شهر بروجرد، گفت: این قرعه کشی بدون حضور عضو مستعفی غیر قانونی بوده و بنده آن را قبول ندارم چون عضوی که غیبت دارد نام آن نباید در قرعه کشی شرکت داده شود.

احسان دالوند عضو دیگر شورای شهر در اعتراض به انجام قرعه‌ کشی برای انتخلب رئیس، جلسه را ترک کرد تا انتخاب نائب رئیس، منشی اول و دوم و خزانه دار به زمان دیگری موکول شود.

بندرعباس؛ کرسی رئیس و نائب رئیسی به بانوان رسید

اعضای شورای شهر بندرعباس در صد و سی و یکمین جلسه علنی خود، فاطمه جراره، بانوی جوان شورا را با شش رای به عنوان رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در سومین سال دوره پنجم شورای شهر انتخاب کردند.

همچنین فرزانه آرامش با کسب هشت رای به عنوان نائب رئیس شورای شهر بندرعباس انتخاب شد.

جواد بلارک با ۹رای به عنوان منشی اول و فیصل دانش، رئیس قبلی شورای شهر بندرعباس، با کسب ۹ رای موافق به عنوان منشی دوم و سخنگو شورای شهر بندرعباس در سال سوم انتخاب شدند.

یاسوج؛ همچنان بدون انتخابات هیئت رئیسه

اعضای شورای شهر یاسوج که قرار بود نهایتا تا ۱۰ شهریورماه اعضای هیئت رئیسه را انتخاب کنند، به دلیل عدم حضور فرشاد نگین تاجی، علی اکبری‌تبار و مسعود خوبانی نیمه تمام ماند و طبق قانون به ۴۸ ساعت بعد موکول شد.

در جلسه ۱۲ شهریورماه نیز محمدرحیم دهرابپور، فرشید احمدی‌کیش و سید هدایت اکبری از حضور در جلسه انتخاب هیئت رئیسه امتناع کردند تا مجدد نشست انتخاب هیئت رئیسه راه به جایی نبرد و نگاه به روز دیگری دوخته شود.

شیراز؛ معارفه جانشین حاجتی انجام می‌شود

سعید نظری، سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز درباره تعیین تکلیف جانشین مهدی حاجتی گفت: مراسم معارفه "محمدتقی تذروی" به عنوان عضو جدید شورای اسلامی شهر شیراز، در جلسه علنی چهارشنبه  ۲۰ شهریور برگزار می‌شود.

وی افزود: با توجه به نامه فرماندار شیراز مبنی بر برگزاری مراسم معارفه تذروی در اولین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز پس از تعطیلات این نهاد و طی بیش از دوماه از غیبت مهدی حاجتی در شورای اسلامی شهر تذروی به صورت رسمی معرفی خواهد شد.

مهدی حاجتی عضو شورای پنجم اسلامی شیراز است که از خرداد ماه در زندان بسر می برد

رشت؛ اعضایی که جلسات را از رسمیت می‌اندازند

در جلسه این هفته شورای شهر رشت، پس از حضور ناصر حاجی محمدی شهردار این شهر، علوی، رسولی، ذاکری و شیرزاد چهار عضو شورا از صحن علنی خارج شدند تا جلسه به حد نصاب نرسد.

در این جلسه قرار بود درباره احداث پارک آبی با سرمایه‌گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در رشت تبادل نظر شود.

اسماعیل حاجی‌پور، رئیس شورای شهر رشت در این باره خطاب به غایبان جلسه، گفت: اگر مخالفتی دارید، بنشینید و طرح موضوع کنید نه اینکه بدون اجازه جلسه را ترک و جلسات را از رسمیت بیندازید.

وی افزود: خواستیم با ریش سفیدی برای شهر رشت کار کنیم اما برای همکارانم در شورا متاسفم، امیدوارم بعد از این کمک کنند. همین کارها را کرده ایم که شهر عقب مانده ، تاکنون سکوت کرده ام ولی از این به بعد هر اتفاقی بیفتد می‌گویم.

