۱۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳
انسان وارد عصر پلاستیک می شود

گسترش اتوبوس های رایگان در فرانسه،شنیده شدن بانگ مرال ها در کله قوش، جریمه ۱۸ میلیون تومانی یک واحد متخلف در قم، آموزش میمون ها در تایلند، حمله دوباره گاندو به یک نوجوان در سدپیشین و دستگیری شکارچی متخلف در موته عناوین بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا است که در ادامه می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا در حالی که تحقیقات تازه‌ای حاکی از افزایش قابل توجه رسوبات پلاستیکی طی ۷۰ سال گذشته است، گروهی از دانشمندان و پژوهشگران می‌گویند انسان از عصر سنگ، برنز و آهن گذشته و وارد عصر پلاستیک می‌شود.

بنا بر پژوهش‌های تازه‌ای که در ژورنال «ساینس ادوَنسز» توسط دانشکده اقیانوس‌شناسی دانشگاه سن‌دیگو منتشر شده، میزان رسوب پلاستیک از سال ۱۹۴۰ به این سو، هر ۱۵ سال دو برابر شده‌است.

جنیفر براندون، مدیر پژوهش‌ها، به «گاردین» گفته است «ما همه در مدرسه در مورد عصر سنگ، عصر برنز و عصر آهن چیزهایی یاد می‌گیریم. به نظر می‌رسد عصر تازه را باید عصر پلاستیک بنامیم».

مشاهده دو قلاده یوزپلنگ آسیایی در جنوب سمنان پس از ۴۰ سال

مدیر کل محیط زیست استان سمنان گفت: بعد از گذشت ۴۰ سال دو قلاده پلنگ نر و ماده در جنوب سمنان مشاهده شده است.

 امیر عبدوس مدیر کل محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه ۴۰ سال است که محیط بانان جهت رصد و مشاهده یوزپلنگ آسیایی در جنوب سمنان تلاش می‌کنند، اما تاکنون چیزی مشاهده نشده است، گفت: ۱۰ روز پیش بعد از گذشت ۴۰ سال دو قلاده پلنگ نر و ماده در جنوب سمنان مشاهده شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این حیوان خود را از دید مخفی می‌کند آمار دقیقی از تعدادن آن‌ها در استان سمنان وجود ندارد، اما در سال جاری تعداد ۸ قلاده یوزپلنگ توسط محیط بانان مشاهده و تصویر برداری شده است.

گسترش اتوبوس‌های رایگان در فرانسه

پاریس، پایتخت فرانسه گامی نوین در راه کاهش آلودگی هوا برداشت و با تصمیم شورای شهر، از یکشنبه اول سپتامبر استفاده از خدمات حمل و نقل شهری برای همۀ کودکان زیر ۱۱ سال، شهروندان سالخورده‌ای که ماهانه کمتر از ۲ هزار دلار درآمد دارند و جوانان زیر ۲۰ سالِ دارای معلولیت رایگان شد.
تصمیم به رایگان سازی خدمات حمل و نقل شهری در پاریس، با الهام از پروژۀ مشابهی گرفته شد که از یک سال پیش در شهر دانکرک به اجرا گذاشته شده است.
شهر ساحلی دانکرک در شمال فرانسه، بطور آزمایشی از سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی استفاده از اتوبوس‌های شهری را هم برای ساکنان و هم گردشگران رایگان کرده است. با این امید که بتواند در کنار کاهش آلودگی هوا، میزان تحرک مردم بویژه افراد مسن را بیشتر کند و به ساکنان شهر و حومۀ آن احساس آزادی عمل بیشتری دهد.
نتیجۀ تحقیقات یک سال پس از اجرای آزمایشی این پروژه نشان داد که این کار نه تنها باعث افزایش پویایی مردم شهر و جذب گردشگر شده بلکه به بهبود وضعیت محیط زیست نیز کمک کرده است.
دانکرک که در شمالی‌ترین نقطۀ خاک فرانسه قرار دارد، در سالهای پایانی جنگ جهانی دوم مرکز درگیری میان متفقین و نیروهای آلمان نازی بود و بشدت آسیب دید.
اکنون دانکرک با جمعیت ۸۸ هزار نفریِ خود در پی آن است که با ایجاد زیرساختهایی از جمله یک مزرعۀ بزرگ توربین بادی در حاشیۀ ساحل نرماندی همچنین رایگان کردن حمل و نقل شهری، به یک مرکز بزرگ «اقتصاد سبز» در فرانسه تبدیل شود.

