لغو ضرورت ارائه کپی مدارک احراز هویت به بانک‌ها/ کاهش امید به صعود طلا

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها لغو ضرورت ارائه کپی مدارک احراز هویت به بانک‌ها، امکان چهار پرواز روزانه به نجف، تغییر کانال انتقال اثر پول پرقدرت به نقدینگی، واگذاری شرکت‌های خودروسازی تا سال ۹۹ و کاهش ۷۶ درصدی تجارت کالایی ایران و اتحادیه اروپا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاون وزیر اقتصاد در یک پیام توییتری اعلام کرد که "ضرورت دریافت تصویر شناسنامه و کارت ملی شهروندان در سیستم بانکی کشور را لغو شده است."

علی فیروزی گفت: شورای عالی مقابله با جرائم پولشویی و تامین مالی تروریسم، به ریاست ‎وزیراقتصاد، ضرورت دریافت تصویر شناسنامه و کارت ملی شهروندان در سیستم بانکی کشور را ملغی کرد."

دیگر خبر قابل توجه این هفته در مورد پیش‌بینی روند قیمتی طلا بود به طوری که تازه ترین نظرسنجی کیتکو نیوز درباره مسیر قیمت جهانی طلا طی روزهای آینده نتایج جالبی داشته است. نظرسنجی این هفته نشان داد که امیدواری کارشناسان اقتصادی درباره روند صعودی قیمت طلا رو به کاهش است.

دیگر اخبار اقتصادی مهم هفته اخیر به شرح زیر است:

** مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان از برقراری پرواز در مسیر دمشق - اصفهان - دمشق خبر داد.

حسن امجدی اظهار کرد: با توجه به درخواست مسافران در برقراری پرواز مسیر اصفهان به دمشق و پیگیری‌های انجام شده، شرکت هواپیمایی شام وینگز سوریه، اقدام به برقراری پروازهای هفتگی خود در مسیر دمشق- اصفهان- دمشق پس از هشت سال وقفه نمود.

** مدیرعامل ایران‌خودرو در نامه‌ای به مدیرعامل ساپکو دستور داد تا همه پرداخت‌ها به تامین‌کنندگان قطعات این گروه با راه‌اندازی سیستم محاسبه دقیق طلب و بدهی بر اساس شاخص‌های مالی و عملکردی سازندگان، نظام‌مند، شفاف و متمرکز شود.

فرشاد مقیمی در این نامه پنج بندی همچنین دستور داد تا مدل جامع ارتباط با تامین‌کنندگان، توسعه و پیاده‌سازی شود.

در بند دیگری از این نامه، توسعه خودکفایی و تعمیق ساخت داخل مواد، قطعات و مجموعه های تولیدی در زنجیره تامین مورد تاکید قرار گرفته است.

** کشت هندوانه در اصفهان کمتر از برنامه ابلاغی وزارت جهادکشاورزی است؛ مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه کل سطح زیر کشت و زارعت در استان اصفهان ۲۵۰ هزار هکتار است، گفت: سه هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان برای کاشت هندوانه و خربزه اختصاص دارد.

محمودرضا افلاکی در گفت و گو با ایمنا در خصوص کشت هندوانه و خربزه در این استان در سال جاری توضیحاتی داد و اظهار کرد: کشت هندوانه در استان اصفهان یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار و خربزه در دو هزار و ۶۰۰ هکتار انجام می شود. امسال در اصفهان در مقایسه با دیگر استان‌ها و همچنین برنامه ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی حتی کمتر از سهمیه هندوانه کاشتیم.

وی با بیان اینکه عمده کشت خربزه در منطقه دستگرد و شاهین شهر انجام می‌شود که در حقیقت خاستگاه خربزه گرگاب نیز همانجا است، ادامه داد: به هر حال آب برای کشت تابستانه کشاورزان امسال تامین شده، کشت صیفی‌جات نیز جزو برنامه بوده و نخست کشت آن انجام شده است.  برخی اخبار به گونه ای منتشر می شود که هندوانه را محصولی پر آب‌بَر معرفی می کنند در حالی که کشاورزان اصفهانی خربزه، هندوانه و گوجه را با سیستم‌های آبیاری میکرو به روش های تیپ و مالچ پلاستیکی کشت می کنند و آب مصرفی نیز در هر هکتار شش هزار مترمکعب است. بنابراین آنچنان آب زیادی برای کشت هندوانه و خربزه در اصفهان مصرف نمی‌شود. 