کوتاه از شورا:

حجت الاسلام والمسلمین اکبری، رئیس کل دادگستری استان مازندران: اعضای سابق شورای شهر بابل، به دلیل اتهاماتی از قبیل شرکت در تهیه مخفیانه فیلم مبتذل و مستهجن، تهدید به منظور اخاذی و اخذ وجه، شرکت در تهدید از طریق فیلم به منظور کار غیرقانونی، معاونت از طریق تطمیع، تشویق و فریب در تهدید با فیلم به منظور اخاذی، معاونت در تهیه فیلم و تهدید به منظور انجام کار خلاف نسبت به احدی از شکات و رابطه نامشروع، جمعاً به ۱۹ سال حبس، ۳۳ سال محرومیت از حقوق اجتماعی و ۵۴۰ ضربه شلاق محکوم شدند.

حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران ادعای ازبین رفتن بخشی از اسناد مربوط به دوران مصدق در آتش سوزی بخش شمال غربی میدان حسن‌آباد را تکذیب کرد.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری مصوبات شورای شهر مبارکه درباره تعیین و پرداخت حق‌الجلسه به اعضای کمیته‌ها و کمیسیون‌های مستقر در شهرداری‌ها در ساعات اداری که از سوی شورای اسلامی این شهر به تصویب رسیده بود؛ را ابطال کرد.

غلامعلی سفید رئیس شورای شهر یزد: خیابان‌ها و پیاده‌روها متعلق به مردم شهر است و کسی نمی تواند بدون اجازه راه بندی ایجاد و موکب برپا کند یا عزاداری در کوچه ها برپا کند و خیابان ها را مسدود کند و تقاصا داریم با این کار عزاداری را با خلاف آلوده نکند و حق الناس را رعایت کنند.

حجت نظری عضو شورای شهر تهران: سازمان فرهنگی و هنری چند پردیس سینمایی در شهر تهران دارد که هر کدام می توانند سالیانه میلیاردها تومان درآمد داشته باشند، حال اگر درآمد ندارند حتما مدیرانش نالایق هستند و اگر دارند چرا مجدد از سهم باقی فضاهای شهر تهران مطالبه می کنند. در کنار آن بسیاری از فرهنگسراها و فضاهای دیگر شهری در اختیار سازمان فرهنگی و هنری است که اصلا نمی‌دانیم چه کارکردی و چه درآمدی برای شهر دارند.

حسن کمری، سخنگوی شورای شهر آبادان: در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر آبادان پاسخ کتبی حسین حمیدپور شهردار آبادان مورد بررسی قرار گرفته و سه نفر از اعضاء شورا قانع نشدند؛ برابر قانون هر گاه حداقل یک سوم کل اعضای شورا از پاسخ شهردار قانع نشوند جلسه استیضاح با حضور شهردار حداکثر تا ده روز کاری در صحن علنی شورای شهر برگزار و در نهایت عزل یا ابقاء شهردار به رأی گذاشته می شود

اسکندر لطفعلی زاده، عضو شورای شهر اهواز در واکنش به پیشنهاد حذف کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر: با حذف کمیسیون محیط‌زیست مخالفم زیرا شهر اهواز از نظر محیط‌زیستی دچار مشکلات زیادی است و نیازمند وجود این کمیسیون است؛ بهتر است به‌جای حذف کمیسیون‌ها، نقاط ضعف آن‌ها را برطرف کنیم زیرا در سال‌های گذشته در مورد لزوم وجود این کمیسیون‌ها بحث‌های زیادی شد.

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران: در حال حاضر در شهرداری ۹ معاونت، ۴۳ شرکت و سازمان و همچنین ۶۸ هزار پرسنل وجود دارد که حدود ۴ هزار نفر کمتر شده است؛ حقوق‌ها به مرور زمان افزایش داشته، اما درآمد شهرداری افزایش نداشته است و این سبب شده که ساختار معیوبی ایجاد شود.

کد خبر 388600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.