۱۸ میلیون تومان جریمه به دلیل ممانعت از ورود کارشناسان محیط زیست

علی احمدی رئیس اداره حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: یکی از واحدهای صنعتی آلاینده به دلیل ممانعت از ورود کارشناسان این اداره کل به پرداخت ۱۸۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

وی تصریح کرد: این اداره کل در چارچوب وظایف سازمانی و حاکمیتی خود و بر اساس قوانین و ضوابط به ویژه قانون هوای پاک و قانون حفاظت از خاک که در دو سال سال گذشته به تصویب رسیده است، با ایجاد هرگونه آلودگی زیست محیطی به شدت برخورد خواهد کرد.

شنیده شدن اولین بانگ مرال در پارک ملی گلستان

درتاریخ دهم شهریور نخستین بانگ مرال در منطقه ی کله قوش غایه محیط بانی تنگراه، پارک ملی گلستان توسط محیط بانان حاضر در چادر گاوبانگی خان دوشان این پارک ملی شنیده و ثبت شد.

گاوبانگی اصطلاحی است که در مورد فصل جفت گیری و تعیین قلمروی مرال های نر "بزرگترین گوزن ایرانی"بکار می رود. هرساله از دهم شهریور تا بیستم مهرماه مرال های نر با سر دادن بانگ و فریاد مرال های نر رقیب را به مبارزه می طلبند و توجه ماده ها را برای جفت گیری و تولید مثل به خود جلب می کنند. همچنین با فریاد هایشان قلمروی خود را مشخص می کنند.

محکومیت یک شهردار در چهارمحال و بختیاری

یک شهردار متخلف در شهرستان شهرکرد به جرم تهدید علیه بهداشت عمومی به علت دفع نامناسب پسماندهای شهری به پرداخت سی و سه میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

میمون‌ها در تایلند به مدرسه می‌روند

همان‌گونه که می‌دانید، تایلند دارای جاذبه‌ها و تفریحات بی‌نظیری است که شبیه آن‌ها را در هیچ کجای دنیا نمی‌توان یافت.

یکی از مکان‌های تفریحی جالبی که افراد کمتری از وجود آن باخبر هستند، کالج میمون‌ها می‌باشد. میمون‌ها حیواناتی فعال و باهوش هستند و تایلندی‌ها سعی دارند از این خصوصیات به بهترین نحو ممکن استفاده کنند. می‌توان گفت تایلند تنها کشوری است که برای میمون‌ها کالج دارد و آن‌ها را آموزش می‌دهد.
این کالج دارای فضای بسیار مطلوبی است که در آن میمون‌ها به آموزش موارد لازم فراگرفته می‌شوند؛ آن‌ها در این مکان یاد می‌گیرند که در خیابان چگونه باید نارگیل‌ها را جمع‌آوری کنند و تغذیه خود را تهیه نمایند. در واقع از این حیوان برای برداشت نارگیل استفاده می‌شود، کاری که آن‌ها بسیار بهتر از انسان‌ها انجام می‌دهند زیرا انس آن‌ها توانایی بدنی لازم را برای بالا رفتن از درخت نارگیل ندارند. بیشترین میزان نارگیل تایلند در استان پراچواپ خیری خان تولید می‌شود و روزی ۸ ساعت، ۶ روز در هفته میمون‌ها در این منطقه مشغول کار کردن هستند.

یک نکته جالب دیگر هم وجود دارد که تعجب این‌که تایلندی‌ها در زمان‌های مختلف سال برای میمون‌ها میهمانی برگزار می‌کنند به‌گونه‌ای که آن‌ها را در فضایی مملو از میوه و سبزی‌های دوست‌داشتنی قرار می‌دهند تا سیراب شوند.