** تعیین قیمت تمام شده مدیران خودرو در دست بررسی است؛ معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: تعیین قیمت تمام شده خودروهای تولیدی شرکت مدیران خودرو در دست بررسی است و شرکت آرین موتور پویا بر اساس مصوبه مرتبط با ترخیص خودروهای دپویی در گمرکات، مابه التفاوت از خریداران دریافت کرده است.

** دام موجود در اصفهان ۲.۵ برابر ظرفیت مراتع است؛ معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی در بحث اراضی ملی، دام مازاد بر ظرفیت است، گفت: دام موجود در استان اصفهان ۲.۵ برابر ظرفیت مراتع است.

** برقراری چهار پرواز روزانه به نجف اشرف؛ سرپرست فرودگاه ایلام از برنامه ریزی و رایزنی برای برقراری چهار پرواز روزانه به نجف برای خدمت رسانی به زائران عتبات عالیات خبر داد و اظهار کرد: رایزنی‌های لازم با شرکت هواپیمایی ایران ایر برای برقراری چهار پرواز روزانه به نجف از ۱۰ روز قبل تا شش روز بعد از اربعین حسینی انجام شده است.

** رییس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی مصمم به تغییر کانال انتقال اثر پول پر قدرت به نقدینگی، با راه اندازی عملیات بازار باز است. ترازنامه بانک مرکزی، یا همان حجم پول پرقدرت، از دو مسیر بزرگ می شود. یک مسیر، افزایش خالص خرید ارزهای خارجی توسط بانک است. این ارزها عمدتاً مربوط به درآمدهای نفتی دولت یا صندوق توسعه ملی است. این بسط ترازنامه، مربوط به عرضه برونزای ذخایر است.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی از تمام ابزارهای خود برای مهار تورم بهره می گیرد.

** ۵۱ طرح عمرانی، خدماتی، کشاورزی و ورزشی در شهرستان شاهین شهر و میمه با اعتباری بیش از ۶۷۰ میلیارد ریال افتتاح شد.

به مناسبت هفته دولت در آیینی با حضور مسئولان استانی و شهرستان شاهین شهر و میمه ۵۱ طرح در شهرستان شاهین شهر و میمه در شهرهای شاهین شهر، گرگاب، لایبید و روستاهای موته، زیاد آباد، جهاد آباد، ازان، سه، کلهرود، حسن رباط  و ونداده افتتاح و به بهره برداری رسید.

** یک کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: اصلاح قوانین کشور در زمینه استفاده از ظرفیت مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی و تبدیل آنها به پناهگاه های مالیاتی می تواند بستر توسعه پایدار کشور را به خوبی فراهم کند.

مصطفی ایمانی پور در گفت‌وگو با ایمنا، با اشاره به نقش مالیات در ساختار اقتصادی جامعه، اظهار کرد: مالیات یکی از مهم ترین روش های تعدیل سازی رفاه و آسایش برای مردم در جامعه است و توجه به راهکار های تشویقی آن می تواند توسعه پایدار را برای یک کشور به همراه داشته باشد، به همین دلیل بسیاری از دولت ها در جهان، سیاست های تشویقی بسیار زیادی در حوزه مالیات اتخاذ می کنند.

** وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تیم جدیدی در ایران خودرو مستقر شده جوان و سالم است، گفت: شرکت‌های خودروسازی حداکثر تا سال ۹۹ واگذار می‌شود.

رضا رحمانی ابراز امیداوری کرد: با واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی، تحول موردنظر مردم و دولت اجرایی شود.

