شبکه های گسترده آبی در زیر زمین میدان نقش جهان

آثار تاریخی زبان زنده ای از دوره خود هستند از درون آن ها می توان دریافت که گذشتگان چگونه زیسته اند و برای زندگی چه راهکارهایی داشته اند؟ آبراهه ها نیز یکی از مسیر هایی است که گذشتگان طراحی و از خود به جا گذاشته اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کشف آبراهه جدید در مسجد امام اصفهان نشان می دهد که در زیرزمین این مسجد تاریخی وجود دارد که با بررسی و باستان شناسی راه های آب این مسجد شناخته می شود.

علی شجاعی اصفهانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در این خصوص اظهار کرد: آشکار شدن شواهدی از مسیر آب که اخیراً در بخش جنوبی میدان نقش جهان و محدوده سرویس بهداشتی مسجد امام به دست آمد، بخشی از مسیرهای انتقال آب یا فاضلابی است.

این عضو گروه باستان شناسی دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: این موضوع در چند سال پیش نیز به صورت اتفاقی و در بخش دیگری از میدان دیده شد و همگی نشان از آن دارد که با شبکه گسترده ای از چنین ساختارهایی مواجه هستیم. کانال‌هایی که در ابعاد و بخش‌های مختلف میدان نقش جهان و دولت‌خانه صفوی امکان وجود آن است.

وی افزود: اهمیت مجموعه نقش‌جهان و دولت‌خانه صفوی و جمعیت کثیری که برای امور مختلف با آن مرتبط بوده‌اند در کنار شأن بالای این مکان لزوم چنین تاسیساتی در زیرزمین را نشان می‌دهد که تا کنون شواهد آن تنها به صورت اتفاقی به دست آمده است. با انجام مطالعات باستان‌شناسی میتوان در کنار فهم بهتر عملکرد مجموعه میدان، جنبه‌های دیگری از زیبایی‌های آن را به گردشگران عرضه کرد. موضوعی که در دستور کار پایگاه میراث فرهنگی میدان نقش جهان قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

کشف آبراهه صفوی در مسجد امام اصفهان

حمید محمد نژاد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص کشف آبراهه در مسجد امام اصفهان اظهار کرد: سرویس های بهداشتی مسجد امام سالها بود که بر دیوار های مسجد آثار مخربی را وارد کرده بود.

کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی ادامه داد: در طرح بازسازی و مرمت سرویس های بهداشتی بدنه ها را آزاد کردیم و کف را برداشتیم تا از رطوبت وارد شده به بنا جلوگیری کنیم.

وی افزود: وقتی کف را برداشتیم به یک کانال راه آب قدیمی که سقف آن به صورت قوسی شکل بود برخوردیم.

محمد نژاد با اشاره به کانال های آبی که در کف سازی مسجد کشف شده بود تصریح کرد: قبل از این اتفاق در کف سازی مسجد نیز به تعدادی کانال آب برخورده بودند که ما آن را با این آبراهه مطابقت دادیم و متوجه شدیم این مسیر های فاضلاب مسجد بوده است.

وی با بیان اینکه در گذشته سرویس های بهداشتی در همین مکان قرار داشته است و این ما را بیشتر به این نتیجه رساند که آبراهه ها می تواند مسیر فاضلاب باشد، افزود: در حفاری ها وقتی کف وضوخانه را برداشتیم به یک راه آب برخوردیم که نشان می دهد این مکان قبلا هم محل گرفتن وضو و عبور آب پاک بوده است و مسیر ان کم عمق و باریک است و مشخص است که تنها راه اب باریکی باز کردند که بتوانند ان را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه موارد مجهول برای خود ما هم وجود دارد گفت: هنوز مسائلی وجود دارد که مجهول مانده و باید با باستان شناسی دقیق تر به پاسخ سوالات برسیم.

محمدنژاد در خصوص مراحل بررسی این آبراهه خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه زمان محدودی برای مرمت سرویس های بهداشتی داریم به احتمال زیاد یک مستند نگاری دقیق از محل انجام خواهیم داد و سپس با مصالحی که آسیبی به بافت آن وارد نکند روی آن را می پوشانیم اما باز هم این موضوع به بررسی نیاز دارد.

کد خبر 388579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.