 هوای تهران تا ۵ ساله آینده از وضعیت بحرانی خارج می شود

رستگاری معاون نظارت و پایش محیط زیست تهران گفت : با اجرای موفقیت آمیز طرح های کاهش آلودگی هوا پیش بینی می شود تا ۵ سال آینده هوای تهران از وضعیت بحرانی خارج شود.

رستگاری با انتقاد از بی توجهی به بحث آمایش سرزمین در کشور ، عنوان کرد : به دلیل نبود آمایش ، ۲۰ درصد از جمعیت کشور در استان تهران ساکن شده اند در حالی که این استان نزدیک به یک درصد از مساحت کشور را تشکیل می دهد.
وی ساخت و سازهای بی رویه در منطقه ۲۲ را برای هوای تهران مضر دانست و اظهار کرد : قرار است در این منطقه نزدیک به ۷۰۰هزار نفر ساکن شوند و با توجه به این جمعیت ۳۰۰ هزار خودرو در منطقه تردد می کنند که آلودگی متمرکزی را در آن منطقه ایجاد می کند.

۱۰۳ قطعه سهره طلایی در دامان طبیعت زنجان رهاسازی شد

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان گفت: ۱۰۳ قطعه پرنده سهره طلایی صید شده از سوی صیادان متخلف، توسط محیط‌بانان در زیستگاه‌های اصلی این پرنده زیبا و آوازخوان، رهاسازی شدند.
قلی زاده افزود: محیط‌بانان، روز جمعه/۸ شهریورجاری/ با گشت زنی در روستای چورزق واقع در جاده زنجان - بیجار، ۶ صیاد غیرمجاز را حین زنده گیری پرنده سهره طلایی دستگیر کردند. از این متخلفان که غیربومی بودند تعداد ۱۰۳ قطعه سهره طلایی به همراه چهار رشته تور زنده گیری پرنده و پنج عدد قفس نگهداری پرندگان کشف و ضبط شد که پس از تشکیل و تکمیل پرونده تخلف، هر ۶ متخلف به منظور اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی با بیان اینکه این صیادان خاطی در مجموع ۲۰ میلیون ریال جریمه شدند، افزود: فقط پنج قطعه از این پرنده های سهره طلایی که دست آموز بودند و برای به دام انداختن دیگر سهره ها از آنها استفاده می شد قابل رهاسازی در طبیعت نبودند.

حمله دوباره گاندو به یک نوجوان ۱۳ ساله در سدپیشین

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: سه نوجوان که برای شنا وارد محدوده تمساح در سد پیشین شهرستان سرباز شده بودند مورد حمله گاندو قرار گرفته و یکی از آنان زخمی شد.

وحید پورمردان افزود: این سه نوجوان بدون توجه به تابلوهای هشدار دهنده نصب شده در محل و اخطاریه‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای تفریح و شنا به محدوده بالای سد پیشین در شهرستان سرباز نزدیک شدند که یک نفر از آنان مورد حمله گاندو قرار گرفته است.

وی گفت: این نوجوان ۱۳ ساله از ناحیه یک دست و ران پا مورد جراحت قرار گرفته که بر اساس تشخیص اولیه پزشکان، زخم‌های وی با بخیه قابل درمان است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این نوجوان برای رسیدگی بهتر و سیر مراحل درمان به بیمارستان ایرانشهر اعزام شده است.

دستگیری شکارچی غیرمجاز در پناهگاه حیات وحش موته

یک متخلف شکار و صید در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش موته اصفهان شناسایی و دستگیر شد.

 مرتضی جمشیدیان فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این باره اظهار کرد: یک متخلف شکار و صید در این منطقه همراه با یک قبضه سلاح شکاری قاچاق شناسایی و دستگیر و همراه با پرونده و ادوات شکار به مراجع قضایی معرفی شد.

کد خبر 388571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.