وی با اشاره به ثبت سفارش ذرت‌های آلوده گفت: هنگامی که کالایی ثبت سفارش می‌شود، مسئولان از آلوده بودن یا نبودن آنها اطلاعی ندارند. پس از ثبت سفارش، سازمان‌های غذا و دارو، استاندارد و وزارت جهاد کشاورزی محصولات وارداتی را از نظر کیفیت کنترل می‌کنند، ممکن است این محصولات زمان زیادی دپو شده و در نتیجه آلوده یا فاسد شوند، این احتمالات را نمی‌توان روز اول تشخیص داد مهم این است که این فرآیند درست عمل کرده و به موقع از واردات کالاهای آلوده به کشور جلوگیری کرد.

** مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه وزارت صمت به دنبال رفع نیاز ماده اولیه ذوب‌آهن است، گفت: صادرات سنگ آهن برای تولید کنندگان دولتی ممنوع شد تا نیاز واحدهای تولیدی داخل تامین شود.

سیف الله امیری در آیین گشایش "یازدهمین نمایشگاه بین المللی متالوژی، فولاد، ریخته‌گری ماشین آلات و صنایع وابسته" اظهار کرد: صادرات سنگ آهن برای تولید کنندگان دولتی ممنوع شده است تا نیاز واحدهای تولیدی داخل تامین شود، سعی کرده‌ایم در سهمیه بندی‌هایی که برای استان‌ها انجام شد مشکل مواد اولیه فولاد را رفع کنیم.

** شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، دریافت هرگونه وجه بابت استفاده از کارت سوخت جایگاه داران تخلف محسوب می‌شود.

** وزیر راه و شهرسازی در نخستین همایش سراسری تأمین و ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن کارکنان نیروهای مسلح، بر ورود تمامی بانک‌ها برای مشارکت در این طرح تأکیدکرد و گفت: ۲۶ پادگان ارتش و نیروهای مسلح، مصوبه‌ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را برای اجرای طرح‌های تولید مسکن اخذ کرده‌اند.

محمد اسلامی افزود: انتظار می‌رود با تخصیص زمین‌هایی که در اختیار نیروهای وزارت دفاع و نیروهای مسلح برای اجرای تفاهمنامه مشترک بین وزارتخانه های راه و دفاع در احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی نیروهای مسلح قرارگرفته است، کار به زودی آغاز شود.

** رئیس مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران گفت: در حال حاضر نرخ سود تسهیلاتی پس از تعیین نرخ سود سپرده محاسبه می شود و این فرایند بزودی اصلاح می شود.

فرشاد حیدری با اشاره به قابلیت عملیاتی و اجرایی شدن بانکداری اسلامی، افزود: ممکن است در همه هزاران شعبه بانک‌ها در سراسر کشور و در گوشه‌ای، قراردادی متفاوت و دارای اشکالاتی باشد؛ برگزاری همایش‌های بانکداری اسلامی برای رفع همین مشکلات و بهبود فرایندها است.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در جریان بازدید از پروژه‌های در حال اجرای شرکت پالایش نفت اصفهان بر ضرورت تسریع انجام طرح ملی جامع بهینه سازی و بهبود فرآیند این شرکت تاکید کرد.

علیرضا صادق آبادی در حاشیه بازدید از روند اجرای طرح جامع شرکت پالایش نفت اصفهان و در نشست مشترک با پیمانکاران، آن را یکی از طرح‌های بسیار مهم پالایش و پخش برشمرد و اظهارکرد: با مدیریت پیمانکاران و منسجم ساختن آنها شاهد نتایجی مطلوب خواهیم بود و به طور حتم  در بخش ریالی و ارزی نیز حمایت‌های پالایش و پخش افزایش می یابد.

** معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان با بیان اینکه بودجه راهداری استان اصفهان نسبت به سال گذشته کاهش یافته‌است، گفت: این در حالی است که قیمت آسفالت چند برابر شده و از ابتدای سال تاکنون حتی یک کیلوگرم قیر برای اجرای پروژه‌ها به استان اصفهان اختصاص نیافته‌است.

فرزاد دادخواه اظهار کرد: به غیر از ساخت راه‌های روستایی که اخیرا به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سپرده شد، در سایر راه‌های کشور وظیفه این سازمان نگهداری و تعمیرات جاده است.

** مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان با بیان اینکه در راه‌های شریانی استان حدود ۸۰۰ کیلومتر خرابی شدید داریم، گفت: برای آسفالت این معابر بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان بودجه لازم داریم که اعتبارات موجود پاسخگوی آن نیست همچنین با وجود افزایش سه برابری قیمت آسفالت، بودجه این حوزه کافی نیست.

مهدی خضری اضافه کرد: در هفته دولت ۶۹ پروژه با اعتباری بالغ بر بیش از ۸۵ میلیارد تومان، کلنگ زنی و یا افتتاح شد که امیدواریم بتوانیم تا پایان سال آنها را به اتمام برسانیم، اما وضعیت اعتبارات تخصیص یافته در حوزه عمرانی مناسب نیست، سعی کرده‌ایم حد اکثر استفاده را از اعتبارات تخصیص یافته داشته باشیم.

** مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان گفت: در سال گذشته مبارزه با آفتی به نام سن غلات در مزارع گندم وجو شهرستان دهاقان به نحوی انجام شده که امسال هیچگونه آفتی در این مزارع دیده نشد.

امیرصفر پور با اشاره به اینکه سطح زیر کشت محصولات گندم وجو در این شهرستان سه هزار هکتار است در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: امسال در نیمی از مزارع این محصولات طرح مبارزه با آفت سن مادر و پوره انجام شد وخوشبختانه خسارت های قابل توجهی مشاهده نشده است.

** تغییر شماره باندهای فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان؛ مدیرکل فرودگاههای استان اصفهان گفت: شماره باندهای فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان از ۲۱ شهریورماه سال جاری تغییر می‌کند.

حسن امجدی اظهار کرد: تغییر زاویه مغناطیسی باندهای فرودگاه، به علت تغییر زاویه ناشی از انحراف کره زمین طی سالیان گذشته بوده که این موضوع باعث تغییر در شماره‌های باندهای پروازی فرودگاه شد و این تغییر برای اولین بار در تاریخ صنعت هوانوردی کشور صورت می پذیرد.

** ارزش تجارت کالایی (صادرات و واردات) ایران و اتحادیه اروپا در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹ حدود ۲.۶ میلیارد یورو بوده که نسبت به شش ماهه نخست سال قبل از آن (۱۰.۷ میلیارد یورو) حدود ۷۶ درصد کاهش یافته است.

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در گزارشی به بررسی تجارت ایران با اتحادیه اروپا در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹ پرداخته و نوشته است: ارزش تجارت کالایی (صادرات و واردات) ایران و اتحادیه اروپا در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹ حدود ۲.۶ میلیارد یورو بوده که نسبت به شش ماهه نخست سال قبل از آن (۱۰.۷ میلیارد یورو) حدود ۷۶ درصد کاهش یافته است.

** کاهش امیدواری کارشناسان به روند صعودی طلا؛ تازه ترین نظرسنجی کیتکو نیوز درباره مسیر قیمت جهانی طلا طی روزهای آینده نتایج جالبی داشته است. نظرسنجی این هفته نشان می دهد که امیدواری کارشناسان اقتصادی درباره روند صعودی قیمت طلا رو به کاهش است.

بر اساس این گزارش نظرسنجی جدید در حالی انجام شده است که برای نخستین بار در پنج هفته اخیر قیمت طلا با افت محسوسی طی هفته جاری روبرو شده است.

** یک کارشناس برنامه ریزی اقتصادی گفت: سهم نفت در بودجه تعدیل شده و این اتفاق در بلند مدت به نفع اقتصاد ایران خواهد بود، به شرطی که دولت به فکر درآمدهای جایگزین برای سهم نفت در بودجه باشد نه اینکه بخواهد با برداشت از صندوق توسعه ملی، درآمدهای نفتی را جبران کند.

خشایار جمالی نژاد در گفت‌وگو با ایمنا، علت اعمال تغییرات اساسی در بودجه سال ۹۸ را کاهش سهم ایران از بازار جهانی نفت دانست و اظهار کرد: تحریم‌های اخیر ایالات متحده موجب کاهش تعداد مشتریان نفت ایران و افزایش تعداد مشتریان کشورهای نفتی حاشیه خلیج فارس شده و همین امر درآمدهای نفتی ایران را به صورت چشمگیری کاهش داده است.

کد خبر 388572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.